به گزارش شهرآرانیوز؛ برنامه مورد انتظار «هزار و یک» که با اجرای محسن کیایی و حضور محمد بحرانی در مقام صداپیشه عروسک جناب خان تولید شده، از اواخر دی ماه سال گذشته روی آنتن شبکه نسیم رفته و بیش از دو ماه است که به پخش خود در بهترین ساعتهای هفته ادامه میدهد. «هزار و یک» با قالب برنامه پرمخاطب «خندوانه» تولید شده و تلاش میکند تا روزهای خوب شبکه نسیم را احیا کند؛ با این حال، قسمتهای منتشر شده از این برنامه، به دلیل نحوه اجرای محسن کیایی، طراحی گفتوگو و وزن مهمان هایش، چندان جذاب و امیدوارکننده از آب درنیامده است.
برنامه «هزار و یک» تلاش کرده تا توجه به اعداد را به عنوان یک عنصر نمادین موردنظر قرار دهد و به کمک این نشانه گذاری، خودش را از «خندوانه» متمایز کند. سازندگان «هزار و یک» حتی برای این الگو آیتمهایی هم تولید میکنند که گوینده آنها حمید محمدی است. با این حال، گذشت زمان نشان داد که این تمهید، نه یک طراحی خلاقانه برای روح بخشیدن به «هزار و یک»، بلکه ایدهای هوشمندانه در خدمت اجرای بازی دبلنا و در نهایت کمک به دیده شدن هرچه بیشتر حامی مالی (اسپانسر) برنامه است.
بر کسی پوشیده نیست که رسانه ملی، در مقایسه با گذشته خود، دچار مشکلاتی جدی در زمینه دعوت از مهمانان سرشناس و محبوب شده است و امروز کمتر چهره معروف (سلبریتی) پرهواداری برای حضور در تلویزیون رغبت نشان میدهد. سازندگان «هزار و یک»، در ابتدای امر، تلاش میکردند تا رویکرد متفاوتی را در دعوت از مهمانان اتخاذ کنند، اما به مرور روی ریل همان مهمانان مرسوم تلویزیون افتادند.
در نخستین قسمتهای این برنامه، دعوت گروهی از بازیکنان سابق استقلال و پرسپولیس و هواداران این دو تیم که با لباسهای یکدست قرمز یا آبی در برنامه حضور داشتند، از جمله تلاشهای «هزار و یک» برای ساختن هویت مستقل خود و اضافه کردن روح تازهای به فضا بود؛ اما این قبیل تدابیر هم خیلی زود بی اثر شدند. حالا هفته هاست که محسن کیایی مقابل مهمانانی مینشیند که خودش، نزد مخاطب، چهره به مراتب جذاب تری است. این اتفاق، زمانی غم انگیزتر جلوه میکند که به یاد بیاوریم روزگاری رامبد جوان در همین شبکه و در برنامهای مشابه، چهرههایی مثل جواد عزتی و پیمان معادی را روی صندلی «خندوانه» مینشاند.
بزرگترین مشکلی که دست از سر سازندگان «هزار و یک» برنمی دارد، مقایسه شدنش با شوی تلویزیونی محبوبی به نام «خندوانه» است که، با نظر به انتخابهای تیم تولید، اجتناب ناپذیر به نظر میرسد. دکور «هزار و یک» در قسمتهای نخست به شدت شبیه به دکور «خندوانه» بود که این موضوع خیلی زود تغییر کرد؛ اما فضا و ساختار کلی برنامه به همان شکل است؛ حتی لوگوی دو برنامه نیز شباهتهایی دارد که فرضیه تلاش مدیران شبکه نسیم برای بازسازی «خندوانه» را تقویت میکند. علاوه بر این، مهمترین عنصر جذابیت هر دو برنامه «خندوانه» و «هزار و یک»، یعنی عروسک محبوبی به نام جناب خان که هم از رامبد جوان مؤثرتر بود و هم از محسن کیایی جذابتر ظاهر میشود، به مخاطبان حق میدهد که این دو برنامه را با یکدیگر مقایسه کنند و طبعا در این مقایسه برنامه پررونق رامبد جوان نمره بسیار بالاتری میگیرد.
محسن کیایی، گرچه بازیگری قابل و حتی نویسندهای خوش فکر است و در اجرای مسابقه «صداتو» در شبکه نمایش خانگی هم توانمند ظاهر شده بود، اما به نظر میرسد که برای ورود به چالش «هزار و یک» همه جوانب امر را نسنجیده است.
اساسا چهره تلویزیونی بودن مختصات خاص خودش را میطلبد و اجرای یک برنامه تلویزیونی شاد، زمین تا آسمان با یک مسابقه در شبکه خانگی تفاوت دارد؛ ضمن اینکه کیایی در عمل تنها مجری «صداتو» نبود و چهار کمک کننده این برنامه، یعنی محمد بحرانی، امیرمهدی ژوله، شبنم مقدمی و محسن شریفیان نیز آن قدر خوش بیان و فعال بودند که بخش عمدهای از بار جذابیت برنامه را به دوش میکشیدند. کیایی اما، حالا به تنهایی وارد گود «هزار و یک» شده و به نظر میرسد که نمیتواند به اندازه رامبد جوان در این مدیوم موفق عمل کند.
حضور جناب خان و بداهه پردازی و خلاقیت محمد بحرانی به عنوان صداپیشه این عروسک، مهمترین نقطه قوت «هزار و یک» است؛ اما قسمتهای منتشر شده از این برنامه نشان میدهند که جناب خان هم دیگر آن صلابت سابق را ندارد.
شناخت محمد بحرانی و محسن کیایی از یکدیگر در قسمتهای اول این برنامه بسیار ناپخته بود و به تازگی کمی شکل بهتری به خود گرفته، اما پاسکاریهایی که جناب خان با رامبد جوان انجام میداد، بین عروسک محبوب تلویزیون و محسن کیایی به خوبی شکل نمیگیرند.