صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

صنایع کوچک و حاشیه‌نشینی

  • کد خبر: ۳۶۵۸
  • ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸
رمضانعلی فیضی رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار

حاشیه‌نشینی به‌خصوص در اطراف شهرهای بزرگ مشکلی است که کنترل و درمان آن به‌تنهایی برای مدیریت‌شهری و حتی دولت‌ها سخت و پرهزینه است؛ از طرفی آمار حاشیه‌نشینان شهرهای بزرگ همچون مشهد نشان از وضعیت نابسامان این مناطق دارد.
مشکل اصلی در این مناطق که وضعیت را پیچیده‌تر و سخت‌تر می‌کند، بیکاری و نداشتن درآمد ثابت است. راه‌حل این مشکل به‌خصوص در حاشیه شهرها ایجاد اشتغال است. از طرفی همه می‌دانیم ایجاد یک شغل هزینه‌های هنگفتی را می‌طلبد. آنچه آمار می‌گوید، دولت برای ایجاد یک شغل باید بیش از 100میلیون تومان هزینه کند که این عدد برای رفع بیکاران فعلی کشور، رقمی نجومی خواهد بود.
آنچه در دسترس است و می‌تواند کمک شایانی به رفع این مشکل کند، ایجاد صنایع کوچک در بخش خصوصی است که به فراخور تولیدشان می‌توانند، سهم بیشتری از نیروی کار را نسبت به حجم سرمایه به‌کار گرفته‌شده، مشغول کنند. حضور بنگاه‌های کوچک و متوسط در اقتصاد حاشیه شهر به لحاظ انعطاف‌پذیری بالا و به‌تبع آن ایجاد بسترهای لازم برای کارآفرینی و ظرفیت بالای جذب نیروی کار می‌تواند مشکل‌گشا باشد.
حمایت از صنایع کوچک در هر مکان، چه روستاهایی که فاصله زیادی از شهرها دارند و چه صنایعی که در جوار شهرها ایجاد می‌شوند، می‌تواند کمکی به حل مشکلات حاشیه‌نشینی کند. در مورد اول سبب پیشگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و در مورد دوم صنایع کوچک در جوار شهرها موجب افزایش توانمندی حاشیه‌نشینان می‌شود که به‌تبع آن موجب حل مشکلات در پیرامون شهرها به‌خصوص در کلان‌شهرها می‌شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.