رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی گفت: ضمن اینکه برخورد با مجرمان باید سریع، قاطع و به هنگام باشد، رفتار همکاران در کلانتری و پاسگاهها باید به گونهای باشد که موجب رضایت مردم شود. مردم از پلیس رفتار استاندارد مبتنی بر اخلاق حرفهای میخواهند.
به گزارش شهرآرانیوز، سردار مهدی معصوم بیگی در دومین دوره نشست آموزشی استانداردسازی و تعالی رفتار کارکنان کلانتری و پاسگاهها به صورت ویدئو کنفرانسی افزود: کلانتریها و پاسگاهها خانه امن مردم و پناهگاه مظلومان هستند، مردم پلیس را یار مهربان و مقتدر خود میدانند و از طرفی کلانتریها و پاسگاهها پناهگاه و محل امن برای دادخواهی مراجعان است.
وی ادامه داد: برابر آمارها و بررسیهای به عمل آمده در کلانتریها و پاسگاهها، بیش از نیمی از رضایتمندی مردم به رفتار ماموران مرتبط است لذا این حوزه از نظر ما قابل برنامه ریزی و بهبود است.
سردار معصوم بیگی افزود: برای ارتقاء کیفی رفتار ماموران برنامههای پلیس پیشگیری بر دو موضوع نظارت و آموزش تمرکز داده شده است، بنابراین برنامههای تدوین شده هم در حوزه آموزش به منظور ارتقاء مهارت کارکنان و هم در حوزه نظارت در راستای پایش عملکرد واحدهای انتظامی به طور موثر اجراخواهد شد.
وی با بیان اینکه افزایش مهارتهای "کلامی" و "ارتباطی" که توام است با "رفتار مودبانه و حرفه ای" در برنامههای آموزشی این پلیس قرار گرفته است تصریح کرد: پلیس نظام اسلامی باید متخلق به آداب و رفتار صحیح و قانونمند باشد، "مودب بودن"، "قانونمند بودن" و "مقتدر بودن" سه ویژگی ماموران در مواجهه با مردم و انجام ماموریت است، بنابراین پلیس حرفهای باید دارای اوصاف مذکور باشد.
رئیس پلیس پیشگیری ناجا ادامه داد: مردم از پلیس رفتار استاندارد مبتنی بر اخلاق حرفهای میخواهند، رفتاری که متناسب اجرای ماموریت باشد و رضایتمندی مردم را افزایش دهد.
سردار معصوم بیگی با بیان اینکه عمده ماموریتهای نیروی انتظامی بر دوش پلیس پیشگیری است و این پلیس تخصصی بیشترین حجم مواجهه و ارتباطات با مردم را دارد گفت: در واقع خط مقدم مواجهه نیروی انتظامی با اقشار مختلف، کلانتری و پاسگاهها هستند، لذا با عنایت به ماهیت کاری این واحدهای انتظامی که هم به لحاظ ترتیب و توالی ورود به ماموریت و صحنه، اولین نیرو محسوب میشوند لذا نوع و نحوه برخورد ماموران در این حوزهها در آرامش بخشی به مردم و حفظ نظم و امنیت بسیار حیاتی است.
وی ادامه داد: وظیفه و ماموریت پیشگیری از وقوع جرایم توسط کلانتری و پاسگاهها از این جهت که تقدم بر دیگر ماموریتهای آنها دارد و از جهتی اولین ردهای هستند که با امداد خواه در تعامل هستند و امداد رسانی را در حوزه انتظامی انجام میدهند دارای ویژگی منحصر بفردی میباشند، بنابراین ماموران کوپها باید دلسوزانه و با سرعت مناسب ماموریت را انجام دهند، حرکت به هنگام و به موقع انجام دادن ماموریت همراه با دلسوزی در حفظ نظم و امنیت و تسکین امداد خواهان بسیار موثر است.
طی دو روز هزار نفر از کارکنان خدمات قضائی و عناصر گشت کلانتری و پاسگاههای سراسر کشور در دومین دوره کارگاه آموزشی استانداردسازی و تعالی رفتار شرکت کردند.
منبع: ایرنا