صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

توسعه پایدار با احترام به حقوق مصرف‌کننده | حقوق تولیدکننده و مصرف‌کننده دو روی یک سکه هستند

  • کد خبر: ۳۱۸۹۱۴
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰
معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان اداره کل صمت خراسان رضوی از چالش‌های پیش‌ رو در موضوع حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و برنامه‌های نظارتی برای ایام منتهی به نوروز ۱۴۰۴ می‌گوید.
فاطمه غلامی
خبرنگار فاطمه غلامی

به گزارش شهرآرانیوز،حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان یکی از ارکان اساسی هر نظام اقتصادی موفق است که باید در تمام مراحل زنجیره تولید تا مصرف مورد توجه قرار گیرد. این اصل نه‌تنها به بهبود تجربه مصرف‌کننده کمک می‌کند بلکه می‌تواند به تحول چشمگیر در فرایندهای تولید و توزیع منجر شود.

در شرایط فعلی اقتصاد کشور، ضرورت حمایت از تولید ملی و صنعت داخلی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. مصرف‌کنندگان باید آگاهانه از محصولات داخلی حمایت کنند و تولیدکنندگان نیز باید درک کنند که بقا و موفقیت آن‌ها به توانمندی و رضایت مصرف‌کنندگان بستگی دارد.

با هدف ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، «روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان» در تقویم جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است. این رویداد فرصتی مناسب برای ایجاد جریان‌های ارزیابی و انتخاب بنگاه‌های متعهد به حقوق مصرف‌کنندگان است.

ما بر این باوریم که با بهبود و ارتقای مشتری‌مداری در فرایند تولید و توزیع، می‌توانیم جریان مصرف را به سمت محصولات باکیفیت و متناسب با نیازهای مصرف‌کنندگان هدایت کنیم.

حمایت از مصرف‌کننده یک اصل در زنجیره تولید تا مصرف است

بخشعلی بیاتی قله‌زو، معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان اداره کل صمت خراسان رضوی در گفت‌و‌گو با شهرآرانیوز، اظهار می‌کند: قبل از هر چیز باید گفت که حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان باید به عنوان یک اصل در زنجیره تولید تا مصرف مدنظر قرار گیرد و این اصل می‌تواند فرایند تولید تا مصرف را با یک تحول همراه سازد. در شرایط حاکم بر اقتصاد کشور، لازم است که مصرف‌کننده به این موضوع توجه کند که باید از تولید ملی و صنعت کشور حمایت کند و تولیدکننده هم باید بر این موضوع توجه داشته باشد که بقای تولید در جهت توانمندی مصرف‌کنندگان است.

وی می‌افزاید: با ثبت روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و ایجاد فرایند ارزیابی و انتخاب بنگاه‌های حقوق مصرف‌کنندگان درصدد هستیم تا جریان تولید مشتری‌مدار را به سمت مصرف‌کننده هدایت کنیم و جریان مصرف را نیز به سوی تولید باکیفیت و مشتری‌مدار معطوف کنیم. نام‌گذاری یک روز خاص در تقویم جمهوری اسلامی با عنوان «روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان» نشان از دغدغه‌مندی مسئولان درباره این موضوع است.

حمایت از تولیدکننده واقعی

بیاتی بیان می‌کند: واقعیت آن است که فرایند تولید کشور به‌واسطه تشدید تحریم‌ها در سال‌های اخیر با مشکلاتی مواجه شده است؛ البته مصرف‌کننده هم از اثرات این آسیب بی‌نصیب نمانده است. در این راستا سازمان حمایت چند کار اساسی را در پیش گرفته و سعی کرده است از جریان تولید راستین کشور حمایت شود، مبارزه همه‌جانبه‌ای را با فرایند قاچاق کالا هدف‌گذاری کرده و مبارزه جدی را به صورت سراسری در سطح عرضه با قاچاق کالا در سراسر کشور انجام می‌دهد، تا از این طریق از ورود و عرضه کالا‌های قاچاق جلوگیری شود.

وی ادامه می‌دهد: قطعاً بنگاه‌های موفق و حامی حقوق مصرف‌کنندگان را هم شناسایی و به مردم معرفی می‌کنیم و به مردم و مصرف‌کنندگان هم سفارش می‌کنیم که کالا‌های باکیفیت داخلی را استفاده کنند تا جریان مولد در کشور شکل گیرد و به سمت موفقیت حرکت کند.

دنبال نقش‌آفرینی بیشتر انجمن استانی هستیم

معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان اداره کل صمت خراسان رضوی عنوان می‌کند: افزایش قیمت ارز و اجرای تحریم‌های ظالمانه اگرچه روند بازار را تا حدودی از حالت عادی خارج نمود، ولی سیاست‌های حمایتی و نظارتی تلاش کرده است که فرایند این آسیب برای زنجیره تولید تا مصرف کمتر شود. درمجموع سازمان حمایت سعی دارد از چند زاویه به حقوق مصرف‌کنندگان توجه داشته باشد و سعی داریم نقش‌آفرینی انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به عنوان یک نهاد برآمده از بطن جامعه را بیشتر کنیم. اگر توانمندی انجمن‌ها به درجه‌ای برسد که بتوانند در جریان اقتصادی کشور نقش‌آفرینی کنند، قطعاً می‌توانند بخشی از مشکلات موجود در این حوزه را مرتفع کنند.

وی می‌افزاید: فعال‌سازی هرچه بیشتر و ورود چهره‌های توانمند به انجمن‌ها می‌تواند در سه فرایند تولید، توزیع و مصرف مؤثر باشد. در شرایط جاری نیز این تشکل‌ها می‌توانند ضمن اطلاع‌رسانی به مصرف‌کنندگان، زمینه‌های افزایش آگاهی مصرف‌کننده در جامعه را فراهم سازند.

هدف، حفظ آرامش بازار است

این مسئول در ارتباط با مهم‌ترین اقدامات نظارتی در ایام منتهی به سال جدید می‌گوید: یکی دیگر از کار‌های سازمان حمایت و به‌تبع آن، معاونت بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان اداره کل صمت به‌نمایندگی از سازمان حمایت در استان‌ها، نظارت و بازرسی بر بازار است. امسال نیز همانند سنوات گذشته با تلاش و همکاری تمام نهاد‌های مرتبط با تنظیم‌بازار، نظارت و کنترل بازار را برای آرامش مصرف‌کنندگان در دستورکار جدی داریم.

وی ادامه می‌دهد: قطعاً بنگاه‌های اقتصادی حامی حقوق مصرف‌کنندگان خواهان آن هستند که فرایندی قانونمند بر بازار کشور حاکم شود تا از نابسامانی‌هایی که بعضاً شاهد آن هستیم، جلوگیری شود. برای تمامی ارکان نظارتی، وظایف خاصی پیش‌بینی شده است. سامانه‌های تلفنی شبانه‌روزی، امکان دریافت شکایت مردم را دارند و گزارشات و شکایات مردم از طریق سامانه ۱۲۴ دریافت شده و به آن‌ها رسیدگی می‌شود.

تولیدکننده و مصرف‌کننده جدا نیستند

بیاتی قله‌زو بیان می‌کند: برای رصد منظم بازار، سامانه‌های متعددی پیش‌بینی شده است. این سامانه‌ها بسته به شرایط و اطلاعات قیمت کالا‌ها، خدمات ارائه می‌دهند و امکان ثبت و پیگیری شکایت در این سامانه‌ها وجود دارد. فرایند نظارت بر چرخه تولید تا مصرف را دنبال می‌کنیم و کالا از بدو تولید یا ورود به کشور تا لحظه رسیدن به دست مصرف‌کننده، رصد می‌شود.

وی می‌افزاید: تحریم یک فرصت است و می‌تواند فرایند تولید را به سوی خوداتکایی سوق دهد. مشکلات و سختی‌های زیادی وجود دارد، ولی اقتصاد کشور نشان داده است که توان پشت‌سرگذاشتن مشکلات را دارد؛ در گذر سال‌ها این موضوع را نشان داده‌ایم. به‌هرحال ما تلاش کردیم این واقعیت را نشان دهیم که در رونق تولید و ارتقای حقوق مصرف‌کننده، یک معادله قابل‌ توجه بوده و بقای جریان تولید و مصرف به همدیگر پیوند خورده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.