به گزارش شهرآرانیوز، حمیدرضا گیلانیفر سالهاست استوار ایستاده و علاقهمندان به هنر عکاسی را آموزش میدهد و چراغ کلاس عکاسی جهاددانشگاهی مشهد را روشن نگه داشته است. استادی که عکاسی مشهد مدیون اوست و از همین روست که هنرجویانش نیز هیچگاه نگذاشتهاند تا چراغ نمایشگاههای عکاسی در مشهد خاموش بماند. «فلانور» نمایشگاه گروهی هنرجویان عکاسی استاد گیلانیفر است که علاقهمندان به هنر عکاسی را دور هم جمع کرد تا عکس ببینند، حال و احوال کنند و به یکدیگر امید دهند برای ادامه راه.
عکسهایی که در نمایشگاه فلانور روی دیوار رفته نتیجه داوری از میان صدها عکس بود که در نهایت با موضوع «مرز» شکل گرفت. «فلانور» در زبان فرانسوی به معنای «پرسهزن» است و در این نمایشگاه، عکسها تلاش میکنند با نگاهی پرسهوار، مرزها را نه بهعنوان دیوار و جدایی، بلکه بهمثابه تفاوت نور و تاریکی، رنگ و سیاهی یا حتی تجربهای روزمره بازنمایی کنند.
در ادامه با مهتاب طهرانی نماینده هنرمندان در این نمایشگاه به گفتوگو پرداختیم که در ادامه میخوانید.
مهتاب طهرانی، درباره روند شکلگیری آن بیان کرد: ایده اولیه به تابستان ۱۴۰۳ برمیگردد. زمانی که ما در کلاس استاد گیلانیفر بودیم. از حدود ۶۰ هنرجو، ۱۸ نفر برای حضور در این نمایشگاه انتخاب شدند. در مجموع ۸۰۰ عکس ارائه شد که نزدیک به ۱۸۰ عکس موضوعی بودند. در مرحله نخست داوری، حدود ۹۰ عکس با رأی کامل پذیرفته شدند و تصمیم گرفتیم بخش آزاد را حذف کنیم و فقط روی عکسهای موضوعی کار کنیم.
وی ادامه داد: در میان موضوعات پیشنهادی، از جمله مینیمال و پرتره، موضوع «مرز» بیشترین رأی را آورد. البته مرزی که ما در این نمایشگاه دنبال کردیم صرفاً یک دیوار یا خط جدایی نبود. در عکسهای ما مرز میتواند تفاوت میان نور و تاریکی یا تضاد میان دو فضا باشد. همین نگاه باعث شد هر قاب، تعریفی تازه از مرز ارائه دهد.
طهرانی با اشاره به نام نمایشگاه خاطرنشان کرد: فلانور یک واژه فرانسوی است که به شخص عکاسی اطلاق میشود که پرسهزنی میکند؛ یعنی موضوعی را انتخاب میکند، اما مقصد مشخصی ندارد. در بیانیه نمایشگاه توضیح دادیم که عکسهای ما نیز حاصل همین پرسهزنیاند.نگاههای متفاوتی که در نهایت به مفهوم «مرز» رسیدهاند.
وی اضافه کرد: برای من این تجربه بسیار ارزشمند بود. آقای گیلانیفر علاوه بر آموزش، با خاطرات و نکات عملی خود دریچه تازهای به عکاسی ما گشود. از این پس هم سعی میکنم ارتباطم با ایشان را حفظ کنم و برای ادامه مسیر از راهنماییهایشان بهره بگیرم. در نمایشگاه ۵۰ اثر از ۱۸ هنرجو ارائه شد و بیشترین تعداد قابها، ۹ قاب، متعلق به خود من بود. در عکسهایم مرز به شکلهای متفاوتی تعریف شده است؛ گاهی مرز رنگ است، گاهی مرز نور یا تضاد سیاهوسفید. حتی در برخی عکسها ابتدا مرزی وجود نداشت و پس از ثبت تصویر، توانستم آن را کشف کنم.
طهرانی در پایان تصریح کرد: نمایشگاه گروهی «فلانور» نشان داد که هر عکاس میتواند از زاویه نگاه خود مرزی تازه را بازتعریف کند؛ مرزی که شاید در زندگی روزمره پیش چشممان بوده، اما هرگز به آن توجه نکردهایم.
علاقهمندان میتوانند برای بازدید از این نمایشگاه به نگارخانه فردوسی که در فرهنگسرای جهاد دانشگاهی واقع شده، مراجعه کنند.