به گزارش شهرآرانیوز، پس از ۶ سال، دولت دوباره بخشی از قیمتگذاری بنزین را شناور کرد. در طرح جدید، سهمیه اول و دوم ثابت مانده، اما سهمیه سوم با نرخ ۵۰۰۰ تومان تعیین شده و این نرخ هر فصل بهصورت تدریجی بر اساس قیمت بنزین پالایشگاهی اصلاح میشود.
- جلوگیری از فشار ناترازی بنزین بر بودجه
- پیشگیری از تورم ناشی از واردات بنزین
افزایش تدریجی قیمت در دهۀ ۷۰ و ۸۰ هم سابقه دارد و این موضوع آنزمان با اعتراض مردم مواجه نشد.
مالک شریعتی (عضو کمیسیون انرژی) معتقد است طرح دو ناعدالتی دارد:
خانوادههایی که چند خودرو به نام اعضایشان دارند، همچنان بنزین ۱۵۰۰ تومانی میزنند، اما خانوادهای که با سختی یک خودروی نو خریده باید بنزین ۵۰۰۰ تومانی بزند.
همچنین طرح جدید به ضرر CNG است؛ فقط سهمیۀ خودروهای دوگانهسوز نصف شده است.
نرخ سوم ۵۰۰۰ تومانی تقریبا هیچ اثری بر مصرف و قاچاق ندارد.
مجید شاکری، اقتصاددان میگوید:
طرح دولت «چندهدفه» نیست و بیشتر سیاست بودجهای است.
محدودیت یک خودرو برای هر فرد و عدم شمول خودروهای نوشماره تصمیمی درست و منطقی است.
طرح فعلی از شوکدرمانی فاصله دارد و نسبت به تصمیمات گذشته کیفیت بهتری دارد.
انتظار میرود مجلس از این مدل اصلاح قیمت حمایت کند.
کارشناسان معتقدند، طرح جدید دولت در کنار یک برنامه دقیق اطلاعرسانی در کنار تعیینتکلیف برای موتورسیکلتهای فاقد کارت سوخت میتواند نتایج مثبتتری به همراه داشته باشد.
منبع: فارس