صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

پیشبرد طرح عرضه نان کامل در مشهد | ۳۵ درصد هدف‌گذاری ملی محقق شد

  • کد خبر: ۳۶۰۵۸۶
  • ۰۱ مهر ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۸
رئیس کارگروه سلامت و امنیت غذایی خراسان رضوی اعلام کرد: تاکنون در شهر مشهد، حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد از هدف ملی عرضه نان کامل محقق شده است و بیش از ۵۰ واحد نانوایی یارانه‌ای و آزادپز در این شهر به عرضه نان کامل مشغول هستند.

به گزارش شهرآرانیوز، علی میری، امروز اول مهرماه ۱۴۰۴، در جلسه کمیته پیاده‌سازی شیوه‌نامه آرد و نان کامل و نظارت بر آن، با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی در حوزه نان کامل اظهار کرد: ایران با سرانه مصرف ۱۱۷ تا ۱۲۰ کیلوگرم نان در سال، رتبه نخست مصرف نان در دنیا را دارد.

وی افزود: از آنجا که نان قوت غالب مردم کشور محسوب می‌شود، باید از سلامت و کیفیت کافی برخوردار باشد تا علاوه بر تأمین کالری، بخشی از پروتئین موردنیاز اقشار مختلف جامعه را نیز فراهم کند.

میری ادامه داد: آرد گندم از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و سبوس آن سرشار از ویتامین‌های گروه B و فیبر است که نقش مهمی در سلامت دستگاه گوارش، پیشگیری از بیماری‌های قلبی ـ عروقی، دیابت و حتی برخی سرطان‌ها دارد.

وی تصریح کرد: به همین دلیل، طی سال‌های اخیر وزارت بهداشت، مجلس شورای اسلامی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت، سازمان استاندارد و سایر نهاد‌های مرتبط با همکاری مشترک شیوه‌نامه نان کامل را تدوین کرده‌اند.

رئیس کارگروه سلامت و امنیت غذایی خراسان رضوی با اشاره به هدف‌گذاری ملی در این حوزه گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، تا پایان سال ۱۴۰۴ باید ۵ درصد نانوایی‌های هر استان عرضه‌کننده نان کامل باشند. این رقم در خراسان رضوی معادل ۲۵۰ واحد است که از این تعداد، سهم شهر مشهد ۱۲۹ واحد تعیین شده است.

میری ادامه داد: در حال حاضر، حدود ۳۸ واحد یارانه‌ای و نزدیک به ۵۰ واحد آزادپز در مشهد نان کامل عرضه می‌کنند که معادل ۳۵ تا ۴۰ درصد هدف پیش‌بینی‌شده است. برای تأمین آرد نیز تاکنون، ۱۱ کارخانه آرد از مجموع ۳۳ کارخانه استان موفق به دریافت پروانه تولید آرد کامل از معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد شده‌اند.

وی افزود: همکاری اداره کل غله و خدمات بازرگانی در تحویل گندم مرغوب به کارخانه‌های آرد و همچنین اقدامات ترویجی و آموزشی از جمله نصب پوستر در نانوایی‌ها، انتشار محتوا در رسانه‌ها و برگزاری کارگاه‌های آموزشی توسط مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی، نقش مهمی در گسترش فرهنگ مصرف نان کامل داشته است.

میری در پایان تأکید کرد: تحقق کامل این طرح در گرو افزایش آگاهی مردم از فواید نان کامل و ایجاد تقاضای عمومی برای آن است تا نانوایان نیز انگیزه بیشتری برای پیوستن به جمع تولیدکنندگان نان کامل پیدا کنند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.