به گزارش شهرآرانیوز، آیتالله سیداحمد علمالهدی امشب (۲۰ آبان ماه ۱۴۰۴) در مراسم افتتاحیه بیست و دومین اجلاسیه پیرغلامان حسینی در حرم مطهر امام رضا (ع) در سخنانی درباره مفهوم غلامی در دستگاه سیدالشهدا (ع) تأکید کرد: نوکری و خادمی در برابر اجرت و مزد معنا پیدا میکند، اما غلامی چنین نیست؛ غلام مملوک و در اختیار کامل ارباب است و هیچچیز از خود ندارد. پیرغلام، زیباترین عنوان برای دلداده سیدالشهدا(ع) است.
وی افزود: غلام باید همه هستی خود را بر آستان ارباب بریزد و در خدمت او باشد. در مقام غلامی سیدالشهدا (ع)، شخصیت، موقعیت و مقام فرد اهمیتی ندارد، چرا که غلام مالک هیچچیز از خود نیست؛ استعداد، علم، شعر و حتی احساس او نیز متعلق به امام حسین (ع) است.
آیتالله علمالهدی گفت: در مسیر غلامی سیدالشهدا (ع) کسانی که خود را مطرح کنند و مقام و موقعیت خویش را به رخ بکشند، عاقبتبهخیر نخواهند شد. غلام باید از خود بگذرد و تمام وجودش وقف ارباب باشد.
امام جمعه مشهد در بخشی از سخنان خود با ذکر خاطرهای از یکی از مداحان معروف تهران گفت: یکی از دوستان تعریف میکرد که در نخستین سفر به کربلا، وقتی چشمش به شبکههای ضریح امام حسین (ع) افتاد، بیاختیار فریاد زد و به شدت گریه کرد. وقتی علت را جویا شدم، گفت: از آقا خجالت کشیدم؛ چراکه در یکی از مجالس، هنگام روضهخوانی، مردم از شدت گریه بیتاب شده بودند و من از این تأثیر سخنم خوشحال شدم، در حالی که باید همه چیز را برای ارباب انجام دهم نه برای خودم. غلام واقعی چیزی از خود ندارد و هرچه دارد از آنِ آقاست.
آیتالله علمالهدی با اشاره به روایتی از امام موسیکاظم (ع) اظهار کرد: حضرت فرمودند «رَحِمَ اللهُ مَن جَعَلَ النّاسَ یُحِبّونَا»؛ خدا رحمت کند کسی را که مردم را عاشق ما کند. بنابراین، رسالت غلامان اهلبیت (ع) آن است که دلهای مردم را متوجه امام حسین (ع) کنند.
وی ادامه داد: ما که خود را پیرغلام سیدالشهدا (ع) میدانیم، باید بدانیم برای چه استخدام شدهایم. غلامان درگاه امام مأمورند تا در عرصه دلهای مردم نوکری کنند و عشق به حسین (ع) را در جانها جاری سازند.
امام جمعه مشهد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: غلام امام حسین (ع) باید غلامِ بهروز باشد؛ یعنی در میدانهای امروز، در برابر دشمنان دین و استکبار جهانی، همانگونه که در عاشورا جنگیده شد، از آرمانهای سیدالشهدا (ع) دفاع کند. غلام سکولار که خود را از میدان مبارزه کنار میکشد، در شأن امام حسین (ع) نیست. سیدالشهدا غلامی را میپذیرد که در صحنه امروز نیز به درد او بخورد.
وی با تأکید بر اینکه غلامی درگاه امام حسین (ع) مرز سنی ندارد، افزود: چه پیرغلام و چه جوانغلام، هر دو در دستگاه سیدالشهدا (ع) یک مأموریت دارند؛ رساندن پیام امام به دلها. ممکن است یک پیرغلام روضه بخواند و جوانی در مجلسش اشک بریزد؛ این پیوند نسلی همان خاصیت غلامی است.
آیتالله علمالهدی در پایان با ذکر خاطرهای از نخستین زیارت خود در دوران صدام گفت: در حرم حضرت ابوالفضل (ع) به یکی از دوستان گفتم که نوکری بیستساله شما نزد آقا پذیرفته شده است. در دستگاه اهلبیت (ع)، غلامان و نوکران گزینششدهاند و باید قدر این توفیق را بدانند.
وی در ادامه با اشاره به ایام شهادت حضرت زهرا (س) افزود: صدیقه طاهره (س) نخستین آموزگار مکتب شهادت بود و شاگرد اول آن، حضرت زینب (س). بانویی که از مادر آموخت در هنگام مصیبت و سختی، پیامبر (ص) را صدا بزند و در اوج غربت، امیدش را از یاد نبرد.
آیتالله علمالهدی در پایان گفت: راه غلامی در دستگاه امام حسین (ع) از خودگذشتگی، اخلاص و حضور در میدانِ امروز است؛ غلام واقعی کسی است که همه وجودش را برای اربابش هزینه کند و چیزی برای خود باقی نگذارد.