گزارش آگهی
کتاب هوش فرهنگی و عملکرد دانشگاهیان (مطالعه موردی، جامعه دانشگاهیان شهر مشهد)، با پژوهش و تألیف حسین باقری ازغندی که در تیرماه سال ۱۴۰۴ توسط انتشارات ارشدان چاپ گردیده است. این کتاب با تمرکز بر جامعهی دانشگاهی و بهویژه کتابداران دانشگاههای مختلف مشهد تلاش کرده است تا نقش هوش فرهنگی را در بهبود عملکرد شغلی و تعاملات میانفرهنگی بررسی کند.
مطالعه نسخه الکترونیکی در اپلیکیشن طاقچه
خرید نسخه فیزیکی کتاب از فروشگاه گیسوم
کتاب هوش فرهنگی و عملکرد دانشگاهیان با تمرکز بر جامعه دانشگاهی شهر مشهد به بررسی اهمیت و ابعاد هوش فرهنگی در محیطهای دانشگاهی و کتابخانهای پرداخته است. حسین باقری ازغندی در این کتاب هوش فرهنگی را بهعنوان یک مهارت کلیدی برای موفقیت در محیطهای چندفرهنگی معرفی کرده و نقش آن را در بهبود عملکرد شغلی دانشگاهیان، بهویژه کتابداران، مورد تحلیل قرار داده است. ساختار کتاب با ارائهی تعاریف مفهومی و عملیاتی از فرهنگ، هوش و هوش فرهنگی آغاز میشود و سپس به بررسی ابعاد مختلف هوش فرهنگی شامل هوش انگیزشی، شناختی، فراشناختی و رفتاری میپردازد. در ادامه عملکرد شغلی و عوامل مؤثر بر آن، روشهای ارزیابی و مدلهای مختلف عملکرد شغلی نیز مورد بحث قرار گرفتهاند. این کتاب با رویکردی تحلیلی و پژوهشی تلاش کرده است تا ارتباط میان هوش فرهنگی و عملکرد شغلی را در بستر دانشگاهی و با توجه به چالشهای تنوع فرهنگی در جامعهی دانشگاهیان مشهد بررسی کند.
خواندن این کتاب به دانشگاهیان، کتابداران، مدیران منابع انسانی، پژوهشگران حوزه مدیریت و افرادی که در محیطهای چندفرهنگی فعالیت میکنند یا دغدغهی بهبود تعاملات میانفرهنگی و ارتقای عملکرد شغلی دارند، پیشنهاد میشود.
«در عصر جهانی شدن و تنوع فرهنگی رو به افزایش، هوش فرهنگی به عنوان یک مهارت حیاتی برای موفقیت در محیطهای کاری متنوع و بینفرهنگی مطرح شده است. هوش فرهنگی، که به توانایی فرد برای درک، ارزیابی و انطباق با فرهنگهای مختلف اشاره دارد، در چهار بعد اصلی تبلور مییابد: انگیزشی، شناختی، فراشناختی و رفتاری. این ابعاد به ترتیب به انگیزه و علاقه برای فهم فرهنگها، دانش و آگاهی از فرهنگهای مختلف، توانایی برنامهریزی و پیشبینی در موقعیتهای فرهنگی و نهایتاً به کارگیری رفتارهای مناسب در ارتباطات بینفرهنگی اشاره دارند. در میان حرفهها، کتابداران به دلیل نقش محوریشان در ارائه دسترسی به اطلاعات و فرهنگهای در محیط کتابخانههای دانشگاهی، که به عنوان مراکز دانش و تبادل فرهنگی عمل میکنند، هوش فرهنگی نه تنها برای فهمیدن و راهنمایی کاربران از فرهنگهای متفاوت حیاتی است، بلکه به طور مستقیم بر عملکرد شغلی. کتابدارانی که در ابعاد مختلف هوش فرهنگی توانمند هستند، میتوانند ارتباطات مؤثرتری با کاربران برقرار کنند، نیازهای اطلاعاتی آنها را بهتر درک کنند و خدماتی را ارائه دهند که هم احترام به تنوع فرهنگی را منعکس کند و هم پاسخگوی نیازهای متنوع باشد.»
درباره مولف:
آقای حسین باقری ازغندی در تاریخ شش مرداد هزار و سیصد و شصت و نه در شهر مشهد مقدس متولد شده است. وی دارای مدرک کارشناسی مهندسی برق و قدرت و کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی بوده و به عنوان کارمند مشغول به کار میباشد. حسین باقری ازغندی، در دوران تحصیل دانشگاه با راه اندازی وبلاگ و سایتهای متعدد فرهنگی، پی به علاقه مندی خود به نوشتن و استعدادش در این زمینه، برد. علاوه بر کتاب حاضر که آن را با هدف آشنایی عموم جامعه با تعریف هوش فرهنگی و کاربردهای آماری آن، تالیف کرده است، کتابی دیگر از ایشان با عنوان «هوش مصنوعی، از رویا تا واقعیت» نیز، در مرحلهی چاپ و انتشار است. همچنین، او دارای مقالاتی علمی نیز میباشد.