صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

گیت‌های هوشمند در خطوط بی‌آرتی اتوبوس‌رانی مشهد راه‌اندازی شد

  • کد خبر: ۳۸۰۶۰۳
  • ۰۱ دی ۱۴۰۴ - ۱۳:۳۷
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد از راه‌اندازی گیت‌های هوشمند در خطوط بی‌آرتی اتوبوس‌رانی به منظور نظم‌بخشی و تسهیل تردد شهروندان در استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا سمیعی در این خصوص بیان کرد: راه‌اندازی گیت‌های هوشمند ورود و خروج در خطوط ۱، ۲ و ۳ بی‌آرتی اتوبوس‌رانی مشهد با هدف تسهیل و افزایش سرعت ارائه خدمات انجام شده است.

وی افزود: این گیت‌ها با اتصال به سامانه‌های یکپارچه پرداخت الکترونیک، آمار دقیق مسافران در هر ایستگاه را مشخص می‌کند تا امکان مدیریت ناوگان برای کاهش ازدحام و افزایش رضایتمندی شهروندان را فراهم سازد.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد تصریح کرد: گیت‌های هوشمند در خطوط بی‌آرتی با ایجاد زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به‌صورت یکپارچه و هوشمند توسط سازمان فاوا طراحی و با همکاری سازمان اتوبوس‌رانی اجرا شده است.

سمیعی با اشاره به اینکه خطوط ۱، ۲ و ۳ بی‌آرتی از پرترددترین مسیر‌های ناوگان اتوبوس‌رانی مشهد است افزود: استقرار گیت‌های هوشمند در این خطوط، علاوه بر افزایش انضباط در تردد مسافران، امکان پایش لحظه‌ای میزان استفاده از ناوگان و برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای زمان‌بندی حرکت اتوبوس‌ها را در اختیار مدیران شهری قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: این گیت‌ها علاوه بر پذیرش من‌کارت، به سامانه پرداخت الکترونیک بارکد دو بعدی متصل بوده و شهروندان می‌توانند در آن از بلیت‌های تک‌سفره QR استفاده کنند.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد اضافه کرد: با توجه به اینکه خطوط یک و دو منتهی به حرم مطهر و مورد استفاده زائران زیادی است، تبادل پول نقد به حداقل رسیده و زمان توقف اتوبوس‌ها در ایستگاه‌ها به شکل محسوسی کاهش می‌یابد.

به گفته سمیعی داده‌های حاصل از تردد مسافران در این گیت‌ها، به صورت آنی در مرکز پایش هوشمند شهر ثبت و تحلیل می‌شود و این موضوع زمینه تصمیم‌گیری مبتنی بر داده را برای توسعه خطوط و بهینه‌سازی ناوگان فراهم می‌کند.

وی افزود: در طراحی این گیت‌ها، علاوه بر ملاحظات فنی، به موضوعات رفاهی و ایمنی شهروندان نیز توجه شده است؛ به‌گونه‌ای که امکان عبور راحت سالمندان، خانواده‌ها و افراد دارای معلولیت در نظر گرفته شده و تمهیدات لازم برای تداوم سرویس‌دهی پایدار در شرایط مختلف آب‌وهوایی فراهم شده است.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: همچنین سازوکار‌های پشتیبان و تیم‌های پشتیبانی فنی در نظر گرفته شده تا در صورت بروز هرگونه اختلال، در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکل برطرف شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.