به گزارش شهرآرانیوز، کاهش آمار دانشآموزان بازمانده از تحصیل سالهاست که دغدغه مردم در دورانهای مختلف بوده است. دغدغهای که همچنان هم وجود دارد، اما جایی در چاره آن گویا لنگ میزند؛ چراکه این معضل سالیان سال است با تدبیرهای متنوع، نتوانسته تحصیل برای همه کودکان را که حق قانونی و انسانی آنهاست، محقق کند.
چندی پیش، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کل کشور اعلام کرد: در جهت تحقق اهداف عدالت آموزشی و ورود همه کودکان به فرایند آموزش، مدارس موظف هستند دانشآموزان ایرانی را هرچند بدون مدرک هویتی، در اسرع وقت ثبتنام کنند.
تأکید دولت بر این موضوع باعث شد این مسئله به صورت استانی نیز مورد پیگیری قرار گیرد و تدابیری کارآمد برای کاهش آمار دانشآموزان بازمانده از تحصیل اتخاذ شود.
حسن عدالتجو درباره دانشآموزان بازمانده از تحصیل در استان خراسان رضوی در گفتوگو با شهرآرانیوز اظهار کرد: مطابق اصل سیام قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تحصیل رایگان برای همه ایرانیان تا پایان دوره متوسطه، از وظایف دولتهاست و بر پوشش کامل تحصیلی در اسناد بالادستی وزارت آموزش و پرورش، بارها تأکید شده است.
وی در ادامه، با اشاره به آمار سالانه بازماندگان از تحصیل در استان افزود: بر اساس آمارهای رسمی، به طور میانگین، هرساله بیش از ۸۰ هزار دانشآموز بازمانده از تحصیل در استان خراسان رضوی وجود دارد که با استناد به دادههای آماری موجود در سامانه «سیدا»، چالش اساسی آموزش و پرورش استان در این حوزه به ورودیهای پایههای هفتم و دهم اختصاص دارد؛ بهگونهایکه معاونتهای مسئول در شناسایی و جذب این دانشآموزان، تا چند ماه پس از شروع سال تحصیلی با برنامههای گوناگون نسبتبه شناسایی و بازگرداندن آنان به تحصیل اقدام میکنند که عمدتاً با موانعی در این مسیر مواجه میشوند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوی درخصوص علل شناسایی دشوار دانشآموزان بازمانده از تحصیل در پایههای هفتم و دهم این استان بیان کرد: موانعی در این خصوص وجود دارد که ازجمله آنها میتوان به عدم دسترسی به مشخصات و آخرین محل تحصیل دانشآموزان بازمانده از تحصیل در زمان مناسب، نبود اطلاعات دقیق و قابلاستناد از دلایل ترک تحصیل دانشآموزان، عدم امکان شناسایی مدارس لازمالتوجه در حوزه ترک تحصیل دانشآموزان، عدم کارایی سامانههای موجود در شناسایی بموقع دانشآموزان درمعرض ترک تحصیل، عدم امکان مداخله مؤثر در جذب دانشآموزان آسیبپذیر، دریافت دیرهنگام اطلاعات دانشآموزان ترک تحصیل از سوی وزارت و عدم امکان تفکیک دانشآموزان بازمانده از تحصیل و ترک تحصیل در اطلاعات ارسالی وزارت، اشاره کرد.
عدالتجو از راهاندازی سامانه رصد و پایش وضعیت عدالت آموزشی استان خبر داد و گفت: این سامانه با هدف شناسایی دانشآموزان و مدارس لازمالتوجه در حوزه ترک تحصیل، مداخله بهنگام و ارتقای پوشش تحصیلی با راهبری معاونت آموزش متوسطه و بههمت اداره فناوری اطلاعات، طراحی و راهاندازی شده است. این سامانه علاوه بر تحقق اهداف اصلی، میتواند نقش بسزایی در تحقق اهداف مهمی همچون احصای دقیق وضعیت پوشش تحصیلی واقعی استان قبل از شروع سال تحصیلی، نظارت بر نگهداشت دانشآموز لازمالتعلیم در سیستم آموزشی به صورت فردبهفرد بهخصوص در پایههای هفتم و دهم، شناسایی دقیق عوامل مؤثر در ترک تحصیل دانشآموزان در استان، رصد الگوی مهاجرت دانشآموزی استان و اعمال آن در تصمیمات ستادی، نظارت بر توسعه متوازن مدرسهبهمدرسه، انسجام و نظارت بر ثبتنام بهنگام دانشآموزان، داشته باشد.
وی همچنین یکی از مهمترین نتایج راهاندازی این سامانه را نظارت و پیگیری ثبت دقیق اطلاعات توسط مدیران مدارس در سامانه پایش وضعیت عدالت آموزشی دریافت گزارشهای برخط در سطوح مدرسه، منطقه و استان دانست و ادامه داد: این رویداد میتواند زمینه ارتقای شاخصهای آموزشی را با رصد واقعی فردبهفرد دانشآموزان استان فراهم آورد. امیدواریم با اعمال این برنامهها، بتوانیم به هدف اصلیمان یعنی مهر بدون ترک تحصیل دست پیدا کنیم.