به گزارش شهرآرانیوز، از در که وارد شوید، شاید نخستین چیزی که چشمتان را خیره کند، صنایع دستی رنگارنگ و بسیارمتنوعی است که با قیمتهای بسیارخوب در اختیار بازدیدکنندگان قرار گرفته است. کمی هم که بیشتر دقت کنید، سردر غرفهها را راوی گستردگی چشمگیر حضور نمایندگانی از ۳۱ استان کشور خواهید یافت و از کردستان و ایلام تا بوشهر و هرمزگان و از آنطرف مازندران و گلستان، چشمتان به هنر هنرمندانی خیره خواهد ماند که از گوشهگوشه ایران اسلامی، مهمان این روزهای نمایشگاه بینالمللی مشهد شدهاند. هجدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع دستی که از روز چهارشنبه تا شنبه هفته آینده در مشهد برپاست، آوردگاه هنر و ذوق و تلاش است تا دروازهای به جهان رنگارنگ و هیجانانگیز گردشگری باشد.
هجدهمین رویداد نمایشگاهی صنایع دستی و گردشگری در مشهد را میتوان فرصتی برای بررسی مشکلات، چالشها و البته بیان فرصتهای سرمایهگذاری در این بازار دانست. بهخصوص از این جهت که گردش مالی صنعت گردشگری و صنایعدستی توانست در سال گذشته میلادی رکورد غیرقابل باور ۳.۴ هزار میلیارد دلار را به ثبت برساند که معادل با سه درصد از کل تولید ناخالص داخلی جهان است و در سالهای اخیر اگرچه شاهد پیشرفت محسوس در گردش مالی این صنعت در ایران هستیم، اما کارشناسان بر این باورند که گردش مالی صنعت گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی میتواند بسیار بیشتر از ۲۷۰ همت در سال باشد.
هانیه موسویان مدیرعامل شرکت هانابافت، یکی از نمایندگان خراسان رضوی در این رویداد بینالمللی است. در سالهای اخیر اگرچه انتشار تصاویری از صنایع دستی او بهعنوان پوش سنگ مضجع امام رضا (ع) و تابلوی دیواری دفتر دبیرکل شهید حزبالله لبنان، این هنر بافت دستی خراسانی را از زادگاه آن یعنی شهرستان کلات به شهرت جهانی رسانده است، اما موسویان تصریح کرد که همچنان چالشهایی در حوزه صنایع دستی وجود دارد که باید حلوفصل شود.
وی بیان کرد: البته که شرکتهای خصوصی و تولیدکنندگان خرد صنایع دستی تلاش بسیار دارند تا قیمت تمامشده محصولاتشان کاهش پیدا کند، اما اگر امروز میبینید که محصولات گرانقیمت، بازار صنایع دستی را تقریباً بهطور کامل اشغال کرده است، به دلیل این است که زمان، ماده اولیه این هنرصنعت است. هنرمندان تولیدکننده صنایع دستی برای تولید هر محصول، عمر خود را میگذارند و از دست و چشم خود میگذرند تا محصولی در اوج زیبایی تولید شود و معرف فرهنگ یک ملت باشد.
اصل کلام این بانوی هنرمند و مدیر این کسبوکار خراسانی آن بود که با وجود تلاش برای کاهش قیمت تمامشده، مردم نیز باید این درک را در خود تقویت کنند که پرداخت بهای یک اثر هنری همتراز با خرید یک قالب پنیر یا یک محصول مصرفی از سوپرمارکت نیست و رقمی که پرداخت میکنند، در هر حال ارزش ویژه و خاص خود را خواهد داشت.
دومین روایت در این گزارش، متمرکز بر هنر سنتی و اصیل خراسان یعنی گوهرسنگهاست. شایان فضایی مدیر یک شرکت فعال در حوزه تراشکاری، استادکاری و زاویهتراشی گوهرسنگها در حاشیه هجدهمین رویداد گردشگری و صنایع دستی مشهد و در گفتوگو با شهرآرانیوز تصریح کرد: هرگز منکر این حقیقت نیستیم که در سالهای اخیر، اتفاقات مثبت و امیدوارکنندهای رقم خورده و زیرساختهای متعددی فراهم شده است، اما هنوز ظرفیتهای بسیار زیادی در حوزه گوهرسنگها وجود دارد. درباره اثبان این ادعا همین بس که بدانید حجم بازار جهانی گوهرسنگها امروزه به بیش از ۳۰ میلیارد دلار میرسد که با درنظرگرفتن ۱۳۱ میلیون دلار سودآوری صنعت گوهرسنگها و زیورآلات سنتی، حدود ۰.۴ درصد از این بازار بزرگ جهانی به استادکاران ایرانی اختصاص دارد. چرا باید اینطور باشد؟ ما میتوانیم کار را گسترش بدهیم و پیشرفت کنیم.
وی افزود: امروزه بهطور کلی ما با دو چالش بزرگ دست به گریبان هستیم. یکی معضل واردات تجهیزات همچون دستگاه، تیغتراش و لنزهای تخصصی و دیگری صادرات محصولات. البته در بخش دوم اخیراً خبرهای خوبی به گوش میرسد و بهخصوص برای استان خراسان رضوی با انعقاد پیمان تجاری اوراسیا، میگویند یک فرصت صادراتی بزرگ و نجاتبخش بهزودی از راه میرسد، اما همچنان در بخش اول ما با مشکلات متعدد دست و پنجه نرم میکنیم.
اگرچه هجدهمین رویداد صنعت گردشگری و صنایع دستی در مشهد، مزیتها و نقاط مثبت متعدد دارد و از اجرای نواهای محلی و موسیقی فولکلور اقوام مختلف ایران گرفته تا نمایش صنایع دستی و معرفی جاذبههای گردشگری، در هر گوشه آن یک نکته برای نشاندن لبخند بر لبانتان وجود دارد، اما منصفانه بگوییم، واقعیت این است که در برخی حوزهها هنوز هم میتوانست بهتر از اینها باشد.
در تشریح این مشکلات، موسیالرضا حاجیبگلو رئیس شورای عالی استانها و سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در حاشیه این رویداد و در گفتوگو با شهرآرانیوز اظهار کرد: نمایشگاه فینفسه خوب است و همین حضور غرفههای مختلف در حوزه صنایع دستی و گردشگری با تنوع بالای محصولات و کیفیت آن خیلی شایسته است. اینکه رویداد امسال پس از سالهای طولانی با حضور بیش از پنج کشور برگزار شده، ثابت میکند که بسترهای سرمایهگذاری در حوزه گردشگری آماده است، این ظرفیت وجود دارد و میتوان از آن استفاده کرد.
وی بیان کرد: کاستی بزرگ نمایشگاه امسال آن است که [تاکنون]نتوانسته عموم مردم را از این رویداد باخبر کند. بخش قابلتوجهی از مردم مشهد و زائران عزیز از این رویداد بینصیب ماندهاند و اطلاعرسانی بسیار ضعیف انجام شده است. یک نمایشگاه بینالمللی نباید اینگونه باشد.
به گفته حاجیبگلو، هرچقدر هم که فضای مطلوب ایجاد شود، تا زمانی که نباشند کسانی که بیایند بازدید کنند، این فضاسازیها کمفایده است بنابراین توصیه اکید ما این است که شهرداری، نگرش خود را تغییر دهد و اطلاعرسانی نمایشگاهها را در سطح شهر با قدرت بیشتری انجام دهد و از رویکرد درآمدی عبور کند.
رئیس شورای عالی استانها این را هم گفت که ما تاکنون رویدادهای درخشانی در تقویم نمایشگاهی مشهد داشتهایم و همین نمایشگاه گل و گیاه که هفته گذشته با حضور انبوه و استقبال چشمگیر دهها هزارنفر از زائران و مجاوران برگزار شد، ثابت کرد اگر اطلاعرسانی دقیق باشد، استقبال مردم نیز شایسته و کمنظیر خواهد بود.