صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

ارتباط خواهری «ستی فاطمه خاتون» و «گوهرشاد بیگم» دو بانوی نیکوکار عصر تیموری برخلاف رابطه نزدیک همسرانشان تنها در حد منقولات است، ولی شباهت‌های قابل‌توجهی بین مقبره‌های آن‌ها که یکی در یزد و دیگری در هرات افغانستان است، وجود دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، «گوهرشاد بیگم» بانی مسجد گوهرشاد در جوار بارگاه مقدس امام رضا(ع)، یکی از بانوان ثروتمند بسیار خیر و نیکوکار عصر تیموری و همسر شاهرخ تیموری بود که در خراسان بزرگ که بخش‌هایی از کشور افغانستان کنونی را نیز شامل می‌شده، می‌زیسته است و با وجود این که مستندات شاخصی وجود ندارد ولی برخی کارشناسان معتقدند که وی خواهر «ستی فاطمه خاتون» همسر امیرچقماق شامی بوده است.

 

 

البته آنچه در این مورد جالب توجه است، رابطه بسیار نزدیک امیرچقماق و شاهرخ تیموری است به طوری که حتی در جنگ‌های مختلفی در کنار هم حضور داشته‌اند و از طرفی نیز تشابهات بسیاری زیادی را می‌توان مابین آثار معماری شهر یزد در ایران و شهر هرات در کشور افغاستان در این رابطه مشاهده کرد.

 

آرامگاه ستی‌فاطمه جهانشهر در شهر یزد

 

یکی از آثار بسیار ارزشمند شهر هرات در افغانستان، گنبد مقبره‌ی «گوهرشاد خاتون» است که از نظر معماری به تنها گنبد باقیمانده از عصر تیموری در ایران که همان گنبد مقبره «ستی فاطمه خاتون» در شهر یزد است، شباهت بسیاری دارد.

 

آرامگاه گوهرشاد بیگم در شهر هرات

 

گنبد مقبره گوهرشاد خاتون همانند گنبد ستی فاطمه در یزد به شکل خیاره‌ای که مرسوم عصر تیموری بوده، طراحی و بنا شده است.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.