صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

بیش از ۳۵ همت، بدهی دولت به شهرداری مشهد| ۱۰ همت اعتبار ملی، ظرفیت خط یک قطارشهری را دوبرابر می‌کند + ویدئو

  • کد خبر: ۳۵۷۸۶۴
  • ۲۱ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۹:۵۸
شهردار مشهد مقدس گفت: میزان منابعی که سالیانه به مشهدالرضا(ع) تعلق می‌گیرد، نه با شمار زائران تناسب دارد و نه با جمعیت ۴.۵ میلیون‌نفری مجاوران. مشهد نیازمند توجه ملی است تا بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان مطالبات شهرداری مشهد از دستگاه‌های دولتی تسویه شود.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا قلندرشریف در نشست مشترک اعضای کمیسیون امور داخلی و شورا‌های کشور با شهردار، رئیس شورای اسلامی شهر و جمعی از مدیران شهرداری مشهد مقدس که عصر امروز (جمعه، ۲۱ شهریور ۱۴۰۴) در تالار همایش‌های مجتمع کوهسنگی برگزار شد، ضمن برشمردن فرصت‌ها و چالش‌های موجود در حوزه حکمرانی شهری در مشهد اظهار کرد: رویه ما این است که اشاره به کلام رهبر معظم انقلاب درباره مشهد، اولین نکته ما در دیدار با نمایندگان مجلس باشد. از این جهت که ایشان می‌فرمایند «خدمت به مشهد، خدمت به همه مردم ایران است» و به همین دلیل، مشهدالرضا(ع) نه پنج نفر بلکه به تعداد کل وکلای ملت در مجلس شورای اسلامی نماینده دارد.

وی افزود: مشهد حدود ۳۵ هزار هکتار وسعت دارد و بیش از ۳.۵ میلیون نفر ساکن بومی این شهر هستند. علاوه بر این، یک میلیون نفر مهمان غیرایرانی هم در شهر امام‌رضا(ع) زندگی می‌کنند که نیمی از آنان مجاز و نیمی جزو اتباع غیرمجاز هستند. از جمعیت ۴.۵ میلیون‌نفری شهر ما، حدود یک‌سوم در پهنه‌های پیرامونی و حاشیه شهر زندگی می‌کنند. در کنار این موارد، ما سالیانه ۳۰ میلیون زائر ایرانی و چهار میلیون زائر خارجی داریم که همه این‌ها، اهمیت و جایگاه جهانشهر برکت و کرامت را نشان می‌دهد.

سهم شهرداری از درآمد‌های مالیاتی، کمتر از ۳.۴ همت

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: با همه این تفاصیل، میزان منابعی که سالیانه به مشهدالرضا(ع) تعلق می‌گیرد، نه‌تنها متناسب با شمار زائران نیست بلکه با همین جمعیت ۴.۵ میلیون نفر سکنه مشهد نیز تطابق ندارد. در حال حاضر، مطالبات شهرداری مشهد از دستگاه‌های دولتی از ۳۵ هزار میلیارد تومان فراتر رفته است. سال گذشته نیز ورودی شهرداری مشهد از محل سهم مالیات بر ارزش افزوده کمتر از ۳.۴ همت بود.

وی ادامه داد: یک چالش دیگر ما به شرکت‌های بزرگی همچون ایران‌خودرو، راه‌آهن، شرکت‌های مسافرتی و هواپیمایی بازمی‌گردد که کسب‌وکارشان در مشهد است، اما چون دفاتر اداری آن‌ها در تهران مستقر شده، مالیاتشان را به تهران پرداخت می‌کنند. در بخش دیگر، امروزه بیش از ۵۲ درصد هتل‌های کشور در مشهدالرضا(ع) قرار گرفته، اما اکثراً به دلیل اینکه در نظام رتبه‌بندی کیفی هتل‌ها کمتر از سه ستاره دارند، از مالیات معاف می‌شوند. در حوزه عمرانی هم با اجرای قانون درآمد‌های پایدار و صدور طرح‌های تفصیلی، درآمد‌های شهرداری از پروانه‌های ساختمانی تا حد زیادی محدود شده و سالیانه فقط شش هزار پروانه ساخت‌وساز در مشهد صادر و حدود ۱۲۰۰ مورد هم بدون پروانه تکمیل می‌شود.

۱۰ همت، اعتبار موردنیاز برای ۶۰ واگن جدید قطارشهری

قلندرشریف تأکید کرد که باوجود چالش‌های مالی موجود، خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران امام هشتم(ع) با قدرت و قوت در جریان است.

وی تصریح کرد: بودجه ما در سال جاری، ۷۵ همت است که ۲۴ همت آن به هزینه‌های جاری تعلق پیدا می‌کند، ۲۸ همت نیز مربوط به پروژه‌های عمرانی می‌شود و مابقی به پرداخت طلب بانک‌ها اختصاص خواهد داشت. با این حال، تا به امروز از ۴۷ کلان‌پروژه که برای چهل‌وهفتمین سال حیات بابرکت جمهوری اسلامی تدارک دیده‌ایم، بیش از ۱۵ پروژه به بهره‌برداری رسیده است. علاوه بر این، ما تنها کلانشهر در کشور هستیم که هم‌زمان در هر سه محور قطارشهری درحال پیشروی عمرانی هستیم و همین امسال بود که شش کیلومتر فاز نخست خط ۳ قطارشهری را به بهره‌برداری رساندیم تا هم دسترسی زائران به حرم مطهر رضوی را ایجاد کند و هم زمینه‌ساز اتصال خطوط یک، دو و سه به همدیگر شود.

قلندرشریف تأکید کرد: در شرایطی که ساخت هر کیلومتر قطارشهری بالغ بر شصت میلیون دلار هزینه دارد، ما فقط در مسیر خط سه، ۲۸ کیلومتر پروژه تعریف کرده‌ایم که حفاری ۲۲ کیلومتر آن انجام شده است. البته در این حوزه، نیاز جدی به حمایت‌های ملی وجود دارد. مثلاً همین الان، ما فقط ۶۰ واگن فعال در خط یک قطارشهری داریم که اگر ۱۰ همت برای خرید ۶۰ دستگاه واگن دیگر اختصاص پیدا کند، ظرفیت جابه‌جایی مسافر در این خط از ۳۲۰ هزار نفر به ۶۰۰ هزار نفر در روز می‌رسد.

شهردار مشهد مقدس گفت: در دولت سیزدهم، اگرچه هزار دستگاه اتوبوس برای ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری مشهدالرضا(ع) مصوب شد، اما هیچ‌کدام به دست ما نرسید. این را هم بگوییم که در سال ۱۴۰۲، قرار بر این شد تا یک‌سوم پول اتوبوس‌ها را شهرداری‌ها بدهند و مابقی توسط وزارت کشور تأمین شود.

در این شرایط نیز اگرچه ما یک‌سوم تعهد شهرداری برای ۱۲۰ دستگاه اتوبوس را پرداخت کردیم، اما از آن شمار، ۴۶ دستگاه اتوبوس تاکنون تحویل شده و مابقی هنوز به‌عنوان بدهی وزارت کشور اجرا نشده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.