صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

فناوری جدید جنرال موتورز در سال ۲۰۲۸ از راه می‌رسد: رانندگی بدون دخالت دست

  • کد خبر: ۳۶۷۵۴۱
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۸
جنرال موتورز اعلام کرده است در سال ۲۰۲۸ از سامانه رانندگی کاملاً خودکار خود رونمایی می‌کند. فناوری‌ای که رانندگان را از استفاده از دست و نگاه به جاده بی‌نیاز می‌سازد.

به گزارش شهرآرانیوز، شرکت جنرال موتورز (General Motors) اعلام کرد قصد دارد در سال ۲۰۲۸ سامانه‌ای پیشرفته از رانندگی خودکار را معرفی کند که رانندگان می‌توانند در آن بدون نیاز به نگاه به جاده یا کنترل فرمان، رانندگی کنند. نخستین خودرو مجهز به این فناوری، کادیلاک اسکالید IQ (Cadillac Escalade IQ) خواهد بود.

به گفته‌ی این شرکت، سامانه‌ی کنونی Super Cruise که از سال ۲۰۱۷ عرضه شده و اکنون در ۲۳ مدل از خودرو‌های GM قابل استفاده است، پایه و اساس این فناوری جدید به‌شمار می‌رود. Super Cruise در حال حاضر امکان رانندگی بدون دخالت دست را در حدود ۶۰۰ هزار مایل از بزرگراه‌های ایالات متحده فراهم می‌کند.

نسخه‌ی جدید، که علاوه بر «بدون‌دست» بودن، قابلیت «بدون‌چشم» را نیز خواهد داشت، از ترکیب حسگر‌های لیدار (LiDAR)، رادار و دوربین‌ها برای درک محیط استفاده می‌کند و در مرحله نخست فقط در بزرگراه‌ها فعال خواهد شد. مری بارا، مدیرعامل جنرال موتورز، تأکید کرد که این شرکت قصد دارد سامانه جدید را سریع‌تر از Super Cruise در بازار عرضه کند.

جنرال موتورز اعلام کرد که از تخصص مهندسان شرکت Cruise، زیرمجموعه سابق این شرکت در حوزه خودرو‌های خودران که در دسامبر ۲۰۲۴ تعطیل شد، برای توسعه این فناوری بهره گرفته است. پس از تعطیلی Cruise، GM فعالیت‌های آن را در خود ادغام کرد و بخشی از مهندسان سابق آن را دوباره استخدام نمود تا در مسیر دستیابی به هدف خود یعنی تولید خودرو‌های کاملاً خودران شخصی فعالیت کنند.

فناوری‌های Cruise، شامل مدل‌های هوش مصنوعی آموزش‌دیده با پنج میلیون مایل رانندگی بدون راننده و چارچوب شبیه‌سازی آن، اکنون در پروژه‌های نسل بعدی سیستم‌های کمک‌راننده و خودران جنرال موتورز مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

استرلینگ اندرسون، معاون اجرایی بخش محصول جهانی GM و از بنیان‌گذاران پیشین شرکت Aurora Innovation، گفت:

«در آغاز، استفاده از تاکسی‌های خودران به‌عنوان اثبات مفهوم منطقی بود، زیرا هزینه بالای حسگر‌ها و پردازنده‌ها نیاز به بهره‌برداری بالا از خودرو‌ها را توجیه می‌کرد.»

او افزود:

«اکنون در سال ۲۰۲۵ صنعت توانسته هزینه سخت‌افزار‌ها را به‌طور چشمگیری کاهش دهد، و جنرال موتورز از مزیت ظرفیت تولید انبوه و پایگاه گسترده مشتریان برخوردار است که امکان عرضه این فناوری را در حجم بالا و با قیمت کمتر فراهم می‌کند.»

در حال حاضر، در ایالات متحده تنها شرکت مرسدس بنز سامانه‌ای در سطح دست‌آزاد و چشم‌آزاد (Level ۳) را به‌صورت تجاری ارائه می‌دهد. سیستم Drive Pilot مرسدس تنها در برخی بزرگراه‌های نقشه‌برداری‌شده در ایالت‌های کالیفرنیا و نوادا و فقط در ترافیک سنگین و سرعت پایین فعال است.

در مقابل، جنرال موتورز اعلام کرده است که سامانه جدید آن حتی در بزرگراه‌هایی که نقشه‌برداری نشده‌اند نیز کار می‌کند و تنها در شرایط خاص مانند خروج از بزرگراه به دخالت راننده نیاز دارد. باریش چتینوک، معاون ارشد بخش نرم‌افزار و خدمات GM، گفت:

«مداخله انسانی نباید آخرین راه‌حل برای موقعیت‌های اضطراری باشد.»

در صورت تحقق این وعده، جنرال موتورز از سایر خودروسازان (جز مرسدس) در عرضه سامانه‌های رانندگی سطح ۳ پیشی خواهد گرفت. در حالی که شرکت استلانتیس (Stellantis) معرفی سیستم مشابه خود را به تعویق انداخته و تسلا (Tesla) همچنان برای دستیابی به رانندگی کاملاً خودکار فقط با تکیه بر دوربین‌ها و شبکه‌های عصبی تلاش می‌کند، اما سامانه‌های Autopilot و FSD آن هنوز نیازمند توجه مداوم راننده هستند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.