صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

چرا اسلام به عنوان دین نهایی از همان ابتدای تاریخ معرفی نشد؟

  • کد خبر: ۳۵۹۵۰۶
  • ۲۸ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۲
اینکه «چرا اسلام از آغاز تاریخ به‌عنوان دین واحد جهانی معرفی نشد» پرسشی است که کارشناس حوزه مهدویت در گفت‌و‌گو با شهرآرانیوز به آن پرداخت و ابعاد مختلف آن را از منظر اعتقادی و قرآنی تشریح کرد.

حجت‌الاسلام صادق علمداری در گفت‌و‌گو با شهرآرانیوز، با اشاره به جایگاه ادیان الهی و نگاه اسلام به مسئله وحدت ادیان، تأکید کرد: مسلمانان معتقدند دین نهایی برای تمامی بشریت، اسلام است و حضرت عیسی (ع) و حضرت محمد (ص) هر دو پیام‌آور خدای واحد بوده‌اند و یک آیین را تبلیغ کرده‌اند. از همین‌رو این پرسش مطرح می‌شود که چرا خداوند از همان ابتدای تاریخ بشریت، اسلام را به عنوان دین کامل و واحد معرفی نکرده است؟

وی در پاسخ به این پرسش تصریح کرد: برای تشکیل حکومت واحد جهانی، حتماً لازم است که اعتقاد نیز واحد باشد.

 به گفته وی، این وحدت و همگرایی دینی در طول تاریخ، گام‌به‌گام و با روشنگری و گفت‌و‌گو میان بزرگان و کارشناسان ادیان الهی محقق می‌شود تا در نهایت با ظهور منجی موعود، اختلافات از میان برود و همه پیرو یک عقیده گردند.

استناد به سخنان معصومان درباره وحدت ادیان

حجت‌الاسلام علمداری در ادامه با بیان اینکه آموزه‌های اسلامی بر پایان اختلافات دینی در عصر ظهور تأکید دارند، گفت: امام صادق (ع) فرموده‌اند «به خدا قسم ناهماهنگی و اختلاف مذاهب و ادیان از بین می‌رود و فقط یک دین در سراسر گیتی حکومت می‌کند. همچنین امام علی (ع) در بیاناتی دیگر تأکید کرده‌اند «تمام خیر در این روزگار است؛ قائم ما قیام می‌کند و همه را بر محور یک مرام و یک عقیده گرد می‌آورد».

این کارشناس حوزه مهدویت افزود: بر اساس اعتقاد مسلمانان، منجی موعود با یهودیان و مسیحیان همان‌گونه رفتار می‌کند که پیامبر اسلام (ص) رفتار کرد؛ یعنی از سر آشتی، مسالمت و گفت‌و‌گو. او در گام نخست، همه انسان‌ها را به کامل‌ترین دین دعوت می‌کند و از آنان می‌خواهد با رغبت و تفکر آن را بپذیرند، اما در صورتی که برخی افراد به دلیل تکبر و خودخواهی سر باز زنند، برخورد قاطع با آنان صورت خواهد گرفت.

تأکید قرآن بر یگانگی ادیان الهی

حجت‌الاسلام علمداری با اشاره به جایگاه قرآن در اثبات پیوند میان ادیان الهی خاطرنشان کرد: ما مسلمانان معتقدیم تمامی ادیان اصیل، ریشه در اسلام دارند و ادیان الهی پیشین هر یک در زمان خود موردتأیید خداوند بوده‌اند، اما متون برخی از آن‌ها بعد‌ها دستخوش تحریف و تغییر شده‌اند.

وی با قرائت آیه ۱۳۶ سوره بقره افزود: قرآن کریم تصریح می‌کند که میان پیامبران الهی تفاوتی وجود ندارد و همه در مسیر حق و بندگی خداوند حرکت کرده‌اند: «قُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَ ما أُنْزِلَ إِلَیْنا وَ ما أُنْزِلَ إِلى‏ إِبْراهیمَ وَ إِسْماعیلَ وَ إِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ وَ الْأَسْباطِ وَ ما أُوتِیَ مُوسى‏ وَ عیسى‏ وَ ما أُوتِیَ النَّبِیُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُون‏».

وی افزود: بر همین اساس، اسلام ادیان الهی گذشته را نفی نمی‌کند، بلکه تأکید می‌نماید که همه آن‌ها امتداد یک حقیقت‌اند که در نهایت در ظهور دین کامل و نهایی، یعنی اسلام، تجلی یافته‌اند.

عدالت جهانی در عصر ظهور

حجت‌الاسلام علمداری در پایان با استناد به سخنان امیرالمؤمنین (ع) درباره دوران ظهور، گفت: منجی، زمین را از عدالت، روشنی، عقل و منطق و دلایل آشکار پر می‌کند و سراسر زمین تسلیم او می‌شوند، به گونه‌ای که هر کافری ایمان می‌آورد و هر بدکاری، نیکوکار می‌شود.

وی افزود: البته در این مسیر استثنا‌هایی نیز وجود دارد و ممکن است برخی افراد به‌رغم روشن‌بودن حق، همچنان بر انکار خود باقی بمانند؛ اما در مجموع، وعده الهی تحقق می‌یابد و بشریت به سمت یک اعتقاد و یک مرام واحد هدایت خواهد شد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.