به گزارش شهرآرانیوز، جلسه شورای معاونان اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با حضور حمیدرضا شیخالاسلام، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، با محوریت برنامههای این سازمان در هفته ملی کودک، عصر امروز (۱۷ مهر ۱۴۰۴) در سالن اجتماعات شهدای گمنام اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی برگزار شد.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک آموزش و پرورش، در این نشست ابراز کرد: امروز دنیا به سمت تغییر حرکت میکند تا توسعه و پیشرفت را تداعی کند. پیشرفت، یک رشد کمی و کیفی با مراحل چندگانه بوده و توسعه نیز فرایندی زماندار است.
حمیدرضا شیخالاسلام با اشاره به شاخصهای تأییدشده توسعه در دنیا، بیان کرد: نخستین شاخص توسعه، آموزش و پرورش، دوم، درآمد سرانه و سومین شاخص، امید به زندگی است. امروز با این سه شاخص، بسیاری از کشورها به دنبال امید به زندگی ۱۲۰ یا ۱۷۵ساله هستند.
وی تصریح کرد: باور سیاستگذاران نسبتبه شاخص توسعه بسیار مهم و اثرگذار است که در این مسیر، چند مدل مدیریتی وجود دارد. دسته اول، مدیران تحولگرا هستند که در بروز شاخصهای توسعه اثرگذارند و تغییر را میسازند. دسته دوم، مدیرانی هستند که تغییر را پیشبینی میکنند. دسته سوم مدیرانی که با تغییر، تغییر میکنند و دسته چهارم مدیرانی هستند که در مقابل تغییرات، ایستادگی میکنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: امروز ما در آموزش و پرورش نیاز مبرم به مدیرانی داریم که در دسته اول و دوم قرار دارند؛ اینکه پیشبینی کنیم فرزندان ما در ۱۰، ۱۵ سال آینده کجا هستند. امروز مردم از سازمان آموزش و پرورش انتظار دارند بدانند چه اتفاقی برای فرزندانشان در آینده میافتد؛ لذا باید به سمت گزارش وضعیت حرکت کنیم، نه گزارش عملکرد؛ و نقطه شروع را پیدا کنیم و با شاخصهای علمی پیش برویم.
شیخالاسلام خاطرنشان کرد: امروز با نگاه و روش مدیریتی که در آموزش و پرورش ما وجود دارد نمیتوان یک مدیر تحولگرا بود. ایجاد پیشرفت و توسعه با تحقیق و پژوهش و شاخصهای علمی باید انجام شود.
وی افزود: مثلث تفکر سه ضلع دارد که اولین ضلع آن، احساس، دومین ضلع، حافظه و ادراک و سومین مرحله آن تخیل است؛ لذا بسیاری از مسائلی که با آن مواجه میشویم به دلیل نبود این مثلث تفکر است. به عنوان مثال، ایجاد تخیل در دوره پیشدبستانی یا آموزش مفاهیم عمیق با بازی باید به شکل علمی صورت گیرد که نتایج خوبی خواهد داشت. نیاز است آموزش و پرورش چالشها و مسائل خود را با سه ضلع تفکر و مدیریت علمی بشناسد.
شیخالاسلام با تأکید بر اهمیت دوره یادگیری در پیشدبستانی توضیح داد: ما برای اینکه دانشآموز رغبت کند معدل کتبی خود را با انگیزه یادگیری بالا ببرد نه کسب نمره و امتیاز، باید از پیشدبستانی کار را آغاز کنیم؛ چراکه سختترین دوره، دوره ابتدایی است و دانشآموز در این مقطع، علم پایه را میآموزد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در بخش دیگری از این جلسه هماندیشی، با اشاره به برخی برنامههای انجامشده ویژه کودکان و نوآموزان گفت: مهمترین خدمتی که در سازمان تعلیم و تربیت داشتیم تجمیع مراکز پیشدبستانی مجوزدار در استان بود و به آنها کد تأسیس اعطا کردیم که این روند همچنان ادامه دارد. همچنین شهریه مصوب را به این مراکز ابلاغ کردیم تا فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کنند.
مصطفی اسدی خاطرنشان کرد: از مراکز پیشدبستانی استان، پنج هزار مرکز در قالب جشن «روز غنچهها»، برای ورودیهای جدید خود جشن گرفتند که از این تعداد، ۲۰۰ کودک به صورت نمادین به حرم مطهر رضوی مشرف شدند.
اسدی عنوان کرد: برگزاری دوره یکماهه برای ۴۷۰۰ نوآموز قبل از ورود به دوره ابتدایی، برگزاری دوره یکماهه برای ۵۰۰ نوآموز اتباع، برگزاری جشن غنچهها در تمامی کودکستانها، توانمندسازی مربیان به ویژه معلمان کلاساولی و تهیه و انتخاب و عرضه کتابهایی که مناسب سنین پیشدبستانی است ازجمله اقداماتی بوده که برای نوآموزان انجام شده است.