صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر در نطق پیش از دستور جلسه علنی شورا:

چشم شهر باز می‌شود

  • کد خبر: ۳۸۶
  • ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۸

راه اندازی سامانه «چشم شهر»، رونق پروژه‌های اقتصادی شهری، حل بدهکاری‌های شهرداری به پیمانکاران و نیز توجه شهرداری به حوزه شفافیت با راه اندازی سامانه «فاش»، سرفصل گفته‌های رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد بود.
احمد نوروزی به عنوان ناطق پیش از دستور جلسه علنی شورا، بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی هرکشوری را اعتماد مردم به حاکمیت دانست.
به گفته وی، نارضایتی و اعتماد نداشتن، بزرگ‌ترین آفت اقتصادی و نیز عاملی برای فرار سرمایه‌ها و به تبع آن، عامل بیکاری و ناهنجاری‌های اجتماعی است.
رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: برای مبارزه با ناهنجاری‌های اجتماعی نظیر اعتیاد، فقرو بیکاری، بار‌ها جلسه برگزار می‌کنیم، اما آمار ناهنجاری‌ها بیانگر موفق نبودن ماست؛ این درحالی است که یک پروژه بزرگ به عنوان یک فعالیت اقتصادی بزرگ می‌تواند صد‌ها شغل ایجاد کند و مانع بزرگی برای مقابله با فقر، بیماری و دیگر ناهنجاری اجتماعی باشد. نوروزی در ادامه با نگاهی به مأموریت‌های شورای شهر گفت: شورای پنجم با ۴ حوزه مأموریتی، تمام تلاش خود را درراستای اصلاح و بهبود وضعیت سرمایه گذاری و به تبع آن، افزایش مشارکت‌ها و جذب سرمایه گذاران به کار بست. وی شفافیت و اعتمادسازی را از دیگر محور‌های شورای پنجم برشمرد و گفت: از مهم‌ترین اقدامات این حوزه می‌توان به ایجاد سامانه فاش اشاره کرد. در این سامانه همه قرارداد ها، مناقصات و خرید‌های شهرداری ثبت می‌شود و با جزئیات در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
نوروزی ادامه داد: با توجه به اینکه شهروندان، سرمایه و چشم شهرداری در نقاط مختلف شهر هستند، درراستای بهره مندی از ظرفیت حضور آنان، به زودی سامانه «چشم شهر» راه اندازی می‌شود. با این سامانه شهروندان می‌توانند مسائل و مشکلات محله و محل سکونت خود را مطرح کنند. همچنین در راستای پاسخ گویی سریع و رفع نواقص، ۸۰ میلیارد تومان اعتبار در بودجه سال ۹۸ برای این موضوع پیش بینی شد. این عضو شورای شهر ادامه داد: در حوزه اعتمادسازی، با تعیین تکلیف ۳۱ کلان پروژه متوقف شده در شهر و ۲۶ پروژه در بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) که سال‌ها بلاتکلیف بودند، گام بزرگی برای فعال سازی این پروژه‌ها برداشتیم. نوروزی انتشار بیش از ۵۰ فراخوان برای حدود ۱۰۰ پروژه تفریحی، تجاری، پارکینگ و مجتمع‌های حمل ونقل محور و مسکونی و عمرانی، تسویه ۴ هزار و ۴۲۶ میلیارد تومان بدهی شهرداری به بانک‌ها از طریق تهاتر طلب‌های شهرداری از دولت را از دیگر اقدامات شاخص شهرداری برشمرد. وی با تأکید بر اینکه «قصد نداریم آینده را با توقف در گذشته از بین ببریم»، بیان کرد: با این حال لازم است یادآوری کنم شورای پنجم در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که بیش از ۸۵۰۰ میلیارد تومان بدهی اوراق مشارکت و پیمانکاری داشت و طلب آنان را پرداخت نکرده و با تجمع پیمانکاران روبه رو بود. همچنین شهرداری حدود ۳۲۰۰ میلیارد تومان بدهی به بانک تجارت و شهر داشت که به مدت پنج ساله تقسیط شده و به رقم ۵۵۰۰ میلیارد تومان رسیده بود؛ این یعنی پیش خور کردن درآمد آینده و شهرداری به دلیل عدم پرداخت و تعیین تکلیف بدهی‌های سررسید. شهرداری با این شرایط در لیست سیاه بانک‌ها قرار داشت. وی تهیه ۵۹ بسته سرمایه گذاری تجاری، عقد قرارداد کلان پروژه‌ها به ارزش تقریبی ۲۱۰۰ میلیارد تومان، حل بخش زیادی از مشکلات بیست ساله پلاک ۱۷۶ را از دیگر اقدامات شاخص انجام گرفته در دوران فعالیت شورای پنجم برشمرد.
نونواری بافت فرسوده نیازمند ۱۵ هزار میلیارد اعتبار
نوروزی ادامه داد: ۴۲۹۰ هکتار از مساحت بافت‌های مناطق کم برخوردار و حاشیه‌ای کشور متعلق به مشهد (معادل ۳ درصد از کل بافت‌های ناکارآمد کشور) است. برای این مساحت چیزی در حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است که بدون مشارکت بخش خصوصی و دولت بازآفرینی در این محدوده‌ها عملا امکان پذیر نخواهد بود. توجه شورای شهر مشهد به موضوع بیکاری، دیگر محور اظهارات نوروزی بود. او گفت: شورا و شهرداری در کنار حمایت از پروژه‌های بزرگ که هدف آن‌ها ایجاد اشتغال و درآمد برای شهروندان و رونق اقتصادی است، از طرح‌های خاص نظیر طرح «توانمندسازی و توسعه کسب و کار‌های خرد و خانگی در محلات هدف بازآفرینی شهری شهر مشهد» پشتیبانی می‌کند. این طرح زمینه ساز اشتغال حدود ۲۰۰۰ نفر از ساکنان مناطق پیرامونی و کم برخوردار شهر را فراهم می‌کند.
نوروزی ادامه داد: تحقق ۸۰درصدی بودجه در سال‌۹۶ برای ما در‌حقیقت یک رکورد بیست‌ساله بود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.