به گزارش شهرآرانیوز، این روزها نمایشگاه بینالمللی مشهد شاهد حضور پرشور هزاران خانواده مشهدی است که با چشمانی پر از هیجان، تخفیفهای شگفتانگیز اقلام اساسی را از نظر میگذرانند. بیستوچهارمین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در قالب فروش پاییزه، فرصتی است تا لباس نو بر تن دانشآموزان مشهدی بنشیند، کیفهای مدرسه با لوازمالتحریر ارزان و باکیفیت تولید داخل پر شود و هرکس که دست خالی به نمایشگاه آمده، با کیسههای پلاستیکی بزرگ پر از خرید از نمایشگاه بیرون برود. البته باید تأکید کنیم که نمایشگاه فروش پاییزه در مشهد فراتر از یک بازار برای فروش و تصویر کاملی از یک تجربه اجتماعی است. چرا؟ در این گزارش توضیح خواهیم داد.
بارزترین تجربه ادراکی که در این رویداد برایتان ملموس میشود، همآمیزی تصویر ازدحام جمعیت با صدای بازی و خنده کودکان است. اگرچه در مجموع ۷ هزار مترمربع فضای نمایشگاهی به ۳۰۰ غرفه اختصاص پیدا کرده تا از کالای خواب و فرش گرفته تا برنج و روغن و حبوبات را با قیمتهای مناسب در اختیار مردم قرار دهند، اما بهجرئت میتوان گفت که سالن فردوسی و بهخصوص غرفههای عرضه لوازمالتحریر، کیف، کفش و لباس کودک و نوجوان، شلوغترین بخش این رویداد است. درحالی که والدین با دقت درحال روخوانی از لیستهای خریدشان هستند تا غرفهداران دواندوان سبدهای خرید را پر کنند، کودکان از هیجان نمیتوانند آرام بگیرند و از هر مداد و تراش و دفتر، شکل محبوب خود را طلب میکنند.
پدر یک خانواده مشهدی که به همراه همسر، پسر دانشجو و دختر دانشآموز خود به سالن فردوسی آمده، در گفتوگو با ما میگوید: بدون اغراق بگویم قیمتها خیلی مناسبتر از چیزی بود که فکرش را میکردیم. ما پسر دانشجو و دختر کلاسنهمی داریم که خرید کلاسور را برای ما به اولویت اصلی تبدیل میکند. حالا که اینجا آمدیم، کلاسور ۲۰۰ برگ را ۲۸۰ هزارتومان و کلاسور ۱۰۰ برگ را ۱۸۰ هزارتومان خریدیم؛ درحالیکه در بازار سطح شهر، همین دو قلم ۳۷۰ و ۲۷۰ هزارتومان بود.
مسئول فروش یکی از غرفههای لوازمالتحریر هم در گفتوگو با ما تصریح میکند که در برخی اقلام، حتی تا ۵۰ درصد تخفیف لحاظ شده و بهطور مثال، خودکار و تراش به قیمت ۱۰ هزار تومان با نصف قیمت و غلطگیر ۲۰ هزار تومانی به قیمت ۱۲ هزار تومان درحال فروش است. او میافزاید: مزیت نمایشگاه پاییزه به این است که ما بهعنوان تولیدکننده، بیواسطه با مشتری ارتباط میگیریم درحالی که در بازار، ما همین اقلام را با همین قیمتها به مغازهدار میفروشیم و با درنظرگرفتن حاشیه سود دستهای واسط، بدیهی است که قیمتها گاهی تا دوبرابر افزایش پیدا کند.
اگر بخواهیم درباره تفاوت قیمت با بازار آزاد بگوییم، بهترین کار این است که فراتر از هر زیادهگویی، آدرس سالن عطار را به شما بدهیم. صریح بگوییم؛ کافی است خودتان یکبار پا به این سالن بگذارید تا از همان لحظه ورود، تلفیق بوی انواع ترشیجات، اشتهایتان را حسابی به وجد بیاورد و با هر غرفه که از نظر بگذرانید، چشمتان بیشتر به برچسب قیمتها خیره بماند. این بخش از نمایشگاه امسال بیشتر موردتوجه بزرگترهاست تا پدرها بهدنبال برنج و روغن و حبوبات باشند و مادرها با ادویه و ترشی، سفرههایشان را رنگین کنند.
پدر یک خانواده مشهدی که به همراه همسر و دختر خردسالش به محل عرضه اقلام اساسی آمده و کیسههای بزرگ خرید در دست دارد، با اشاره به اقلامی که خریداری کرده است، میگوید: همین چند لحظه قبل با همسرم حساب کردیم اگر همین خریدها را از بازار سطح شهر انجام داده بودیم، باید بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بیشتر پول پرداخت میکردیم. همین لپه ریز که اینجا به قیمت هر کیلو ۲۱۰ هزارتومان خریدیم، از بازار سطح شهر به کیلویی ۲۸۰ هزارتومان قیمت گرفتیم. عدس ۱۳۰ هزارتومانی و لوبیا ۲۱۰ هزار تومانی هم تفاوت قیمت مشابه با بازار آزاد دارد.
تجربه متفاوت نمایشگاه عرضه اقلام پاییزه در مشهد را میتوانستید زمانی بهتر درک کنید که مردم توصیهها و نظرات خود را با غرفهداران در میان میگذاشتند. بعد از هر خرید، از زمانی که کارتهای اعتباری از جیبها بیرون بیاید تا زمانی که مشتری خداحافظی کند، دقایقی فاصله بود و در همین مدت، مردم یا درباره قیمتها با فروشنده صحبت میکردند یا از آنها راهنمایی میخواستند. این همان تجربهای است که اگر بازدیدکننده این رویداد باشید، شما هم آن را تأیید میکنید و به همین دلیل است که این نمایشگاه را میتوان فراتر از یک معامله و انعکاس یک تعامل اجتماعی و حتی فرهنگی دانست.