به گزارش شهرآرانیوز، «جاده مرگ» تنها یک عنوان نیست؛ بلکه کابوسی تلخ از واقعیت جاده کنه بیست است که در حاشیه شهر مشهد قرار دارد و تنها مسیر ارتباطی روستاهای اطراف به شهر بوده و تاکنون جان پنج نفر را گرفته است و همچنان در تاریکی، انتظار قربانی بعدی را میکشد.
اهالی روستای کنهبیست و ۵ روستای همجوار این روستا هر روز مجبور به عبور از این جاده هستند و از بیتوجهی مسئولان به وضعیت خطرناک جاده گلایه دارند.
تیرماه ۱۴۰۳، گزارش «کنهبیست روشن نیست» در شهرآرا، به مشکلات و درخواستهای اهالی این روستا پرداخت؛ اما این درخواستها همچنان بیپاسخ مانده است. در مردادماه، دومین گزارش شهرآرا به این موضوع پرداخت و در پی آن، فرماندار وقت دستور پیگیری فوری روشنایی روستا را به بخشدار داد؛ با این حال، با گذشت بیش از ۷ ماه، این دستور هنوز به نتیجهای نرسیده است.
پیگیریهای مکرر از راهداری، پلیسراه، فرمانداری و حتی نماینده مجلس نیز بینتیجه بوده است؛ چراکه هیچکدام مسئولیت روشنایی این جاده را نمیپذیرند.
در یک غروب سرد زمستانی، بار دیگر به روستای کنهبیست میرویم تا پای صحبت مردم بنشینیم. در طول ۱۷ کیلومتر جاده از مشهد به کنهبیست، هیچ نوری نیست. پس از یک ساعت، به روستا میرسیم و جمعی از اهالی را در مقابل بانک روستا میبینیم که امیدوارند این بار صدایشان به گوش مسئولین برسد.
خانم صفدری، یکی از اهالی روستا، با گلایه از بیتوجهی مسئولین میگوید: بارها به مسئولین مکاتبه کردیم و از داغ جوانانمان گفتیم، اما انگار گوشی برای شنیدن نیست. گویا جان این جوانان که هر روز باید از روستا به شهر بیایند و قربانی شوند، ارزشی ندارد.
او ادامه میدهد: این جاده سالهاست که حتی یک چراغ ندارد و عبور از آن در شب بسیار ترسناک و خطرناک است. چند سال دیگر باید بگذرد و چند جان باید از دست برود تا برای برقکشی و روشنایی این جاده اقدامی صورت گیرد؟
یکی دیگر از اهالی با اشاره به بیکاری جوانان روستا و لزوم تردد آنها به شهر برای کار، میگوید: رفتن دست خودشان است، اما امیدی به برگشت آنها از این جاده مرگ نیست. شما را به خدا، فکری به حال مردم این روستا کنید.
او تأکید میکند: تاکنون پنج نفر از اهالی روستا به دلیل تاریکی این جاده، جان خود را از دست دادهاند.
در پیگیری این موضوع، با رئیس اداره ایمنی راههای خراسان رضوی گفتوگو میکنیم، احمدرضا بخشی در گفتوگو با شهرآرانیوز، در خصوص تأمین برق جاده کنهبیست میگوید: روشنایی جزو الزامات راه نیست و خودروها باید خودشان در جاده از روشنایی کافی برخوردار باشند.
وی با اشاره به اینکه جاده کنهبیست یک محور فرعی و روستایی است، ادامه میدهد: محورهای روستایی در شب باید سرعت ۴۰ کیلومتر داشته باشند و اگر تاکنون تصادفی اتفاق افتاده، حتماً به دلیل سرعت غیرمجاز بوده است.
رئیس اداره ایمنی راههای خراسان رضوی در ادامه بیان میکند: اعتبار محورهای فرعی از منابع استانی تأمین میشود؛ اگر فرمانداری روشنایی را امری ضروری تشخیص دهد، باید در کمیته برنامهریزی، تأمین اعتبار کرده و به راهداری ابلاغ کند تا ما بتوانیم آن جاده را تجهیز به روشنایی کنیم. تاکنون این اعتبار به ما ابلاغ نشده است.
در ادامه این پیگیریها، با فرماندار مشهد گفتوگو میکنیم،سیدحسن حسینی در گفتوگو با شهرآرانیوز، درخصوص روشنایی این جاده اظهار میکند: باوجود اینکه جادههای فرعی و روستایی ملزم به تأمین روشنایی نیستند، اما به جهت اینکه این جاده خطرآفرین بوده است، در شورای ترافیک بررسی خواهد شد و در صورت تأمین منابع، روشنایی این جاده انجام میشود.
شهرآرانیوز موضوع تاریکی جاده کنهبیست را تا رسیدن به سرانجام پیگیری میکند.