صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سقوط ارزش «دارا یکم» تا چه زمانی ادامه دارد؟

  • کد خبر: ۳۵۷۰۸
  • ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
ارزش «دارایکم» در آخرین روز تیر ماه با کاهش ۷.۲ درصدی مواجه شد و گرچه دیروز در ابتدای معاملات بیش از ۶ درصد صعود کرد، اما وضعیت پرنوسان این سهام، برای سهامداران نگران کننده است.
به گزارش شهرآرانیوز، حدود سه ماه از ثبت‌نام و عرضه سهام صندوق دارا یکم می‌گذرد و براساس برنامه، دولت‌ می‌خواهد صندوق‌های قابل معامله بعدی را هم عرضه کند، این درحالی است که نگاهی به معاملات بازار سرمایه حکایت از کاهش ارزش واحد‌های سهام دارا یکم در روز‌های اخیر می‌دهد و این سوال را ایجاد می‌کند که این سقوط تا کجا ادامه می‌یابد؟

البته روند ارزش سهام این صندوق در ابتدای کار صعودی بود و در اواسط تیر ماه وزیر امور اقتصادی و دارایی، در اظهاراتی اعلام کرد که ارزش سهام صندوق دارای یکم در بازار سرمایه، حدود سه برابر شده، اما طی روز‌های اخیر این سیر صعودی تغییر کرده و نزولی شده است.

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش هر واحد صندوق «دارا یکم» با افت ۷.۲ درصدی به ۲۴ هزار و ۷۴ تومان رسید تا مجموع ارزش ۲۰۰ واحد اولین صندوق ETF دولتی بورس که در اردیبهشت ماه ۲ میلیون تومان پذیره‌نویسی شده بود به ۴ میلیون و ۸۱۴ هزار تومان برسد.
 

کاهش رغبت سرمایه گذاران برای خرید سهام صندوق‌های بعدی

 
کاهش ارزش واحد‌های صندوق دارا یکم در شرایطی ادامه دارد که با افت ۷.۲ درصدی ارزش این واحد‌ها در آخرین روز تیرماه، برخی کارشناسان بر این باورند که این واحد‌ها کمتر از ارزش ذاتی خود داد و ستد می‌شوند و تداوم روند کاهشی دارای یکم می‌تواند میل و رغبت سرمایه‌گذاران برای خرید دارا‌های دوم، سوم و چهارم را تحت تاثیر قرار دهد.

البته ناگفته نماند که انتقاداتی هم به صندوق دارا یکم وارد است، مثلا طی ماه گذشته دامنه نوسان آن تا ۱۰ درصد محدود شد و بسیاری از سهامداران به این اقدام واکنش منفی نشان دادند، همچنین برخی سهامداران نسبت به نبود واحد‌های این سهام در پرتفوی خود گلایه کردند و از غیرقابل معامله بودن آن ناراضی بودند.

یکی دیگر از انتقاد‌های وارده از سوی سهامداران نسبت به صندوق دارای یکم این است، زمانی که ارزش سهام بالا بود امکان معامله وجود نداشت و وقتی ارزش آن کاهشی شد امکان معامله برای برخی سهامداران ایجاد شد.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.