به گزارش شهرآرانیوز؛ هزینههای پارک حاشیهای افزایش چشمگیری داشته است. این چکیده صدای چند شهروند است که صدایشان را به صدای مردم شهرآرا رساندهاند. طرحی که هدف آن سامان دهی ترافیک خودروها در پارک حاشیهای بود. ایجاد انواع پارکینگ پوشیده و روباز و طبقاتی در گوشه و کنار شهر دیگر هدف مهم ترسیم شده برای اجرای این طرح بود.
شهروندی تصویر پیامکی را که برای پارک حاشیهای در خیابان سجاد به گوشی اش آمده ارسال کرده و در این باره این طور نوشته است: برای کمتر از چهار ساعت توقف حدود ۷۵ هزار تومان کسر شده است. این مبلغ چگونه و چطور حساب شده است؟
در ادامه پیام او آمده است: به نظر میرسد الیت در هر گوشه شهر یک قیمتی دارد و نرخ آن تصاعدی حساب میشود. به مسئولان این شرکت بگویید چرا پارک کردن خودرو در یک خیابان باید همانند آب و برق و گاز و انرژی تصاعدی و پلهای محاسبه شود؟ وقتی پارکینگی وجود ندارد ناچاریم کنار خیابان پارک کنیم.
شهروندی نیز درباره چالش نبود پارکینگ در برخی از خیابانها میگوید: من محل کارم در محدوده خیابان احمدآباد است. برای اینکه بتوانم ماشین را پارک کنم باید صبح زود از خانه بیرون بیایم تا جای پارکی در کوچههای فرعی پیدا کنم. پارک حاشیه خیابان با این قیمتها برای کسی که هر روز باید در این محدوده خودرواش را پارک کند خیلی زیاد است. بد ماجرا اینجاست که اغلب ساختمانهایی که در محدوده احمدآباد وجود دارند از نظر پارکینگ وضعیت خوبی ندارند و کارکنان ناچارند در کوچههای اطراف دنبال جای پارک باشند.
شهروند دیگری از پیگیری هایش میگوید: قیمت پارک خودرو در حاشیه خیابان زیاد شده است. مهمترین سؤال من این است که چطور این مبالغ محاسبه میشود. چند باری این موضوع را از سامانه ۱۳۷ پیگیری کردم، اما هربار این پاسخ را دادند که نرخ پارک حاشیهای را شورای شهر تعیین میکند.
سالن مطالعهای که برای درس خواندن انتخاب کرده محدوده احمدآباد است و به همین دلیل ناگزیر است گاهی برای درس خواندن به گذرهای شلوغ آن محدوده آمدوشد داشته باشد. میگوید: من بارها از پارک حاشیهای استفاده کردم، اما یک بار به یاد ندارم که نیم ساعت اول برای من رایگان حساب شده باشد. چندبار برای نیم ساعت اول مبلغی بیش از ۴ هزار تومان محاسبه شد. در ادامه برای ساعت دیگر ۲۰ درصد افزایش قیمت لحاظ شد. نکته بد ماجرا این است که ۹ درصد مالیات را نیز لحاظ کردهاند که همین رقم نیز در افزایش مبالغ پارک حاشیهای اثر میگذارد.
شهروند دیگری هم که کارمند است، گلایه هایش را برای قیمت جای پارک در قالب چند پرسش مطرح میکند: اغلب شرکتهای خصوصی در ساختمانهای مسکونی هستند که جای پارک کافی ندارند و کارمندها ناچارند حاشیه خیابان پارک کنند. سری به کوچههای فرعی بزنید ببیند چقدر سر جای پارک بحث است.
دلیل آن هم واضح است. با این شرایط اقتصادی یک کارمند از کجا میتوانند هر روز مبلغی برای پارک حاشیه خیابان در نظر بگیرد؟ با این شرایط مردم برای اینکه از هزینههای الیت جان سالم به در ببرند به معابر فرعی پناه میبرند و همین موضوع شلوغی کوچههای کم عرض را به دنبال دارد. اگر همه اینها آسیب نیست، پس چیست؟
قاسم طاهری، مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد است. او در مورد افزایش قیمت تعرفههای پارک حاشیهای میگوید: افزایش قیمت پارک حاشیهای در مشهد در مقایسه با سال گذشته ۳۶ درصد بوده. این موضوع نیز بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد بوده است.
مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد با بیان اینکه پارکینگهای روباز و بسته هزینههای متفاوتی دارند، درباره پارک حاشیهای توضیحاتی ارائه میدهد: این نرخها بر اساس توقفهای نامتعارف و میزان ترافیک در سه سطح الف، ب و ج تعیین میشوند. در همین راستا توقف نامتعارف در خیابانهایی با ترافیک بالا بیشتر است. همچنین پارکینگهای روباز و در فضای بسته، هزینههای متفاوتی دارند.
طاهری میافزاید: از وظایف ایجاد مدیریت پارک حاشیهای میتوان به توزیع عادلانه فضاهای پارکینگی در معابر عمومی و جلوگیری از توقفات نامتعارف طولانی مدت شهری اشاره کرد. همچنین بر اساس تبصره یک ماده ۱۵ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی، استفاده از معابر عمومی برای تمام شهروندان است و اجرای این طرح میتواند از استفاده طولانی یک نفر در حاشیه خیابان جلوگیری کند.
طاهری ادامه میدهد: باتوجه به مصوبه شورای اسلامی شهر توقف نیم ساعته اول، رایگان است و برای آن هزینهای دریافت نمیشود، اما مازاد بر نیم ساعت طبق تعرفه مصوب شورا محاسبه و مبالغ کسر شده از پلاک طبق قانون به خزانه شهرداری برای صرف در حمل و نقل عمومی واریز میشود.
مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد با تأکید به اینکه مدیریت با پارک حــــاشــیهای از تــــوقــفهای غیرمتــــعــارف و طــــولانی مدت بی ضابطــــــه جلوگیری میکند، میافزاید: نرخها هم براساس میزان ترافیک و پارامترهای دیگر در سه سطح تعیین میشود. در خیابانهای پرترافیک و محوری هزینه پارک حاشیهای بیشتر است تا شهروندان آمدوشد خود را به این گذرها مدیریت کنند.
طاهری با توضیح این موضوع که گاهی برخی افراد نسبت به گذر و خیابان احساس مالکیت صددرصدی دارند، میگوید: این افراد حتی به صورت شبانه روزی خودرو خود را مقابل محل کسب یا منزل پارک میکنند و به شخص دیگری اجازه پارک خودرو نمیدهند. با این طرح، این حالت متعادل میشود و شهروندان بر اساس ضرورت، فضای پارک را استفاده میکنند.