صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

گفت‌و‌گو با ۲ برگزیده جشنواره تئاتر خراسان رضوی (رضوان) | دستاورد‌ها و چالش‌های دوره سی‌و‌پنجم

  • کد خبر: ۳۷۴۴۰۴
  • ۰۱ آذر ۱۴۰۴ - ۱۴:۵۳
سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی با حضور گروه‌های هنری فعال در بخش‌های خیابانی و صحنه‌ای برگزار شد و فرصتی فراهم آورد تا خلاقیت، رقابت فشرده و اهمیت داوری تخصصی و حمایت عملی از گروه‌ها برجسته شود.

به گزارش شهرآرانیوز، سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی با حضور گروه‌های هنری فعال در دو بخش خیابانی و صحنه‌ای برگزار شد و به عنوان یکی از مهم‌ترین رویداد‌های هنری استان، فرصتی برای نمایش خلاقیت، رقابت فشرده و تأکید بر لزوم داوری تخصصی و حمایت عملی از گروه‌ها فراهم آورد. در این دوره از جشنواره، آثار دو کارگردان برجسته، حسین مهرکام با نمایش خیابانی «حسنک» و علیرضا بازشاد با نمایش صحنه‌ای «اوراد باد‌های وحشی سرکش»، در بخش‌های مختلف برگزیده شدند و توجه کارشناسان و مخاطبان را به خود جلب کردند. درباره سطح رقابت‌ها و کیفیت این جشنواره به گفت‌و‌گو با این دو کارگردان نشستیم.

لزوم نگاه تخصصی برای داوری تئاتر خیابانی

حسین مهرکام، کارگردان نمایش خیابانی «حسنک»، ضمن تشریح دستاورد‌های گروه خود اظهار کرد: این اثر در بخش بازیگری مرد رتبه برتر را کسب کرد و طراحی لباس و پوستر آن نیز مورد تقدیر قرار گرفت.

مهرکام با بیان اینکه جشنواره امسال نسبت به دوره‌های پیشین منظم‌تر و باکیفیت‌تر برگزار شد، افزود: داوری‌ها در مجموع مناسب بود، اما بخش خیابانی نیازمند حضور داورانی است که تخصص و تجربه مشخص در این حوزه داشته باشند.

وی توضیح داد: بخشی از داوران امسال عمدتاً در حوزه تئاتر صحنه‌ای فعالیت دارند و هرچند این موضوع به معنای نابلد بودن آنها نیست، اما تئاتر خیابانی نیازمند نگاه و مهارت تخصصی است و تقریباً همه گروه‌های شرکت‌کننده چنین مطالبه‌ای دارند.

مهرکام با اشاره به سطح بالای رقابت بین نمایش‌های خیابانی گفت: تفاوت آثار نسبت به سال گذشته محسوس بود، نمایش‌ها خیابانی‌تر اجرا شده بودند و بازیگران توانمندی داشتند. چند اثر مدرن نیز رقابت را دشوار کرده بود و انتخاب برگزیدگان در بخش بازیگری و کارگردانی واقعاً سخت بود.

وی درباره نمایش «حسنک» توضیح داد: تمام کاراکتر‌های نمایش نوجوان و جوان هستند و اثر به معضلات اجتماعی جوانان می‌پردازد و این موضوعات را در قالب شخصیت‌های آشنای کتاب فارسی دوران ابتدایی به تصویر می‌کشد.

این کارگردان چشم‌انداز آینده جشنواره را روشن توصیف کرد و تأکید کرد: خراسان رضوی از قطب‌های مهم تئاتر کشور است و اگر داوری در هر دو بخش خیابانی و صحنه‌ای تخصصی‌تر شود، سطح جشنواره به‌مراتب ارتقا خواهد یافت. امسال شاهد پیشرفت چشمگیر نمایش‌های خیابانی نسبت به سال گذشته بودیم و اگر روند تخصصی‌سازی ادامه یابد، گروه‌ها در سال آینده بسیار قدرتمندتر ظاهر خواهند شد.

نقاط ضعف و قوت جشنواره

علیرضا بازشاد، کارگردان نمایش «اوراد باد‌های وحشی سرکش»، که در این دوره از جشنواره برگزیده شد، درباره روند شکل‌گیری اثر گفت: تمرین‌های نمایش حدود شش ماه پیش آغاز شد و با توجه به نیاز اثر به حضور تعداد زیادی جوان، تمرین‌ها در سه گروه مستقل شامل بخش موسیقی، فرم و بازیگری شروع شد و هر بخش به طور جداگانه فعالیت داشت. حدود دو ماه مانده به جشنواره، سه گروه ادغام شدند و تمرین‌های مشترک آغاز شد.

بازشاد درباره مضمون اثر توضیح داد: کلیت نمایش به تقابل سنت و مدرنیته می‌پردازد؛ تقابلی که در جوامع مختلف از جمله کشور ما گاه منجر به بروز باور‌های ناصحیح و آسیب‌زا می‌شود و جذابیت این مواجهه دلیل اصلی انتخاب اثر بود.

وی همچنین دستاورد‌های نمایش خود را تشریح کرد: اوراد باد‌های وحشی سرکش» در جشنواره امسال پنج جایزه کسب کرد؛ در بخش کارگردانی رتبه دوم، در بخش گریم برگزیده، بازیگر زن رتبه اول و در بخش موسیقی عنوان برگزیده را دریافت کرد. این اثر همچنین به عنوان دومین اثر منتخب به طور مستقیم به جشنواره فجر راه یافت.

بازشاد سطح جشنواره امسال را نسبت به پنج، شش سال گذشته بی‌نظیر توصیف کرد و افزود: سطح رقابت‌ها بسیار بالا بود و حضور هنرمندانی که خود در حد داور جشنواره هستند، نشان‌دهنده جدیت و کیفیت آثار بود.

 وی عملکرد داوری و تیم اجرایی را حرفه‌ای ارزیابی و تأکید کرد: مهم‌ترین نقطه قوت جشنواره استفاده از داوران متخصص و تلاش برای ارتقای کیفیت آثار بوده است.

در عین حال، این کارگردان به یکی از ضعف‌های جدی جشنواره اشاره کرد و گفت: کمبود امکانات اجرایی چالش بزرگی بود. نمایش ما در تازه‌ترین سالن شهر اجرا شد و تنها یک ساعت پیش از اجرای داوری ناچار شدم با هزینه شخصی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای تأمین تجهیزات موسیقی اقدام کنم. با وجود آنکه هیچ نهاد یا سالن الزام قانونی برای فراهم کردن تجهیزات ندارد، اما بهتر است جشنواره‌ها برای گروه‌های پرجمعیت تمهیداتی بیندیشند. گروه ما ۴۰ نفره بود و تأمین مکان تمرین، تجهیزات و امکانات فنی برای چنین تیمی دشوار است.

وی در پایان خواستار فراهم شدن بستر مناسب برای حضور و دیده شدن استعداد‌های جوان در عرصه تئاتر شد و گفت: جوانان زیادی با علاقه وارد این مسیر می‌شوند و لازم است فضا و امکاناتی فراهم شود تا بتوانند استعداد‌های خود را عرضه کنند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.