صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

اعلام زمان ارسال نتایج ارزیابی داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان به سازمان سنجش

  • کد خبر: ۳۴۴۶۲۷
  • ۲۲ تير ۱۴۰۴ - ۱۰:۲۱
رئیس مرکز نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان گفت: امسال از بین حدود ۴۸۰ هزار نفر داوطلب ورود به دانشگاه فرهنگیان، در مرحله نخست سه برابر ظرفیت متقاضیان یعنی حدود ۷۲ هزار و ۳۹۵ نفر معرفی شدند که از بین آنها در نهایت حدود ۲۶ هزار و ۸۰۰ نفر انتخاب خواهند شد.

به گزارش شهرآرانیوز، ایوب ابراهیمی در تشریح فرآیند ارزیابی داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: نظام تعلیم و تربیت، یکی از حساس‌ترین موقعیت‌های اثرگذار بر تحولات یک کشور بوده، از این رو، انتخاب افرادی تحت عنوان دانشجو معلم و معلم بسیار در تحول آتی نظام کلان کشور حائز اهمیت است. اعتقاد داریم نظام تعلیم و تربیت با تحول در خروجی‌های تربیت معلم مشمول دو فاکتور اساسی فرآیند‌های تربیت و کیفیت ورودی‌ها است. 

وی با بیان اینکه ورودی‌های تربیت معلم از بین تمام متقاضیان ورود به دانشگاه فرهنگیان که هرساله ردیف استخدامی از طریق سازمان اداری و استخدامی کشور برای آنها صادر می‌شود، انتخاب می‌شوند، عنوان کرد: امسال از بین حدود ۴۸۰ هزار نفر داوطلب ورود به دانشگاه فرهنگیان، در مرحله نخست سه برابر ظرفیت متقاضیان یعنی حدود ۷۲ هزار و ۳۹۵ نفر معرفی شدند که از بین آنها در نهایت حدود ۲۶ هزار و ۸۰۰ نفر انتخاب خواهند شد. 

رئیس مرکز نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان افزود: برای این کار مدل‌های شایستگی ورود به حرفه معلمی طراحی و اعتباریابی شده است. بعد از طراحی مدل شایستگی، ابزار‌ها و تمرین‌هایی طراحی، تدوین و اعتباریابی شده و در ارزیابی تکمیلی در کانون‌های ارزیابی به مرحله اجرا در می‌آید که به واسطه آنها شایستگی‌های ورود به حرفه معلمی داوطلبان شناسایی می‌شود تا بر اساس نتایج آن، یک سوم جمعیت متقاضیان انتخاب شوند. 

ابراهیمی با اشاره به اینکه ارزیابان به خوبی آموزش دیده‌اند تا بتوانند در این مکانیزم افراد بهتر را انتخاب کنند، تصریح کرد: حدود سه هزار ارزیاب مورد بازآموزی قرار گرفته‌اند. این افراد سال گذشته مورد آموزش قرار گرفته و امسال توانایی‌های آنها متناسب با مدل بازآموزی شده تا آمادگی لازم را برای این دوره از ارزیابی کسب کنند. در سراسر کشور در هر روز ۱۴۸ کانون فعال است، در کل دوره ارزیابی ۲۲۴۵ کانون فعالیت خواهند داشت تا کار به سرانجام برسد. 

وی با اشاره به اینکه برای انجام این فرایند چند ابزار طراحی شده که یکی از آنها، تمرین گروهی است، تصریح کرد: در این ابزار برخی از شایستگی‌ها اندازه‌گیری می‌شود. همچنین در تمرین گروهی، سناریو‌هایی متناسب با شرایط داوطلبان طراحی می‌شود تا افراد به تحلیل آن پرداخته و حل مسئله کنند و در حضور ارزیابان آن را ارائه کنند.

رئیس مرکز نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: برای سلامت ورودی‌ها نیز از آزمون‌های روانشناختی استفاده می‌شود. طبق گفته اندیشمندان، ارزیابان و اندیشمندان به واسطه نقش راهبری و هدایت‌گری که دارند می‌توانند منشأ تغییرات باشند. از سویی برای آنکه بتوانیم نگاه‌ها را به سمت ساحت‌های شش گانه آموزش و پرورش معطوف کنیم باید به فعالیت‌ها و اقداماتی که در طول تحصیل، داوطلبان انجام داده‌اند نیز، امتیاز دهیم که در نهایت مشمول بهره‌مندی از امتیاز مستنداتی می‌شوند که در کنشگری‌های مختلف در مدارس و در ضمن فعالیت‌های آموزشی و تربیتی داشته‌اند. 

ابراهیمی گفت: در موضوع انتخاب‌گری چند عامل سهیم است. نتایج کنکور سراسری، سهم ۱۵ درصدی در هر گروه آزمایشی برای ورود به دانشگاه فرهنگیان دارد، در کنکور اختصاصی تربیت معلم سهم ۱۰ درصدی لحاظ می‌شود که در نوبت اول کنکور سراسری این دو موقعیت باهم انجام می‌شوند. سوابق تحصیلی داوطلبان نیز طی سال‌های مختلف سهم ۵۰ درصدی دارد، ۲۵ درصد باقی‌مانده نیز در کانون‌های ارزیابی رقم می‌خورد که از اسناد و مدارک امتیاز آور، بحث گروهی، تمرین تحلیلی، حل مسئله و ارائه شفاهی حاصل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ارزیابی تکمیلی تا دوم مردادماه ادامه دارد. تلاش می‌شود با بررسی‌هایی تحت عنوان کنترل کیفیت فرآیند و تحلیل پایانی کل نتایج را تا ۱۵ مردادماه به سازمان سنجش ارسال کنیم. نمرات ارزیابی کانونی در کنار سایر نمرات قرار می‌گیرند تا وضعیت هر فرد در نهایت مشخص شود.  در کانون‌های ارزیابی جای اعتراض وجود ندارد. فرایند توسط چند ارزیاب انجام می‌شود و سپس در دو مرحله فرآیند مورد بررسی قرار می‌گیرد، چنانچه فردی اعتراض داشته باشد، فرآیند ارزیابی بررسی می‌شود و محتوا مورد بازبینی قرار نمی‌گیرد.

رئیس مرکز نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: بعد از اعلام نتیجه توسط سازمان سنجش، افراد معرفی شده از سوی سازمان سنجش به عنوان دانشجو معلم محسوب شده و از اول تا ۱۵ مهر ماه هرسال وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند و دوره توسعه آنها آغاز می‌شود. این افراد به مدت ۴ سال مورد تربیت و آموزش قرار می‌گیرند و در سال چهارم از آنچه آموخته‌اند و محور‌های کلیدی، شیوه‌های تدریس و ... تحت عنوان ارزشیابی صلاحیت حرفه‌ای معلمی مورد ارزشیابی قرار می‌گیرند تا در نهایت بعد از کسب امتیاز لازم به عنوان معلم وارد نظام آموزش و پرورش شوند. شایان ذکر است این افراد از سال دوم به بعد در مدارس آموزش و پرورش کارورزی‌ها را آغاز می‌کنند و ۴ ترم پیاپی حرفه معلمی را از نزدیک مشاهده و تجربه می‌کنند و تمرین معلمی خواهند داشت.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.