صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

آغاز عملیات تعریض ۱۳۰ کیلومتر جاده مشهد–کلات برای توسعه گردشگری و افزایش ایمنی

  • کد خبر: ۳۷۳۲۴۳
  • ۲۶ آبان ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۵
مراسم آغاز عملیات اجرایی تعریض محور مشهد–کلات با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ علیرضا قامتی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در این مراسم بر لزوم هم‌افزایی میان دستگاه‌های اجرایی، پیگیری اعتبارات و تسریع در روند عملیات تأکید کرد تا این پروژه هرچه زودتر به بهره‌برداری رسیده و در خدمت مردم شریف کلات و مشهد قرار گیرد.

در این مراسم که با حضور سید عبدالله ارجایی معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، وحید داعی مدیرکل راه و شهرسازی استان، نمایندگان مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، لشگری فرماندار کلات و دیگر مسئولان لشگری و محلی برگزار شد، عملیات اجرایی احداث قطعه اول این محور مهم رسماً آغاز گردید.

 اصلی‌نبودن راه، یکی از موانع اصلی بود

در همین خصوص نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار شهرآرا دراین‌باره بیان کرد: این جاده کوهستانی نه‌تنها ناایمن و حادثه‌خیز است، بلکه در شرایط بارندگی نیز دچار سیل می‌شود. در این زمینه با وزیر راه جلسه‌ای گذاشته شد و متوجه شدیم که مطالعات این جاده در سال ۱۴۰۰ انجام شده و، چون توجیه فنی و اقتصادی آن منفی بوده، کنار گذاشته شده است.

 احسان عظیمی‌راد با بیان اینکه از آن‌زمان تاکنون نمایندگان و مسئولان موضوع را پیگیری نکرده یا به نتیجه نرسیده‌اند، اظهار کرد: با پیگیری‌هایی که در این زمینه انجام دادیم، وزارت راه‌وشهرسازی بر اساس مطالعات انجام‌شده اعلام کرد که جاده فرعی است. راه روستایی و عرض جاده ۶.۵ متر است و باید ارتقا یابد، بنابراین، چون جاده راه اصلی نیست امکان دوبانده شدن ندارد. تصمیم بر این شد که ابتدا به جاده اصلی تبدیل شود.
 عظیمی‌راد تصریح کرد: در راه اصلی، عرض جاده به ۱۱.۵ متر می‌رسد و تعریض و آسفالت می‌شود. در این زمینه باید تأیید ماده ۲۳ نیز دریافت می‌شد که وزارت راه و شهرسازی تأییدیه‌ها را گرفت، اگرچه سازمان برنامه و بودجه مخالفت می‌کرد. دلیلش نیز این بود که در استان خراسان رضوی هفده پروژه راه داریم و در کشور پروژه‌های متعددی در زمینه راه مطرح است که با شرایط فعلی دولت اگر بخواهد تحقق یابد، صد سال زمان لازم است.

مزیت‌های کلات و ضرورت توجه به مسیر جاده‌ای

 نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با همه اعضای کمیسیون ماده ۲۳ جلسه برگزار و به اهمیت موضوع این جاده تأکید شد، بیان کرد: با استناد به ناایمن‌بودن این جاده و از سوی دیگر اینکه کلات، قطب گردشگری استان است و گردشگران از این جاده تردد می‌کنند، سعی کردیم دلایل قانع‌کننده‌ای داشته باشیم.
وی تصریح کرد: موقعیت کشاورزی و تولید برنج در کلات که یکی از قطب‌های تأمین‌کننده برنج است و راه ترانزیتی کلات که انتقال مواد غذایی از این مسیر انجام می‌شود، همچنین تأمین گوشت مشهد، چون کلات دامداری قوی دارد، از مزایای کلات است. علاوه‌براین به‌دلیل هم‌مرزی با ترکمنستان باید به آن توجه ویژه شود. با استناد به این موارد بالاخره تأیید ماده ۲۳ دریافت و قرار شد پروژه محقق شود.

 ۲ سال ابتدایی تخصیص اعتبار از منابع عمومی

عظیمی‌راد درخصوص تخصیص اعتبارات به این پروژه، افزود: مقرر شد در دو سال اول، از بودجه عمومی استفاده شود. منابعی غیر از منابع دولت. به‌عنوان‌مثال از اعتبار در اختیار نمایندگان استفاده شود که من اعتبار ۱۱۲ میلیاردتومان تخصیص دادم و ۸۸ میلیاردتومان نیز راهداری تخصیص داد تا با ۲۰۰ میلیاردتومان پروژه کلنگ‌زنی شود. البته امیدواریم در سال‌های آینده اعتباراتی از سایر نمایندگان اختصاص یابد و اگر بتوانیم سرمایه‌گذار جذب کنیم برای تسریع تحقق این پروژه کمک‌کننده خواهد بود.
 این نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سال سوم نیز دولت و سازمان برنامه‌وبودجه باید ورود کند و تأمین اعتبار شود. در شرایط فعلی پیمانکار تعیین و قرارداد منعقد شده است و با تجهیز کارگاه، برنامه‌ریزی لازم صورت گرفت و کلنگ‌زنی این پروژه در ۲۵ آبان ماه محقق شد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.