به گزارش شهرآرانیوز؛ پژوهش در حوزه هنر، تنها تلاشی دانشگاهی و یا آکادمی نیست؛ بلکه سازوکاری برای فهم واقعیتهای زندگی اجتماعی است. در میان شاخههای مختلف هنر، عکاسی جایگاهی ویژه دارد، پژوهش در عکاسی صرفا بررسی یک رسانه تصویری نیست، بلکه مطالعه نحوه دیدن، انتخاب و روایت است.
در دورهای که تصویر بیش از هر زمان دیگری در زندگی روزمره ما حضور دارد، خلا پژوهش در حوزه عکاسی میتواند بیش از پیش به چشم بیاید. در همین راستا همزمان با فرارسیدن هفته پژوهش، دانشگاه اقبال لاهوری مشهد فراخوان مسابقه «مقالهنویسی مطالعات عکاسی در دوره معاصر» را منتشر کرده است. فراخوانی که با هدف تقویت مهارتهای پژوهشی دانشجویان رشتههای هنری و ایجاد زمینه برای تولید دانش در حوزه عکاسی طراحی شده است.
کیارنگ علایی، استادیار و مدیر گروه عکاسی دانشگاه اقبال لاهوری مشهد، درباره برگزاری مسابقه مقاله نویسی «مطالعات عکاسی معاصر» گفت: پژوهش در دانشگاه جایگاه ویژهای دارد؛ هفته پژوهش زمان میوه دادن تلاشهایی است که در طول سال در دانشگاه انجام میشود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم امسال مسابقهای برگزار کنیم که مخاطب اصلی آن دانشجویان باشند و برخلاف فراخوانهای معمول کشور که بر کار عملی تکیه دارند، این بار روی تولید پژوهش تأکید کنیم.
او افزود: در این مسابقه دانشجویان باید یک مقاله علمی پژوهشی در حوزه عکاسی معاصر ارائه کنند. پس از داوری، پنج مقاله برتر در مراسم اختتامیه هفته پژوهش در تاریخ ۲۹ آذر معرفی و جوایز به پژوهشگران اهدا خواهد شد. علایی با اشاره به اهمیت پرداختن به «عکاسی معاصر» توضیح داد: عکاسی معاصر چند دهه است که در جهان جدی گرفته میشود و از نظر مفهومی و تکنیکی پوست اندازی کرده است.
ما در طراحی این فراخوان تلاش کردیم به سویههای مختلف عکاسی معاصر توجه شود تا دانشجویان بتوانند نگاه تحلیلی و پژوهشی خود را در این حوزه تقویت کنند.
مدیر گروه عکاسی دانشگاه اقبال مشهد، توجه به مطالعه و مهارت پژوهش را یکی از نیازهای اصلی رشتههای هنری دانست و گفت: این تصور که دانشجو در مقطع ارشد صرفا مهارت میدانی کسب کند یا به فکر تأسیس آتلیه باشد، تصوری اشتباه است. رشتههای ارشد هنر پژوهش محورند و دانشجو باید مسئله شناسی، نقد، روش پژوهش و تحلیل علمی را بیاموزد. هدف ما این است که دانشجو مصرف کننده نباشد؛ بلکه تولیدکننده دانش شود و توانایی ارائه دیدگاه تخصصی در یک موضوع را پیدا کند.
او تقویت مهارتهای نوشتاری، ذهن پژوهشی و توانایی تحلیل دادهها را از دیگر اهداف این فراخوان بیان کرد و افزود: چنین رویکردی در آینده حرفهای دانشجویان از ارتقای پورتفولیوی علمی تا افزایش احتمال دریافت بورسیه ها، رزیدنسیها و همکاری در پروژههای سازمانی و صنعتی تأثیر مستقیم دارد. او درباره میزان مشارکت نیز گفت: استقبال خوبی داشتهایم و از رشتههای مختلف دانشگاه مقاله دریافت کردهایم. علایی با اشاره به اینکه این دوره ویژه دانشجویان دانشگاه اقبال لاهوری است، گفت: امید داریم در دورههای آینده این رویداد را در سطح گسترده تری و با مشارکت دانشگاههای مشهد برگزار کنیم.
محمد مداح حسینی، مدرس دانشگاه و یکی از داوران مسابقه «مقاله نویسی مطالعات عکاسی در دوره معاصر»، با اشاره به شاخصهای ارزیابی آثار و اهمیت این رویداد اظهار کرد: موضوع مسابقه بر محور نگارش مقاله علمی در حوزه عکاسی معاصر طراحی شده است. در داوری، دو بخش اصلی برای ما اهمیت دارد؛ نخست ساختار شکلی مقاله که باید از استانداردهای علمی پیروی کند، شامل روش تحقیق، بحث و نتیجه گیری، شیوه درست نگارش، رفرنس نویسی و ارجاع دهی. دوم، محتوای مقاله است.
مقاله زمانی امتیاز میگیرد که حرف تازهای داشته باشد و از نظر علمی نکتهای جدید یا تحلیلی نو ارائه کند. او با اشاره به برگزاری این رقابت در هفته پژوهش افزود: در بازه ۲۲ تا ۲۹ آذر هر سال، اعضای هیئت علمی در کشور دستاوردهای پژوهشی خود را ارائه میکنند. خلاقیت گروه عکاسی دانشگاه اقبال این بوده که این بار خود دانشجویان را وارد جریان پژوهش کنند و از آنها خواسته دستاوردهای علمی و مطالعاتی خود را در قالب مقاله ارائه دهند. این مسابقه فرصتی واقعی برای معرفی توان پژوهشی دانشجویان است.
این مدرس دانشگاه درباره اهمیت مطالعه و پژوهش در رشتههای هنری گفت: گاهی در میان برخی هنرمندان این تصور وجود دارد که مطالعه و پژوهش چشمه خلاقیت را خشک میکند؛ اما دست کم در مقطع تحصیلات تکمیلی این حرف درست نیست. ورود به دوره ارشد یعنی انتخاب مسیر پژوهش.
مطالعه دقیق، مشاهده آثار، تحلیل فضاها و پیگیری کار هنرمندان، خود یک فرایند پژوهشی است. او افزود: پژوهش در هنر همیشه به معنای کار کتابخانهای نیست؛ بسیاری از اوقات دیدن و خوانش دقیق عکسها و فضاها نوعی پژوهش محسوب میشود. رئیس انجمن سینماجوان استان و مدرس دانشگاه در پایان تأکید کرد: چنین رویدادهایی کمک میکند دانشجویان عکاسی میان تولید هنری و تحلیل نظری تعادل برقرار کنند و بتوانند در کنار خلق تصویر، تولید فکر نیز داشته باشند.