صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

واتس‌اپ دسترسی چت‌بات‌های عمومی به پلتفرمش را ممنوع می‌کند

  • کد خبر: ۳۶۶۵۹۴
  • ۲۷ مهر ۱۴۰۴ - ۱۶:۱۰
اپلیکیشن پیام‌رسان واتس‌اپ که تحت مالکیت متا است، این هفته سیاست Business API خود را به‌روزرسانی کرده تا چت‌بات‌های عمومی را از دسترسی به این پلتفرم منع کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ واتس‌اپ دستورالعمل جدیدی برای ارائه‌دهندگان هوش مصنوعی اضافه کرده که تمرکز آن روی چت‌بات‌های عمومی است. این قوانین که از ۱۵ ژانویه ۲۰۲۶ (۲۶ دی) اجرایی می‌شود، اعلام می‌کند که ارائه‌دهندگان مدل‌های هوش مصنوعی عمومی نمی‌توانند دستیار‌های خود را روی واتس‌اپ منتشر کنند.

طبق سیاست جدید واتس‌اپ، توسعه‌دهندگان فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، شامل مدل‌های زبانی بزرگ، پلتفرم‌های هوش مصنوعی مولد و دستیاران عمومی، به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم مجاز نیستند از سرویس واتس‌اپ Business Solution برای ارائه این فناوری‌ها استفاده کنند.

بااین‌حال، واتس‌اپ تأکید کرده که این تغییر بر کسب‌وکار‌هایی که از هوش مصنوعی برای خدمت‌رسانی به مشتریان خود استفاده می‌کنند، تأثیری ندارد. برای مثال، یک شرکت گردشگری که از بات خدمات مشتریان روی واتس‌اپ بهره می‌برد، مشمول این محدودیت جدید نمی‌شود. متا اعلام کرده که هدف این محدودیت تمرکز بر پشتیبانی از خدمات مشتریان کسب‌وکار‌ها و جلوگیری از تبدیل این پیام‌رسان به یک پلتفرم توزیع چت‌بات‌های عمومی است.

واتس‌اپ توضیح داده که عرضه چت‌بات‌های عمومی فشار زیادی روی سیستم آنها ایجاد کرده و نیاز به پشتیبانی ویژه داشته که شرکت آماده آن نبوده است. ازاین‌رو، موارد استفاده‌ای که خارج از طراحی و اهداف استراتژیک Business API هستند، ممنوع شده‌اند. این تصمیم عملاً باعث می‌شود واتس‌اپ به پلتفرمی برای توزیع دستیار‌ها و راه‌حل‌های هوش مصنوعی عمومی تبدیل نشود و تنها Meta AI به‌عنوان یک دستیار همه‌جانبه در دسترس باقی بماند.

سال گذشته OpenAI چت‌بات ChatGPT را روی واتس‌اپ عرضه کرد و اوایل امسال، پرپلکسیتی بات خود را برای استفاده از بیش از ۳ میلیارد کاربر این پیام‌رسان راه‌اندازی کرد. این بات‌ها توانایی پاسخ به پرسش‌ها، تحلیل فایل‌های رسانه‌ای، پاسخ به یادداشت‌های صوتی و تولید تصاویر داشتند که حجم پیام‌ها را به‌شدت افزایش داد. بااین‌حال، بزرگ‌ترین مشکل برای واتس‌اپ اقتصادی بود؛ زیرا Business API طرحی برای دریافت هزینه‌ها از این چت‌بات‌ها نداشت.

مارک زاکربرگ در جلسه مالی سه‌ماهه نخست ۲۰۲۵ اعلام کرد که حضور کسب‌وکار‌ها فرصت بزرگی برای درآمدزایی واتس‌اپ است. با بیش از ۳ میلیارد کاربر فعال ماهانه و ۱۰۰ میلیون کاربر در آمریکا، این بخش می‌تواند به منبع درآمد مهمی برای متا تبدیل شود.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.