به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا قلندرشریف در آیین افتتاحیه دهمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیونهای شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی کلانشهرهای کشور و مراکز استانها که صبح امروز (چهارشنبه، ۲۸ آبان ۱۴۰۴) برگزار شد، اظهار کرد: ما نیازمند بررسی دقیق و بازنگری عمیق در تکتک مفاد طرح جامع مدیریت یکپارچه شهری هستیم، زیرا اگرچه باید یک الگوی یکسان و واحد برای همه کلانشهرها وجود داشته باشد، اما واقعیت این است که اقتضای مدیریت هر شهر متفاوت بوده و مثلاً طرحهای تفصیلی در مشهد میتواند تفاوتهای چشمگیر با طرح تفصیلی یک منطقه در بندرعباس داشته باشد.
وی افزود: درحال حاضر، بیش از ۵۰۰ وظیفه توسط شهرداری مشهد انجام میشود که البته بعضی از آنها وظیفه مستقیم دستگاههای دیگر است. من ادعا میکنم که همین الان، بعضی ادارات و دستگاهها در استان فعالیت دارند که اگر حذف بشوند، هیچ اتفاقی نمیافتد، زیرا شهرداری با همان کیفیت و بلکه اعتبار کمتر، خدمت را انجام میدهد.
شهردار مشهد خاطرنشان کرد: اینجاست که طرح جامع مدیریت یکپارچه شهری ضرورت پیدا میکند. همین الان که این طرح اتفاق نیفتاده، ما شاهد موفقیتهای بزرگ در حوزههای مختلف شهرداری، شهرسازی و توسعه زیرساختی هستیم و به همین دلیل میگوییم اکنون زمان آن است که از این مرحله عبور کنیم و به مدیریت یکپارچه شهری برسیم.
وی ادامه داد: اگر دولت، شهرداریها را نه بهعنوان یک همکار بلکه فقط در مقام مجری طرحهای عمرانی ببیند، شک نکنید که در آینده دچار مشکل خواهیم شد. همین الان ببینید این یک پدیده بینظیر است که در مشهدالرضا(ع) شاهد هستیم بعضی روزهای سال، جمعیت شهر تا سهبرابر و حتی بیشتر افزایش پیدا میکند، اما هیچ مشکلی برای هیچکس ایجاد نمیشود. چرا اینطور است؟ زیرا زیرساختهایی ایجاد شده که میتواند پاسخگوی مهمانانی در سطح ملی و بینالمللی باشد.
قلندرشریف تصریح کرد: برای اداره خوب شهرها، نیازمند یک الگوی حکمروایی جامع شهری هستیم که از دستگاههای اجرایی گرفته تا تشکلهای مردمنهاد، همه در آن نقش داشته باشند، اما مدیریت، هماهنگ و یکپارچه باشد. ما تاکنون تجربه مشابه این الگو را داشتهایم و شوراهای اسلامی شهر و روستا، نخستین و اصلیترین مرحله از این فرایند قانونی بودند. حالا در گام بعد، مدیریت شهری باید به الگوی حکمروایی شهری تبدیل شود و بتواند مدیران دستگاههای کلان و ملی را با دیدگاههای محلی همسو کند.
وی تأکید کرد: در همین دوره، به ابتکار شورای ششم پروژههای کوچکمقیاس پهنههای حاشیهشهر با موفقیت و در چند مرحله اجرا شد که در آن، مردم خودشان تصمیم میگیرند اعتبار جاری به کدام پروژهها اختصاص پیدا کند و کدام مشکل حل بشود. من سؤال میپرسم؛ آیا واقعاً بهجز پروژههایی که در سطح شهرداریها اجرا میشود، پروژه دیگری در سطح کشور وجود دارد که با همین کیفیت به سرانجام برسد؟ در این مرحله، نیازمند قانونگذاری صحیح و سیاستگذاری منسجم هستیم.
شهردار مشهد در بخش دیگری از سخنان خود، با گلایه از برخی قانونگذاریهای غیرکارشناسی اخیر در حوزه مدیریت شهری گفت: بیش از سه دهه طول کشید تا قانون درآمدهای پایدار به سرانجام رسید. آیا مشکلی حل شد؟ غیر از این بود که منابع درآمدی شهرداریها حذف شد و مدیریت شهری در کلانشهرها را سوق دادند به سمت کارهای خلاف ازجمله تراکمفروشی. من تأکید میکنم که اگر درست عمل نشود، بازهم این شهروندان هستند که متضرر خواهند شد.
وی بیان کرد: افتخار میکنیم که با همه سختیها، ریسکهای موجود را به جان خریدهایم تا فقط به هر قیمت ممکن، فرایند خدمتگذاری به مردم در حوزه حملونقل ریلی و قطارشهری اولاً متوقف نشود و دوماً به سرانجام برسد. با همه این تفاسیر، متأسفیم که بگوییم امروزه هر دستگاهی کمکاری میکند، مردم آن را از چشم شهرداریها میبینند. ما باور داریم که دولت میتواند بیش از این یاریگری کند و تسهیلگر باشد. آیا دولت نمیتواند شهرداریها از مالیات و عوارض واردات ماشینآلات مرتبط با خدمات شهری معاف هستند؟ نمیشود شهرداریها با پول مردم بروند دستگاه و ماشینی را برای خدمت به مردم وارد کشور کنند، اما ناچار به پرداخت مالیات باشند.
قلندرشریف اظهار کرد: از سال ۱۴۰۲ تاکنون، افزون بر ۴۰۰ فرایند زائد و دستوپاگیر و بیش از ۱۵۰۰ امضای اضافی در فرایندها حذف شده است. در همین بحث صدور پروانهها بالغ بر ۱۲۰ روز زمان لازم برای این فرایند کاهش پیدا کرده و ما اعتقاد داریم بازهم میتواند این فرایندها تسهیل و تسریع شود. امیدوارم نتایج این کنفرانس، نتیجه مطلوبی برای مدیریت شهری در کلانشهرها داشته باشد و متولیان امر نیز با آغوش باز از دستاوردهای آن استقبال کنند.