به گزارش شهرآرانیوز، پژو ۲۰۷ i همان ۲۰۶ پلاس بازار آفریقا و آمریکای جنوبی به حساب میآید. این خودرو به صورت محدود در بازار اروپا هم عرضه شده و در بازار کشورهایی، چون ایران و چین با نام ۲۰۷ شناخته میشود. البته که ایران خودرو و پژو، نام «۲۰۷ i» (۲۰۷ آی) را برای این خودرو در بازار کشور برگزیدند. پیش از آغاز تحریمهای دور اول آمریکا و ترک پژو از بازار ایران، ۲۰۷ i در دو تیپ دندهای و اتوماتیک عرضه میشد. نمونه اولیه این هاچ بک تا سال ۱۳۹۱ در ایران خودرو تولید شد و وابستگی مدل اولیه به قطعات خارجی بیشتر از نسخه فعلی بود.
یکی از مهمترین ویژگیهای پژو ۲۰۷ i سری اول، داشتن سامانه برقی اصلی PSA در خود بود که به مراتب با خطای کمتری نسبت به نمونههای فعلی مواجه میشد و از سویی قابلیت ارتقا در آن دیده شده بود. به عنوان مثال این امکان فراهم بود (و همچنان هم امکان پذیر است) که پژو ۲۰۷ i سری اول را در نمونههای دندهای و اتوماتیک به صورت رسمی به سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سنسور نور و باران، کیسه هوای جانبی جلو، کروز کنترل و محدود کننده سرعت مجهز کرد.
به تازگی گروه صنعتی ایران خودرو مشخصات «پژو ۲۰۷ i» جدید را بر روی وبسایت «ایکوپرس» منتشر کرده است. نمونه جدید این هاچ بک، از نظر فنی و امکانات متفاوت با نسخههای فعلی است و گویا ایران خودرو برنامه دارد تا پایان سال جاری ۲۰۷ i جدید را به بازار عرضه کند.
موتور پژو ۲۰۷i
با آغاز تولید نسخه ارتقا یافته پیشرانه TU۵ که با نام EC۵ عرضه خواهد شد، ایران خودرو برنامه دارد تا به مرور زمان این موتور ۱٫۶ لیتری را جایگزین نمونه قبلی کند.
با توجه به اینفوگرافی منتشر شده از نسخه جدید ۲۰۷ i، مشخص است که بزودی این خودرو به پیشرانه ۱٫۶ لیتری EC۵ با قدرت ۱۱۰ اسب بخار و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور مجهز میشود. همچنین فعلا قرار است تا این پیشرانه با جعبه دنده دستی ۵ سرعته بر روی ۲۰۷ i ارتقا یافته نصب شود. پیشرانه EC۵ نسبت به TU۵ دارای پمپ روغن متغییر، زمان بندی هوشمند سوپاپ ها، استاندارد آلایندگی پایه یورو ۵ و چند برتری دیگر است و در بحث استهلاک عملکرد بهتری نسبت به نمونه قدیمی دارد.
در نسخه ارتقا یافته پژو ۲۰۷ i امکانات زیر دیده میشود:
باید به این نکته اشاره کرد که در بازدید اخیر اعضای کمیسیون صنایع مجلس و اصحاب رسانه از خطوط تولید ایران خودرو، پژو ۲۰۷ i پانورامیک در نسخه عادی مونتاژ میشد و پیشرانه TU ۵ بر روی آن نصب میگردید. برای همین احتمال آن زیاد است که ۲۰۷ i با پیشرانه EC ۵ و امکانات جدید در مرحله اول به دست مشتریان نرسند و مانند دنا پلاس توربو اتوماتیک L ۳ به عنوان پروژهای در دست انجام تعریف شده باشد.
پیش از این نیز اعلام شده بود که ایران خودرو برنامه ارتقا فنی و امکاناتی را برای پژو ۲۰۷ i دارد و با توجه به انتخاب پیشرانه EC ۵، احتمال نصب جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته نیز بر روی آن داده میشود. همچنین پروژههایی هم در زمینه تجهیز این خودرو کلاس B به سنسور نور، سنسور باران، سنسور باد لاستیک، سامانه کنترل پایداری، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی و… در دست انجام است.
پیشرانه EC۵ نسبت به TU۵ دارای پمپ روغن متغییر، زمان بندی هوشمند سوپاپ ها، استاندارد آلایندگی پایه یورو ۵ و چند برتری دیگر است و در بحث استهلاک عملکرد بهتری نسبت به نمونه قدیمی دارد.
منبع: اسب بخار و خودرونویس