به گزارش شهرآرانیوز؛ ورودی خیابان شهید چراغچی ۲۷ محله عریض و طویلی وجود دارد که به اذعان خود اهالی، شهرک قدس نام گرفته است. شهرکی که علاوه بر منطقه مسکونی قسمتهای زیادی از آن به فازهای تجاری و فعالیت انواع مشاغل اختصاص دارد. علاوه بر آن دو مرکز مهم واحد خسارت بیمه و استقرار مرکز معاینه فنی در این شهرک فراز و نشیبها و چالشهایی را برای شهروندان به وجود آورده است.
همه این موارد و بر زمین ماندن برخی وعدههای ورزشی و فضای سبز در این شهرک ما را بر آن میدارد تا در روایت کوچه به کوچه این هفته دعوت شهروندان شهرک قدس واقع در خیابان شهیدچراغچی ۲۷ را لبیک گوییم و از نزدیک با همراهی رئیس شورای اجتماعی این محله در یک محله گردی چندساعته درخواستها و گلایههای شهروندان را مورد واکاوی قرار دهیم.
حسن زاده رئیس شورای اجتماعی شهرک قدس و یکی از فعالان اجتماعی در حاشیه شهر است. او امروز مهمان ما در این محله گردی است. میگوید: حدود یک سال است زیرسازی ورودی خیابان شهیدچراغچی ۲۷ به تأخیر افتاده است. قرار بود سال قبل پروژه پارک خطی تحویل مردم شود. بعد از آن وعده دادند اردیبهشت امسال کار به انتها میرسد، اما ظاهرا به دلیل کسری بودجه هنوز کار با تأخیر همراه است.
او میگوید: همچنین مقرر شده بود قسمت ورودی به شهرک قدس به پارک خطی تبدیل شود تا هم سرانه فضای سبز محله بالاتر رود و هم زیبایی بصری منطقه افزایش یابد و سبب کاهش آلودگی در صدمتری شود، اما فعلا که هیچ... پیمانکار ادعا کرده چنانچه اعتباری تزریق نشود کار ادامه پیدا نخواهد کرد. احداث این پارک خطی جزو طرحهای زودبازده سال ۱۴۰۲ بود. شورای شهر باید این نوع پروژهها را جزو اولویتهای اجرا قراردهد. ما سال گذشته به عنوان شورای اجتماعی محله اجرای این پروژه را به شهروندان و مردم محله قول دادیم. عدم اجرای آن سبب ایجاد حس بی اعتمادی شهروندان شده است.
گلایه دیگر شهروندان ساکن در این محله معضل یکی بودن مسیر ورودی و خروجی خیابان شهیدچراغچی ۲۷ است. حسن زاده بیان میکند: خیابان شهیدچراغچی ۲۷ راه ورودی به فاز تجاری و شرکتهای مستقر در این شهرک است، این معبر علاوه بر تردد کارکنان شرکت ها، مسیر تردد خودروهای شهروندان ساکن درشهرک نیز هست.
در مجموع خودروها تنها از همین ورودی میتوانند به شهرک وارد و خارج شوند. به عبارت دیگر این معبر، ورودی دارد، اما خروجی ندارد. یعنی خودروها از همان مسیر ورودی به عکس وارد میشوند و قصد خروج میکنند. همین ورود و خروج از یک مسیر سبب قفل شدن خودروها و کشیده شدن ترافیک تا صدمتری میشود. در ساعات اوج تردد این ترافیک تا میدان سپاد میرسد.
همچنین نبود مسیر خروجی استاندارد از خیابان شهیدچراغچی ۲۷ سبب میشود که بسیاری از خودروها مسیرشان را تغییر دهند و چهارراه محمدزاده را انتخاب کنند. این تغییر مسیر سبب ایجاد تلفات متعدد انسانی و خودرویی میشود. خودروهایی که از شهرک قدس قصد خروج به آن طرف صدمتری را دارند دقیقا از همین معبر ورودی به خیابان شهیدچراغچی ۲۷، خارج میشوند و با این شرایط هرج و مرج ایجاد میشود. هر بار که به سازمان ترافیک برای احداث و تعبیه مسیر خروجی گلایه کردیم گفتند ما فقط بر اساس ضوابط عمل میکنیم.
او ادامه میدهد: راه حل معضلات این قسمت از ورودی محله و نیز کاهش صدمات انسانی و خودرویی در چهارراه محمدزاده این است که یک سرعت کاه در محل خروجی تعبیه شود و مسیر خروجی برای تردد خودروها به آن طرف صدمتری بازگشایی و تعبیه شود.
در ادامه شهروندان و همراهان ما از کمبود امکانات ورزشی در این محله گلایه دارند، موضوعی که رئیس شورای اجتماعی محله شهرک قدس به آن میپردازد. حسن زاده میگوید: قرار بود سالن ورزشی بزرگی با نام سالن بحران در خیابان اسلامی ۷ احداث شود، اما برای این پروژه تاکنون هیچ اتفاقی رقم نخورده است.
همچنین مقررشده بود با احداث سوله بحران، مجموعه ورزشی چندمنظوره شامل زمین چمن فنس کشی و... ایجاد شود، اما در شرایط فعلی حدود یک سال است که وضعیت زمین به همین شکل است. او به پیگیری هایشان اشاره دارد و میگوید: مسئولان گفتند مالکیت این زمین از آن خود شهرداری است. پیمانکار هم گرفتند، اما در مرحله اجرا پیمانکار عقب نشینی کرد و ادعا داشت ساخت مجموعه ورزشی برایش صرفه اقتصادی ندارد. این اتفاقات در حالی است که در شهرک قدس هیچ امکانات ورزشی وجود ندارد.
در معبر اصلی شهرک چالش ترافیکی مهم دیده میشود، چالشهایی از جنس سرو صدا و شلوغی و بوقهای ممتد خودروهای عبوری. انگشت اشاره ساکنان متوجه واحد مرکزی خسارت و مرکز معایه فنی خودروهاست. رئیس شورای اجتماعی شهرک قدس در این باره بیان میکند: ماشینهایی که تصادفی هستند عموما به این مکان ارجاع میشوند، زیرا اینجا دفتر مرکزی واحد خسارت یکی از شرکتهای بزرگ بیمه است. خدا نکند یک روز هوا بارانی یا برفی باشد. با بارش برف و باران تعداد تصادفات چندبرابر میشود و روز بعد از باران و برف مقابل این دفتر خودروها در چند لاین صفهای عریض و طویل تشکیل میدهند و علاوه بر سروصدا و شلوغی، ترافیک سنگین در شهرک ایجاد میکنند.
حسن زاده تأکید دارد: کنار واحد خسارت شرکت بیمه یک مرکز معاینه فنی هم قرار دارد که حدود دو سال است بهره برداری شده است. استقرار خودروها برای چکاپ در این محل با هرج ومرج صفهای طویل واحد خسارت بیمه ادغام شده و برای شهروندان دردسر ایجاد میکند. همه این سروصداها و ترافیک از یک طرف به قسمت مسکونی شهرک قدس و از طرف دیگر به اسماعیل آباد منتهی میشود.
رئیس شورای اجتماعی شهرک قدس در ادامه ما را به بافت مسکونی شهرک میبرد جایی که پایین دست شهرک قرار دارد و اتفاقا همین ارتفاع پایینتر معضل اصلی ساکنانش شده است. حسن زاده ادامه میدهد: روکش آسفالت فاز تجاری شهرک کاملا مشهود است. در برخی کوچهها چالههای روکش آسفالت به آبگیر و گودال تبدیل شده و وضعیت اسفناکی در همین بافت مسکونی شهرک به وجود آورده.
زیرا در پایین دست قرار گرفته است و همین پایین بودن بافت مسکونی سبب میشود تا با کوچکترین بارش باران و برفی، آب افتادگی در قسمت ساختمانهای مسکونی رقم بخورد. شهرداری تنها کاری که کرده دریچهای را با لوله بسیار باریک در قسمت پایین دست تعبیه کرده است تا آب به کمک این لوله از این طرف به آن طرف برسد و به جوی بریزد، اما این کار یک درمان مقطعی و اتفاقا دردسرساز نیز هست، زیرا این راه حل در مواقع بارانی به ضد خودش تبدیل میشود و آب داخل این دریچه گیر کرده و عبور نمیکند. کانیو و جدول گذاری هم پایین است و عملا راه گشا نیست.
او در بخش دیگر بازدید میدانی ما درختان مستقر در داخل بولوار اصلی و حواشی کوچهها را نشانه میگیرد که مدت زیادی است هرس نشده و آسیب زا هستند. تعبیر این نماینده مردم در شهرک قدس برای آسیب زا بودن این درختان عبارت «درختان جنگلی» است. میگوید: درختان در کوچهها و حاشیه اصلی بولوار مدت زیادی به حال خود رها شده. هیچ کدام از درختان هرس نشدهاند.
در ادامه با راهنمایی رئیس شورای اجتماعی شهرک قدس به چهاراه بلاتکلیف محمدزاده میرسیم. جایی که خودروها از هر طرف در دل هم میپیچند و انگار قطعی برق و خاموشی چراغ راهنمایی هم در لحظه حضور ما این بلاتکلیفی را در چهارراه محمدزاده چندبرابر کرده است. حسن زاده بیان میکند: همین چند ماه پیش در همین چهارراه دو نفر فوتی داشتیم. نبش این چهارراه دو مدرسه بزرگ وجود دارد که در هر شیفت ۱۷۰ دانش آموز مشغول به تحصیل هستند.
بالغ بر ۴۰۰ دانش آموز از این چهارراه تردد دارند، اما هنوز برای تردد امن دانش آموزان و شهروندان در این چهارراه بلاتکلیف مشکل داریم، چون نه تنها در این چهارراه پل عابر پیادهای نصب نشده، بلکه حتی پلیس راهور هم با استقرار نیرو در این چهارراه موافقت نکرده است. این چهارراه موقعیت استراتژیکی دارد، زیرا خودروهایی که میخواهند میدان امام حسین (ع) را به دلیل حجم ترافیک بالا دور بزنند، با سرعت از پل ابوطالب به چهارراه محمدزاده وارد میشوند تا دور بزنند و خود را به صدمتری برسانند.
از پل ابوطالب به بعد هم تا این چهارراه دوربرگردانی نیست و همه باید از همین چهارراه دور بزنند. این چهارراه مکان تردد ماشینهای سنگین هم هست و این در حالی است که سازمان ترافیک اعلام میکند طبق ضوابط امکان استقرار و تعبیه پل هوایی نیست. ما هم ادعا داریم این چهارراه فوتی دارد. کاش مسئولان ضوابط اورژانسی برای این مسئله تدبیر کنند. شهروندان شهرک قدس در این محله گردی درخواستهای خود را مطرح کردند شما هم در طرح کوچه به کوچه ما شرکت و اعلام آمادگی کنید تا مهمان شماباشیم.