به گزارش شهرآرانیوز؛ تغییر ناگهانی زمان حرکت قطارهای مشهد_ تهران اعتراض مسافران را به دنبال داشت. تأخیری که به گفته شهروندان بیش از چهارساعت مسافران را اول و دوم آذرماه در سالن انتظار ایستگاه راه آهن مشهد سرگردان، بلاتکلیف و منتظر گذاشت.
یکی از شهروندان در تماسی با شهرآرا از این وضعیت گلایه میکند و میگوید: قطارهای بعدازظهر شنبه قطار با چهار تا پنج ساعت تأخیر به راه افتادند. درحالی که این تأخیر به مسافر اعلام نشده نبود. داخل سالن از مسئولان راه آهن که پیگیری کردیم پاسخ مناسبی ندادند و فقط اعلام کردند که تأخیر دارد. این تأخیر چندساعته بدون جبران خسارت، پذیرایی و ارائه خدمات به هزاران مسافر سرگردان بود.
برای بررسی وضعیت مسافران و گلایههای مردمی راهی ایستگاه راه آهن شهید رئیسی مشهد میشویم تا آخرین وضعیت حرکت قطارها را بررسی کنیم و پای حرفهای مردم و مسئولان ذی ربط بنشینیم.
پدر و مادرش روز قبل در یکم آذر راهی تهران شدند و دختر جوان برای امروز دوم آذر توانسته بلیت تهیه کند. صحبتش را با رنجی که برای خرید بلیت کشیده شروع میکند و میگوید: اوضاع بلیت قطار چه زمانی قرار است درست شود؟ با سختی چند بلیت میان ظرفیت تکمیل پیدا کردیم. با این شرایط به ناچار پدرومادر روز قبل رفتند و من یک روز بعد از حرکت آنها بلیت پیدا کردم.
او در ادامه گلایهای از حرکت با تأخیر و بی نظم و بی قاعده قطارها دارد و در این باره میگوید: شنبه که پدرومادرم راهی شدند اوضاع سالن راه آهن بسیار عجیب غریب بود. سالن پر از مسافر بود. قطاری که مادروپدرم قرار بود راهی شوند چند ساعت تأخیر داشت.
بیشتر مسافران از کودک و بزرگ و سالمند و کـم توان همه داخل سالن ایستگاه راه آهن سرگردان بودند.
او در ادامه بیان میکند: تعدادی از مسافران بعد از گذشت یک ساعت و مشخص نبودن زمان حرکت قطار به نمازخانه پناه بردند.
مسافر دیگری که داخل سالن ایستگاه راه آهن شهید رئیسی منتظر است در این باره به شنیدهای اشاره دارد و میگوید: ما هم شنیدیم مسافران خیلی سرگردان و معطل شدند برخی از تأخیر چهار یا پنج ساعته گفتند. چندنفری هم گفتند که این تأخیر هفت یا هشت ساعته بوده است.
این مسافر در ادامه بیان میکند: معمولا حرکت قطارها تأخیر کمتری داشته است و همیشه مسافران درگیر تأخیر در حرکت هواپیما بودهاند. با این شرایط گویا تأخیر در حرکت قطارها هم در حال شکل گرفتن است.
او پیشنهادی هم دارد: مشهد شهر زیارتی بزرگی است و اغلب مسافران از شهرهای دیگر برای زیارت به مشهد میآیند. در چنین شرایطی مسافران هنگامی که به ایستگاه راه آهن مراجعه میکنند اتاق هتل یا محل اقامت خود را تحویل دادهاند و امکان بازگشتشان نیست؛ بنابراین اگر تأخیری در حرکت قطارهاست به مسافر از طریق پیامک اعلام شود. زائری که از راه دور آمده اگر بداند چند ساعت قرار است در ایستگاه سرگردان باشد قطعا این زمان را با یک زیارت کوتاه دیگر جبران میکند. دیگر آنکه از مسافران سرگردان داخل سالن در صورت تاخیر چندساعته با پذیرایی و ادب دل جویی شود.
مسافری که از تهران به مشهد رسیده نیز دل پری از وضعیت تأخیر قطارها دارد. میگوید: تأخیرها که جزو جدای ناپذیر سیستم حمل و نقلی کشور ما شده و کسی نیز پاسخ گو نیست. ماجرا اینجاست که مردم اغلب بلیت را به سختی پیدا میکنیم و با هر شرایطی که وجود دارد راضی میشویم. معلوم نیست اگر بلیت را کنسل کنیم حتی اگر خسارت هم بگیریم دوباره بلیتی پیدا کنیم. خیلی کم است. با این شرایط همه نوع تأخیر و اتفاق را به همان دلیل نبود بلیت از روی ناچاری میپذیریم.
او نکته دیگری را هم بیان میکند: زمانی که بلیت را از آژانس مسافرتی تهیه میکنیم، اگر حرکت قطار لغو یا با تأخیر باشد به مسافر اطلاع رسانی نمیشود. معمولا تأخیرها به شمارههای مدیر آژانس اعلام میشود، اما این پیام به دست مسافر نمیرسد.
مرد سن وسال داری هم سری به نشانه تأسف تکان میدهد و میگوید: به دلایل خانوادگی در مسیر تهران_مشهد و برعکس تردد بسیار دارم. تا پیش از این تعدادی از سفرهایم با هواپیما بود، اما با گرانی بلیت دیگر نمیتوانم با هواپیما سفرکنم. من و بسیاری از مردم سفرشان با قطار است که ایمن و مقرون به صرفهتر است.
حضور در دو بخش مدیریت سالن و امور مسافران ایستگاه راه آهن مشهد و گفتوگو با مسئولانش، با این پاسخ همراه است که وضعیت حرکت قطارها، مطلوب و مناسب و منظم است.
در ادامه جواد معراجی فر، مدیر روابط عمومی راه آهن خراسان رضوی در دفتر کارش در پاسخ به گلایه مندیهای مردمی این طور به شهرآرا پاسخ میدهد: در روز شنبه اول آذر، بیش از ۳۹هزار نفر در قالب ۷۲رام قطار از ۳۱شهر و مرکز استان در مسیرهای منتهی به مشهد به صورت رفت و برگشت جابه جا شدند.
معراجی فر میافزاید: از این تعداد، متأسفانه سه رام قطار با تأخیر به مشهد وارد و به تبع، این قطارها ناگزیر با تغییر برنامه حرکت از مشهد اعزام شدند.
مدیر روابط عمومی راه آهن خراسان رضوی در ادامه بیان میکند: تغییر برنامه در اسرع وقت از طریق پیامک به مسافران اطلاع رسانی و امکان استرداد بلیت برای مسافران با بازگشت صددرصد بهای بلیت فراهم شده است.
معراجی فر از درک و همراهی مسافران قدردانی میکند و میافزاید: از مشکلات پیش آمده عذرخواهی میکنیم و تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا این موارد را به حداقل برسانیم.
از مسافران خواهشمندیم در صورت بروز هرگونه مشکل، از طریق سامانه صدای مسافر با شماره ۰۲۱۵۱۴۹ ما را از انتقادها، پیشنهادها و نظرات ارزشمند خود مطلع کنند.