صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

ادامه انتشار آگهی‌های عجیب‌وغریب در سایت دیوار | به یک همسفر نیازمندیم؛ آقایان مزاحم نشوند + عکس

  • کد خبر: ۳۳۴۵۸۱
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۸
اخیراً انتشار برخی پیام‌های نامتعارف در سایت‌های ثبت آگهی خبرساز شده که می‎طلبد مسئولان برای نظارت بر این حوزه ورود جدی داشته باشند.
نگار مقدسی
خبرنگار نگار مقدسی

به گزارش شهرآرانیوز، اگر به برخی سایت‌های ثبت آگهی سری زده باشید، حتماً با این پیام‌ها روبه‌رو شده‌اید: «همسفر خوب می‌خوام برای تفریح، آقا هستم»، «کامیون دارم دنبال همسفر خوبم با حقوق خوب» و «یک نفر همسفر نیازمندم. آقایون مزاحم نشید لطفا». این پیام‌ها بخشی از آگهی‌های منتشرشده در سایت دارای مجوز «دیوار» برای پیداکردن همسفر است.

سایت «دیوار» هرازچندگاهی با تبلیغات عجیب و گاه نامتعارف خود، خبرساز می‌شود. این سایت یک پلتفرم ثبت آگهی دارای مجوز است که به کاربران امکان می‌دهد آگهی‌های خود را ثبت کنند، اما گاهی در این سایت شاهد تبلیغاتی هستیم که برخی شوخی بوده و جنبه سرگرمی دارد، اما برخی آگهی‌ها در لایه‌های پنهان خود موجب نگرانی می‌شود.

در برخی مقاطع، تبلیغاتی را در سایت دیوار می‌بینیم که جنبه کلاهبرداری دارند و از هیجانات مردم سوءاستفاده می‌کنند که این نوع تبلیغات ممکن است فقط از نظر مالی به افراد ضربه وارد کنند.

در این بین، تبلیغاتی نیز هستند که نه‌تنها از نظر مالی می‌توانند افراد را متضرر کنند، بلکه آسیب‌های جبران‌ناپذیر دیگری هم در پی دارند. یکی از این تبلیغات که چند وقت اخیر در دیوار شاهد آن هستیم، پیداکردن همسفر برای مسافرت و طبیعت‌گردی است.

این پیام در ظاهر ساده به نظر می‌رسد، اما در واقع می‌تواند آثار زیان‌باری برای افراد و علاوه بر آن برای جامعه داشته باشد. در برخی از این آگهی‌ها افراد بیان می‌کنند که هزینه سفر را پرداخت می‌کنند و تنها به یک همسفر برای گذراندن روز‌های سفر نیازمند هستند.

سؤال اینجاست که افراد چگونه می‌توانند به این آگهی‌ها اعتماد کنند و با فردی که نمی‌شناسند، همسفر شوند؟ این‌گونه همسفرشدن‌ها می‌تواند خسارات زیادی را به همراه داشته باشد که ساده‌ترین آن احتمال سرقت از فرد است.

اما خسارات جدی‌تری که می‌توان انتظار داشت، درخواست‌های خلاف عرف از سوی فرد آگهی‌دهنده و حتی در صورت همسفرشدن احتمال اخاذی و سوءاستفاده جنسی است که قابل‌جبران نیست.

برای تبلیغات همسفرشدن در سفر‌های خارجی که دیگر جای صحبتی باقی نمی‌ماند، باید انتظار هر آسیبی ازجمله قاچاق انسان، سوءاستفاده جنسی و... را داشت.

جای سؤال دارد که آیا نظارتی بر آگهی‌های ثبت‌شده در یک سایت دارای مجوز نمی‌شود که باید شاهد چنین آگهی‌هایی با اهداف نادرست باشیم؟

روش‌های رصد تبلیغات در فضای مجازی توسط دادستانی و دادسرا

برای بررسی نحوه نظارت بر تبلیغات منتشرشده در این سایت‌ها با محمدجواد عرفانی، قاضی دادسرای تخصصی ناحیه دو مشهد، گفت‌و‌گو کردیم. وی در این خصوص اظهار کرد: دادستانی و دادسرا برای رصد این تبلیغات به چند صورت ورود پیدا می‌کنند. اول، شاکی خصوصی است که در صورت شکایت، دستوراتی صادر می‌کنیم و پلیس فتا نیز اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

وی افزود: دوم، رصد توسط مرکز رصد فضای مجازی پلیس فتا است که چند نفر این تبلیغات را رصد می‌کنند و اخطار‌هایی به سایت دیوار می‌دهند. اگر تبلیغاتی انجام شود، معمولاً خود سایت دیوار در صورت تأیید این موضوع که مغایر با اصول است، بعد از چند ساعت آن تبلیغ را حذف می‌کند.

قاضی دادسرای فضای مجازی مشهد ادامه داد: روش سوم، «پاوا» یا «پلیس اطلاعات و امنیت» است که رصد را انجام می‌دهد. روش چهارم نیز گزارش‌هایی است که از انتشار چنین‌آگهی‌هایی به ما ارسال می‌شود و ما نیز دستورات لازم را صادر می‌کنیم. اگر دادستانی به هر طریق دیگری متوجه این موضوع شود، به آن ورود پیدا می‌کند.

گاهی تشخیص درست از نادرست سخت می‌شود

عرفانی با بیان اینکه یک ایراد یا سختی کار این است که نمی‌توانیم درست را از نادرست تشخیص دهیم، عنوان کرد: شاید فردی واقعاً دنبال همسفر باشد، اما گاهی تشخیص درست از نادرست سخت می‌شود. همچنین حجم این آگهی‌ها نیز زیاد است که شاید لازم باشد چند نفر شبانه‌روز دیوار را رصد کنند. تنها فضای مجازی «دیوار» و «شیپور» نیست؛ تلگرام، اینستاگرام و پیج‌های متعدد دیگری نیز درخصوص این موضوعات وجود دارند.

در فضای مجازی اصل بر عدم اعتماد است

قاضی دادسرای تخصصی ناحیه دو مشهد بیان کرد: معاونت فضای مجازی دادستانی کل دائماً با مدیریت سکو‌ها و پلتفرم‌ها جلسه دارد، مواردی را تذکر می‌دهد و موضوعاتی را اعمال می‌کند. این‌گونه نیست که منفعلانه عمل شود؛ گرچه فضای مجازی گسترده است و احتمال خطا نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی در کنار امکاناتی که به ما می‌دهد، آسیب‌هایی نیز دارد، تصریح کرد: فضای مجازی، غیرواقعی بوده و انتشار این آگهی‌ها نیز دور از امر عادی است؛ بنابراین باید دقت داشته باشند که این غیرمعقول است و اعتماد نکنند.

عرفانی اضافه کرد: در فضای مجازی اصل بر عدم اعتماد است و اگر مردم پیام و آگهی غیرمعمول دیدند، اصل را بر عدم اعتماد و عدم واقعیت بگذارند تا زمانی که از این موضوع اعتماد حاصل کنند. همچنین باید سطح آگاهی و دانش فضای مجازی خود را بالا ببرند، به‌راحتی اعتماد نکنند و از هرچه عجیب بود و شبهه داشت، دوری کنند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.