صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

گلایه برخی از شهروندان مشهدی درباره اضافه‌شدن خدمات سرویس بین‌الملل | ماجرای فعال‌شدن رومینگ چه بود؟

  • کد خبر: ۳۶۶۸۰۴
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۷
موضوع فعال‌شدن خودکار سرویس «رومینگ بین الملل» روی برخی خطوط همراه اول، به یکی از بحث‌های پربازتاب میان کاربران تلفن همراه تبدیل شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، موضوع فعال‌شدن خودکار سرویس «رومینگ بین الملل» روی برخی خطوط همراه اول، به یکی از بحث‌های پربازتاب میان کاربران تلفن همراه تبدیل شده است. بسیاری از شهروندان می‌گویند این سرویس بدون اطلاع یا درخواست آن‌ها فعال و هزینه‌ای ماهانه نیز به قبوضشان اضافه شده است. هم زمان برخی از مشترکان از تأثیر این سرویس بر مصرف بالای اینترنت گلایه دارند و می‌پرسند چرا باید برای خدمتی که در داخل کشور کاربردی ندارد، هزینه بپردازند.

گلایه مردم از هزینه‌های ناخواسته

یکی از مشترکان همراه اول در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما می‌گوید: حدود دو ماه است که روی قبض موبایلم مبلغی بابت رومینگ بین الملل اضافه می‌شود، درحالی که من هیچ وقت این سرویس را فعال نکرده‌ام و حتی به خارج از کشور نیز نرفته‌ام. این شهروند در ادامه بیان می‌کند: وقتی به اپراتور زنگ زدم گفتند سرویس رومینگ فعال شده است و باید خودم غیرفعالش کنم. سؤال من این است که چه کسی و چه زمانی این سرویس را برای من فعال کرده است؟ دیگر آنکه چرا این سرویس بدون رضایت من فعال شده است؟

مشترک دیگری نیز با انتقاد از افزایش هزینه‌های قبض تلفن می‌گوید: قبلا قبض تلفنم نهایتا ۱۰۰ هزار تومان می‌شد، اما چند ماهی است مبلغ قبض بیشتر شده است. وقتی بررسی کردم، دیدم هزینه رومینگ بین الملل اضافه شده است. من اصلا از این سرویس استفاده‌ای ندارم. چرا باید پول چیزی را پرداخت کنم که برای من فایده‌ای ندارد؟

افزایش مصرف اینترنت و کاهش سرعت: آیا رومینگ مقصر است؟

برخی کاربران نیز کاهش سرعت اینترنت یا تمام شدن زودهنگام حجم بسته هایشان را به فعال بودن سرویس رومینگ نسبت می‌دهند. یکی از مشترکان نقد و گلایه اش را در این باره این طور بیان می‌کند: مدتی بود احساس می‌کردم حجم اینترنت من زود تمام می‌شود. وقتی علتش را جست‌و‌جو کردم، متوجه شدم که رومینگ بین الملل فعال است. بعد از اینکه غیرفعالش کردم، سرعت و مصرف اینترنت به حالت طبیعی برگشت.

در گروه‌های کاربری فضای مجازی، بسیاری از کاربران این پرسش را مطرح کرده‌اند که چرا اپراتور درباره فعال شدن چنین سرویسی اطلاع رسانی نکرده است؟

یکی از کاربران در پیامی نوشته است: اگر قرار است سرویس جدیدی فعال شود، باید از مشترکان کسب رضایت کنند. الان خیلی‌ها حتی نمی‌دانند رومینگ چیست، ولی برای آن‌ها فعال شده است و هزینه می‌پردازند.

راهکار‌های کاربران برای غیرفعال سازی سرویس

در واکنش به این موضوع، برخی از کاربران فضای مجازی توصیه‌هایی برای غیرفعال کـــردن این ســــــرویـــس ارائــــــه کرده‌اند.

به گفته آن ها، مشترکان ایرانسل می‌توانند با شماره گیری کد *۱۱۱۱*۲# و مشترکان همراه اول با شماره گیری *۱۰*۲۹# یا مراجعه به نرم افزار «همراه من» و انتخاب گزینه «خدمات من، قسمت رومینگ و تعرفه آزاد»، سرویس رومینگ بین الملل را غیرفعال کنند.

همچنین برخی کاربران تأکید کرده‌اند که اگر کسی قصد سفر خارجی ندارد، فعال بودن رومینگ هیچ فایده‌ای ندارد و صرفا ممکن است هزینه‌های پیش بینی نشده به همراه داشته باشد.

پرسش‌های بی پاسخ

بسیاری از شهروندان در پیام‌ها و گفت‌و‌گو‌های خود با شهرآرا این پرسش را مطرح می‌کنند که اگر سرویس رومینگ به گفته شرکت مخابرات به صورت پیش فرض غیرفعال است، پس چگونه روی خطوطشان فعال شده است؟

برخی دیگر از کاربران نیز از نبود اطلاع رسانی کافی انتقاد دارند و می‌گویند اپراتور‌ها باید در مورد فعال سازی، کاربرد و نحوه استفاده از سرویس‌هایی مانند رومینگ، به صورت شفاف توضیح دهند تا مردم دچار سوء برداشت یا هزینه اضافی نشوند.

پاسخ رسمی شرکت مخابرات استان

در پی انتشار این گزارش ها، شرکت مخابرات ایران در پاسخ به خبرنگار ما توضیحی رسمی ارسال کرده است.

مجیدرضا محمودی ثانی، رئیس اداره روابط عمومی شرکت مخابرات منطقه خراسان رضوی، می‌گوید: بنا بر پیگیری‌های صورت گرفته، رومینگ تمام خطوط همراه اول به صورت پیش فرض قطع است، مگر اینکه خود مشترک آن را فعال کند.

رئیس اداره روابط عمومی شرکت مخابرات منطقه خراسان رضوی می‌افزاید: سرویس رومینگ تعرفه فعال سازی ندارد و در واقع رومینگ به معنی ایجاد امکان استفاده از آنتن اپراتور‌های خارجی طرف قرارداد است و تا وقتی از آنتن یک اپراتور خارجی استفاده نشود، تعرفه رومینگ ثبت نمی‌شود. در صورتی که مشترکان سرویس خود را فعال کرده‌اند، می‌توانند با شماره گیری کد #۲۹*۱۰* یا از طریق، همراه من یا ارسال عدد ۲۹۲ به ۸۰۸۸ آن را غیرفعال کنند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.