به گزارش شهرآرانیوز؛ چهارمین پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی، صبح یکشنبه (۱۱ خردادماه ۱۴۰۴)، در مؤسسه پژوهشی-فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد. این مراسم به رونمایی از تقریظ حضرت آیت ا... خامنهای بر کتاب «روح ا...: روایت مستند زندگی امام خمینی (ره)» اختصاص داشت. آنچه در ادامه میآید، علاوه بر متن این تقریظ تازه، شامل معرفی هادی حکیمیان، نویسنده کتاب «روح ا...»، و اثر اوست.
بسمه تعالی
ــ این کتاب توانسته است چهره ئی نزدیک به واقع از امام خمینی ترسیم کند؛ خردمندی، دوراندیشی، ایمان ناب، اخلاص در عمل، ارادهی پولادین، باور ژرف به گفته و عمل و هدف خود، شجاعت بی نظیر، دانش گسترده، روح لطیف و زلال، امید و اعتماد به خدا .. و البته ویژگیهای دیگری هم هست که این نویسنده به آن دست نیافته است. امام خمینی در این کتاب ــ بحقّ ــ رهبری بزرگ و بی نظیر است که باور او به مردمش، نیمی از محصول کار او را تشکیل میدهد.
من هم مانند نویسنده میگویم: خدا خمینی را تا ظهور حضرت مهدی ارواحنا فداه برای اسلام و مسلمین نگهدارد.
مطالعهی این کتاب برای نسل جوان ما بسیار سودمند است.
مرداد ۱۴۰۳
هادی حکیمیان (زاده ۱۳۵۷ در یزد) دانش آموخته رشته تاریخ است، اما بیشتر در کار نوشتن داستان بوده است. البته این بدان معنا نیست که او یکسره تاریخ را رها کرده است؛ برعکس، حکیمیان، در اغلب آثار ادبی خود، به مسائل تاریخی توجه داشته است. اصلا، او، چنان که خود گفته است، چون دلش میخواسته است رویدادهای تاریخی را بیشتر و بهتر به گوش دیگران برساند، سراغ داستان رفته است.
حکیمیان، در حوزه هنری یزد، نزد جلال توکلی شاگردی کرده است، نویسنده تهرانی که از نوجوانی در یزد زیسته و خود آثاری درخور آفریده است. این استاد سبب ساز پیوند شاگرد با حلقههای بزرگتر و معتبرتر شده و به این ترتیب او را در راه خود ثابت قدم کرده است. انتشار آثار حکیمیان در نشریاتی همچون «آزما» و «کلک» و «گلستانه» گواهی بر فعالیت حرفهای اوست. البته رفت وآمد این نویسنده به مراکز و محافل پایتخت باعث نشده است که او از اصل خود دور بیفتد؛ یزد و هرآن چیز که بدان مربوط است، ازجمله لهجه یزدی، در آثار او جلوهای چشمگیر دارند، آثاری که در سادگی نیز به آن دیار و مردمانش میمانند.
حکیمیان نویسندهای است پُرکار که برخی آثارش نیز جایزه بردهاند و پرفروش بودهاند. سیاهه نوشتههای او، که رمان و داستان در آن بیشتر به چشم میآید، ازاین قرار است: مجموعه داستان «گل انارها را باد میبُرد» (سوره مهر، ۱۳۸۴)، رمان «برج قحطی» (شهرستان ادب، ۱۳۹۴)، داستان نوجوان «تنگه زاغ» (کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ۱۳۹۴)، «باد سرخ: خاطرات امیر دریادار دوم عرشه ناصر سرنوشت» (سوره مهر، ۱۳۹۶)، رمان نوجوان «باغ خرمالو» (شهرستان ادب، ۱۳۹۶)، داستان «سرو بلند گوراب» (سوره مهر، ۱۳۹۶)، رمان نوجوان «خواب پلنگ» (شهرستان ادب، ۱۳۹۷)، رمان «برج ناز» (شهرستان ادب، ۱۳۹۸)، رمان «پست طهران» (شهرستان ادب، ۱۳۹۸)، رمان زندگی نامهای «من مهدی آذریزدی هستم» (صاد، ۱۴۰۰)، «روح ا...: روایت مستند زندگی امام خمینی (ره)» (شهرستان ادب، ۱۴۰۱)، «باغ فرهنگ: زندگی نامه پروفسور علی اکبر فرهنگی» (صاد، ۱۴۰۲)، داستان نوجوان «صنوبر» (قمقمه، ۱۴۰۲)، داستان نوجوان «اسپاگتی با سس قرمز» (دفتر نشر معارف، ۱۴۰۳). کسب عنوان برگزیده نهمین دوره جشنواره «داستان انقلاب» و عنوان شایسته تقدیر در نوزدهمین دوره جشنواره «شهید حبیب غنی پور» و نیز نامزدی در دو جایزه ادبیِ «قلم زرین» و «جلال آل احمد» ازجمله افتخارات حکیمیان هستند.
کتاب «روح ا...» روایت مستند هادی حکیمیان از زندگی امام خمینی (ره) است. این کتاب را انتشارات «شهرستان ادب» سال ۱۴۰۱ و در ۴۱۲ صفحه چاپ و منتشر کرده است. «روح ا...» ۱۰ فصل دارد که به ترتیب ازاین قرارند: «آقای شاه»، «سفر فرنگ»، «مجلس ترحیم»، «آیین دوست یابی»، «پیراهن مشکی ها»، «بذله گویی با رب دوشامبر»، «شخص ثالث»، «ندبه»، «امت و امامت»، «ملکوت».
این فصول، هرکدام، ویژه بخشی مهم از زندگانی رهبر کبیر انقلاب است؛ به عنوان مثال، فصل نهم بر رویدادهای نخستین سالهای انقلاب و نقش امام در گذر از بحرانها تمرکز دارد، و فصل دهم درباره شیوههای مدیریتی امام در دوران جنگ و تحریمهای اقتصادی است که درنهایت به درگذشت و مراسم تشییع ایشان ختم میشود. گفتنی اینکه نویسنده کتابْ یک روایت خطی را در پیش نگرفته و به همه وقایع زندگی امام نیز نپرداخته است.
حکیمی، خود، یافتن نامهای را که امام در آن به اتفاقات انتخابات مجلس شورای ملی در یزد پرداخته است، جرقه نگارش کتاب «روح ا...» معرفی کرده است: «امام (ره) به گونهای معرفی شده که انگار فعالیتهای سیاسی اش از سال ۴۱ شروع شده و مخالفت با لوایح شش گانه؛ اما من دیدم که امام در سال ۳۱ چنین نامهای دارند و انتخابات آن زمان برای امام این قدر مهم بوده است.
[..]دیدم که امام از دوران جوانی اش، حتی از دوران رضاشاه، چقدر در جریانات سیاسی و اجتماعی موضع گیری و نقش داشته است؛ این طور نبوده که تازه از سال ۴۱ یک دفعه وارد سیاست شود. به ذهنم آمد که میشود مقالهای بنویسم درباره این بُعد از شخصیت امام که مغفول مانده است. شروع کردم به فیش برداری و اطلاعاتم به حدی رسید که متوجه شدم میشود یک کتاب نوشت.»
«روح ا...» البته همتایان و رقیبانی پرشمار دارد، اما از ویژگیهایی برخوردار است که آن را برجسته میسازند. مهمترین ویژگی این کتاب همان رویکرد استنادی و پژوهشی است که در همه اجزای آن به چشم میآید. بااین همه، کتاب «روح ا...» اثری خشک و ملال آور نیست؛ نویسنده، در نگارش پژوهش خویش، از شیوههای خاص داستان نویسی بهره گرفته و آن را خواندنی کرده است.
این دومین ویژگی اثر اوست. سومین ویژگیْ برآیند ویژگی پیشین است: جذابیت برای نسل جوان، کسانی که -اغلب- آثار پژوهشی دانشگاهی را خوش نمیدارند و بیشتر به روایت علاقه مندند. جز این ها، توجه نویسنده به ابعاد عرفانی شخصیت امام خمینی و تحلیل تأثیر این جنبهها در قدرت رهبری ایشان نیز از ویژگیهای مهم کتاب «روح ا...» است که آن را در میان آثار مشابه ممتاز میکند.
*بخشی است از این مصراع علی معلم: «این فصل را با من بخوان باقی فسانه ست».
پانزدهم اردیبهشت ۱۳۲۳، جمعی از روحانیون در منزل شیخ محمد صدوقی مهماناند. یکی از منبریهای یزد هم حضور دارد. او دفتر بزرگی فراهم آورده که در مسافرتها با خود میبرد و از اغلب دوستان و آشنایان میخواهد به رسم یادگار چند سطری بنویسند. چند نفری از حاضران خواهش فرد مذکور را قبول میکنند و در حد رفع تکلیف چیزهایی مینویسند. نوبت به حاج آقا روح ا... خمینی میرسد. در مقابل اصرار حاضران، اظهار بی میلی میکند و دفتر را زمین میگذارد، چراکه عقیده دارد وقت را با این قبیل کارها نباید هدر داد؛ تا دیر نشده، باید فکری کرد؛ تا توان هست، باید کاری کرد.
«مثلا، چه کار؟» این را روحانی شال سفیدی میپرسد که به مخده مشکی تکیه کرده. روحانیون، نهایتا، همین گعدههای هفتگی و ماهانه شان را دارند؛ از اینها هم که چیزی درنمی آید. حرف وی را اکثر حاضران تأیید میکنند. اما حاج آقا روح ا... یک باره تکانی میخورد. استکان چایی اش را میگذارد، دفتر را برمی دارد و، ضمن تأملی کوتاه، شروع میکند به نوشتن:
«بخوانید و به کار بندید!
بسم ا... الرحمن الرحیم
قال ا... تعالى: «قل إنما أعظکم بواحدة أن تقوموا لله مثنی و فرادی».
خدای -تعالی- در این کلام شریف از سرمنزل تاریک طبیعت تا منتهای سیر انسانیت را بیان کرده، و بهترینِ موعظههایی است که خدای عالم از میانه تمام مواعظ انتخاب فرموده و این یک کلمه را پیشنهاد بشر فرموده. این کلمه تنها راه اصلاح دو جهان است. قیام برای خداست که ابراهیم خلیل الرحمن را به منزل خلت رسانده، قیام لله است که موسی کلیم را با یک عصا به فرعونیان چیره کرد و تمام تخت و تاج آنها را به باد فنا داد و نیز او را به میقات محبوب رساند.
خودخواهی و ترک قیام برای خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همه جهانیان را بر ما چیره کرده و کشورهای اسلامی را زیر نفوذ دیگران درآورده، قیام برای منافع شخصی است که روح وحدت و برادری را در ملت اسلامی خفه کرده، قیام برای نفس است که بیش از ده میلیون جمعیت شیعه را به طوری از هم متفرق و جدا کرده که طعمه مشتی شهوت پرست پشت میزنشین شدند.