صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مرمت فیلم و انیمیشن‌های قدیمی جشنواره فیلم کوتاه تهران چقدر زمان برده است؟

  • کد خبر: ۳۶۵۶۲۰
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۴ - ۰۹:۰۳
فیلم‌های کوتاه و انیمیشن‌های کمتر دیده‌شده دهه ۳۰ تا ۷۰، پس از ماه‌ها مرمت و تصحیح رنگ، دوباره جان گرفته‌اند؛ اما کدام فیلم‌ها انتخاب شده‌اند و فرآیند ترمیم آن چقدر زمان برده است؟

به گزارش شهرآرانیوز، یکی از بخش‌های جذاب و دیدنی چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، تماشای فیلم‌ها و پویانمایی‌های کوتاهی است که از دهه ۱۳۳۰ تا ۱۳۷۰ انتخاب شده‌اند. فیلم‌هایی که یادآور روز‌های کودکی و نوجوانی ما و حتی پدران ما می‌توانند باشند.

مرمت و تصحیح رنگ فیلم‌های قدیمی در کشور ما در سال‌های اخیر به همت کارمندان و عوامل فیلمخانه ملی ایران جان تازه‌ای گرفت. اگرچه که به‌نظر می‌رسد فیلمخانه از نظر تجهیزات و امکانات نسبت به مؤسسات ترمیم فیلم در برخی کشور‌ها کمبود‌هایی داشته باشد، اما باز هم باید اعتراف کرد که فیلمخانه زحمات بسیاری برای احیای تاریخ و گنجینه سینمای ملی ایران کشیده است.

حال این اتفاق در جشنواره فیلم کوتاه تهران رخ داده که قطعا مورد توجه علاقمندان به سینما و تاریخ سینما قرار خواهد گرفت. اما واقعاً مرمت این فیلم‌ها چقدر زمان برده است؟

قبل از هرچیز بر اساس اطلاعاتی که بدست آوردیم باید گفت که این آثار تصحیح رنگ شده‌اند و به کارگیری اصطلاح مرمت به معنای کلی و عام آن است؛ بنابراین بهتر آن است که گفته شود این آثار بعد از سال‌ها تصحیح رنگ شده و برای جشنواره فیلم کوتاه تهران آماده شده‌اند.

معیار فیلم‌های منتخب قدیمی برای تصحیح رنگ چیست؟

معیار انتخاب فیلم‌ها که از دهه ۱۳۳۰ تا ۱۳۷۰ هستند،  این بوده که فیلم‌هایی انتخاب شوند که اولاً نسخه‌های موجود از آنها یا ناقص و کوتاه شده است یا کیفیت بسیار پایینی داشته‌اند و در نتیجه کمتر دیده شده‌اند یا شاید حتی اصلاً دیده نشده‌اند.   به همین دلیل تلاش شده است که با گردآوری و آماده‌سازی این فیلم‌ها در قالب بسته‌های متنوع، امکان تماشای دوباره آنها برای اولین بار بعد از سال‌ها فراهم شود.

معیار دیگر انتخاب در دسترس بودن نسخه‌ قابل تصحیح رنگ است. چرا که برای هر اقدام جدی در زمینه مرمت، باید نگاتیو یا دست‌کم نسخه پوزیتیو در اختیار باشد؛ اما در بسیاری از موارد هیچ‌یک از این نسخه‌ها موجود نبوده. در نتیجه فیلم‌هایی انتخاب شده است که نگاتیو یا پوزیتیو فیلم‌ها موجود باشد.

ترمیم فیلم‌ها چقدر زمان برده است؟

از نظر زمان‌بندی، مرمت فیلم‌های سینمایی بلند ایرانی (حدود ۱۰۰ دقیقه) معمولاً دست‌کم سه ماه به طول می‌انجامد!  در موارد پیچیده‌تر، مانند فیلم «حاجی آقا آکتور سینما»، تا پنج سال ادامه داشت!  

اما در مورد فیلم‌های کوتاه و انیمیشن‌های قدیمی کوتاه چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران،  فرآیند مرمت و تصحیح رنگ بین ۳ تا ۶ ماه زمان برده است.

در میان این آثار، حتی انیمیشن «موش و گربه» به کارگردانی اسفندیار احمدیه تولید سال ۱۳۳۹ که بنا بر برخی روایت‌ها، نخستین انیمیشن تاریخ سینمای ایران به شمار می‌آید (هرچند روایت‌های متفاوتی در این زمینه وجود دارد) حساسیت ترمیم انیمیشن را بسیار بالا برده است.

منبع: تسنیم

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.