به گزارش شهرآرانیوز؛ روز گذشته مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی در جمع اصحاب رسانه در نشست خبری که به مناسبت هفته ثبت احوال برگزار شد به ارائه آمارهای مطابق گزارش مرکز رصد جمعیت استان و تشریح اقدامات این سازمان در راستای هوشمندسازی و ارائه خدمات مجازی به شهروندان پرداخت.
مطابق آمارهای اعلام شده استان خراسان رضوی در هشت ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۳ در سه واقعه ولادت، ازدواج و طلاق روند کاهشی و در واقعه وفات افزایشی بوده است. همچنین مادران دارای دو فرزند بیشترین سهم آماری استان را از آن خود کردهاند. یکی از درخورتأملترین آمارهای ارائه شده در این نشست نیز بالارفتن طول مدت زندگی مشترک به یازده سال در هنگام ثبت طلاق است.
مرتضی امیرآبادیزاده در بیان جزئیات آمارهای هشت ماهه در حوزه ولادت و فراوانی نام نوزادان در استان خراسان رضوی بیان کرد: کل ولادتها ۵۹ هزار و ۵۴۷ واقعه و از این تعداد سهم مادران دارای سه فرزند ۲۱.۸ درصد، مادران دارای چهار فرزند ۷.۷درصد، مادران دارای پنج فرزند و بیشتر ۱.۹ درصد، مادران دارای دو فرزند ۳۴.۳ درصد و مادران دارای یک فرزند، ۳۲.۹ درصد است.
فراوانی نام نیز برای پسران، نامهای علی، محمد، امیرعلی، آریا و آیهان و برای دختران پناه، ماهلین، فاطمه، نورا و زهرا به ترتیب بیشترین فراوانی را داشتهاند.
وی با اشاره به جزئیات ثبت آمار وفات نیز اظهار کرد: در هشت ماهه امسال آمار فوتیهای ثبت شده ۲۳هزار و ۱۵۰ واقعه که از این آمار ۱۲ هزار و ۷۲۷ مورد آقایان و ۱۰ هزار و ۴۲۳ مورد مربوط به خانمها بوده است. میانگین طول عمر مردان در این هشت ماه ۶۳ سال و ۹ ماه و برای خانمها ۶۹ سال و نه ماه ثبت شده است.
امیرآبادیزاده در ادامه به بیان آمارهایی در حوزه ازدواج و طلاق و مقایسه آن با مدت مشابه سال۱۴۰۳ پرداخت و گفت: در زمینه ثبت ازدواج در مدت هشت ماه، ۲۹ هزار و ۱۵۶ واقعه ثبت شده است. میانگین سن مردان با ۲۶ سال و ۴ ماه و زنان با ۲۱ سال و ۷ ماه در اولین ازدواج از میانگین کشوری کمتر است. در موضوع طلاق نیز تعداد وقایع ثبت شده ۱۳ هزار و ۵۶ فقره و میانگین سن مردان ۳۷ سال و ۸ ماه و سن زنان ۳۳ سال و یک ماه در اولین طلاق باز هم از میانگین کشوری پایینتر است.
به طور میانگین میتوان گفت در طلاقهای ثبت شده در این هشت ماه، مدت زمان زندگی مشترک منتهی به ثبت طلاق یازده سال و هفت ماه بوده است. آمار مقایسهای هشت ماه امسال با مدت مشابه سال گذشته نیز نشان میدهد، در حوزه ولادت ۷.۲ درصد کاهش، در واقعه وفات ۴.۸ درصد افزایش، در ازدواج ۳.۳ درصد کاهش و در واقعه طلاق ۸ درصد کاهش داشتهایم.
مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی این سازمان اظهار کرد: اولین خدمتی که آماده بهرهبرداری است و دستگاههای اجرایی، بانکها، سازمان بورس، گذرنامه، فراجا، سنجش، آموزش و پرورش و هرکجا که احراز هویت به صورت الکترونیک لازم است از آن برخوردار میشوند، ارتقای سامانه ملی «هدی» است.
شهروندان میتوانند در این سامانه ثبتنام و از طریق موتورهای هوش مصنوعی، تطبیق چهره انجام شود. نرمافزار آن نیز موجود و قابلیت استفاده در گوشیهای همراه را دارد. سطوح احراز هویت را نیز شهروندان میتوانند تعیین کنند اینکه سطح عادی با کد ملی برای شناسایی در دستگاههای اجرایی باشد یا تا سطح ۴ از امکان امضای دیجیتال برخوردار شوند.
با بهرهبرداری از این سامانه نیازی به دریافت اطلاعات هویتی از شهروندان در فضای مجازی نیست و با اتصال دستگاه یا شرکت خدماتدهنده به این سرویس، احراز هویت هوشمند در کمتر از یک دقیقه انجام میشود.
وی با بیان اینکه صدور گواهی الکترونیک انحصار وراثت نیز به صورت هوشمند است، گفت: این گواهی از سوم مردادماه صادر میشود. تاکنون بیش از ۲۵ هزار و ۴۰۰ گواهی در استان صادر و به متقاضیان ابلاغ شده است. از طریق سامانه «سهیم» این گواهی ابلاغ و دریافت آن انجام میشود. اگر اعتراضی نیز داشته باشند از همین بستر میتوانند استفاده کنند. شناسه یکتا و شناسه اعتبارسنجی از جمله امکاناتی است که اصالت آن را میتواند مشخص کند؛ بنابراین هم افراد حقیقی و هم حقوقی میتوانند از طریق سامانه سهیم صحتسنجی و اصالت آن را بررسی کنند.
امیرآبادیزاده با اشاره به ایجاد سامانهای برای جستوجوی معنا و ریشه اسامی نیز بیان کرد: سامانه تعاملی نام رویکردی نوین است. شهروندان پیش از این برای معنا و ریشه نامی که انتخاب میکردند، مراجعه داشتند. در راستای حفظ فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی و تأکیدات رهبر معظم انقلاب در نشستی که با رئیس سازمان ثبت احوال کشور و همکاران داشتند، این سامانه را ایجاد کردیم. هدف دیگر این سامانه پاسداشت زبان فارسی و عمل به قانون ممنوعیت استفاده از اسامی بیگانه است.
مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده، بیان کرد: با توجه به انتخابات پیشرو، آمادگی کامل در همکاری با هیئتهای اجرایی را داریم و نمایندگان سازمان را نیز به هیئتهای اجرایی معرفی کردهایم. استعلامات داوطلبان نیز تمام الکترونیک خواهد بود.
یکی دیگر از اقدامات نیز ارتقای مرکز رصد جمعیت به کمک دو معاونت سازمان بود که آماده بهرهبرداری برای همه دستگاههایی است که در این حوزه به اطلاعات نیاز دارند. همچنین در سال جدید مرکز مدیریت ارتباط با شهروندان با خط شماره ۰۲۱۱۵۱۰ است که با مرکزیت تهران و دو کارشناس در استان نیز پاسخگو هستند.
وی افزود: پایگاه مردمی خانوار و گواهی الکترونیک ولادت نیز دو اقدام دیگر این سازمان است که پیشتر درباره خدمات آن توضیحاتی ارائه شده است. اصلاح ساختارهای خانوار و درخواستهای دیگر در این حوزه در پایگاه مردمی خانوار انجام میشود. طرح ثبت ولادت و هوشمندسازی شناسنامه نوزاد؛ گواهی الکترونیک و برای نام؛ سامانه نام وجود دارد. فقط لازم است امضای دیجیتال و اخذ مجوزها نیز انجام شود.
امیرآبادیزاده تصریح کرد: ایجاد مرکز میانی صدور گواهی الکترونیک یا امضای دیجیتال و نیز تمامالکترونیکیشدن اسناد وفات و ولادت از دیگر اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: طراحی شناسنامه الکترونیک برای نوزادان تازهمتولدشده و دیگر افراد، با ایجاد ظرفیتهای قانونی لازم، از دیگر برنامههای آینده است. در آینده نزدیک شاید دو ماه دیگر موضوع صدور هوشمندسازی گواهی الکترونیک وفات را نیز خواهیم داشت. صدور هوشمند گواهی الکترونیک وضعیت تأهل نیز در داخل یا خارج از کشور فراهم میشود. همچنین درخواست شناسنامه المثنی برای همه شهروندان در داخل و خارج از کشور از طریق سامانه «سهیم» مهیا شده است.