بررسیها نشان میدهد که افزایش قیمت خودرو در فصل تابستان بیشتر از تورم فصل بهار بوده است. مرکز آمار ایران تورم تولید وسایل حملونقل در فصل بهار را ۳۴ درصد اعلام کرده است؛ این درحالی است که برخی از انواع محصولات خودروسازان بیش از ۵۰ درصد رشد قیمت داشتهاند.
مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ تا پایان تیرماه هیچکس فکرش را هم نمیکرد که شورای رقابت، روزی مصوبهای صادر کند که با استناد به آن، قیمت خودرو با یک نظم ازپیشتعیینشده افزایش یابد. درحالیکه بسیاری از اصناف و مشاغل ازجمله همه کارمندان دولت و کارگران، دستمزدشان حداکثر یک بار در طول سال تغییر میکند، شورای رقابت در مصوبهای عجیب ۳۰ تیرماه اعلام کرد که خودروسازان این اجازه را دارند در پایان هر فصل به میزان تورم هزینههای تولید، قیمت محصولاتشان را افزایش دهند.
اکنون بررسیها نشان میدهد که افزایش قیمت خودرو در فصل تابستان بیشتر از تورم فصل بهار بوده است. مرکز آمار ایران تورم تولید وسایل حملونقل در فصل بهار را ۳۴ درصد اعلام کرده است؛ این درحالی است که برخی از انواع محصولات خودروسازان بیش از ۵۰ درصد رشد قیمت داشتهاند.
در این میان مصوبه شورای رقابت در فصل تابستان ناظر به آینده است و معلوم نیست موضع این شورا درباره تورم ۳۴ درصدی فصل بهار و رشد بیشتر قیمتها نسبت به تورم چیست. اما واضح به نظر میرسد که مصوبه شورای رقابت درباره افزایش قیمت محصولات خودروسازان در هر فصل ۲ پیامد محسوس برای بازار خودرو و البته کل اقتصاد ایران داشته است. نخست آنکه این مصوبه نشان میدهد مسئولان دولت و قانونگذاران معتقدند تا پایان سال تورم آنقدر زیاد است که باید ۲ غول خودروسازی دولتی قیمت محصولاتشان را مدام بهروز کنند.
پیامد دوم این مصوبه، بیاعتمادی مردم به آینده اقتصاد ایران و البته افزایش حس نابرابری است. درحالیکه اغلب تولیدکنندگان، اصناف، مشاغل، کارمندان و کارگران، تنها یک بار در سال نرخ خدماتشان بهروز میشود، ۲ غول خودروسازی توانستند قانون را به نفع خودشان وضع کنند و اکنون گزارش مرکز آمار ایران نشان میدهد که حتی پای خود را فراتر از قانون گذاشتهاند.
تورم ۳۴ درصد، افزایش قیمت ۵۰ درصد
بررسی نرخ کارخانهای محصولات ۲ خودروساز بزرگ ایران نشان میدهد که افزایش قیمتهای اعمالشده محصولات این ۲ خودروساز بیشتر از تورم اعلامشده برای فصل بهار بوده است. به عنوان مثال از میان محصولات خودروسازی سایپا، ساینا ۱۵۱ افزایش قیمت ۴۳ درصدی داشته و از ۴۰ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان در فصل بهار به ۵۷ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان در فصل تابستان رسیده است. کوئیک دندهای از ۶۱ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان به ۹۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده و این بهمعنای افزایش ۵۴ درصدی قیمت این محصول است. وضعیت قیمتها در ایرانخودرو نیز مشابه است. قیمت پژو ۴۰۵ جیالایکس از ۶۳ میلیون و ۱۵۸ هزار تومان به ۹۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده و این معادل ۴۳ درصد افزایش قیمت است.
به معنای دقیقتر افزایش قیمت خودروسازان در فصل تابستان بیش از تورم فصل بهار بوده است. اگرچه مصوبه شورای رقابت ناظر به فصل بعد از تابستان است و عطف به گذشته نمیشود، این سوال وجود دارد که آیا شورای رقابت مابهالتفاوت افزایش قیمتی را که در تابستان بیش از تورم بهار اعمال شده است، لحاظ خواهد کرد و از افزایش قیمت احتمالی در پاییز کسر خواهد کرد یا نه؟ پاسخ به این سوال روشن نیست و تلاش خبرنگار شهرآرا برای مصاحبه با رئیس شورای رقابت در این زمینه بینتیجه ماند، اما گمانهزنیها درباره آینده قیمتگذاری خودرو مثبت نیست.
تورم ۳۴ درصدی هزینه تولید وسایل حملونقل در فصل بهار
مرکز آمار ایران در گزارش «شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در فصل بهار ۹۹» آورده است: در میان بخشهای مختلف صنعتی، کمترین تورم فصلی مربوط به رشته فعالیتهای صنایع زغالسنگ و پالایشگاههای نفت (١,٨- درصد) و صنایع محصولات شیمیایی (٢.٨ درصد) و بیشترین آن به ترتیب مربوط به تولید ماشینآلات اداری و محاسباتی (٣٨.٠ درصد)، تولید سایر وسایل حملونقل (٣٤.٠ درصد) و تولید کاغذ و محصولات کاغذی (٢٣.٠ درصد) است.
همچنین در این گزارش به تورم سالانه در فصل بهار ۹۹ نسبت به بهار ۹۸ پرداخته شده است. این گزارش به صراحت میگوید که تغییرات میانگین شاخص قیمت تولیدکننده محصولات صنعتی در داخل کشور در ۴ فصل منتهی به فصل بهار١٣٩٩ نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ٢٣,٨درصد رسید که نسبت به همین گزارش در فصل قبل ١٨.٠ واحد درصد کاهش را نشان میدهد.
در فصل بررسیشده، در میان بخشهای مختلف صنعتی در کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به تولید زغالسنگ و پالایشگاههای نفت (٤.٢ درصد) و بیشترین آن به ترتیب مربوط به تولید ماشین آلات اداری و محاسباتی (١١٢.١ درصد)، انتشار، چاپ و تکثیر رسانههای ضبطشده (٦٩.٢ درصد) و تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمتریلر (٦٢.٤ درصد) است.
در بازار سمند ال ایکس با افزایش ۱۳میلیون تومانی با قیمت ۱۷۰میلیون تومان، سمند سورن با افزایش ۱۱میلیون تومانی با قیمت ۲۱۲میلیون تومان، پژو۴۰۵ با افزایش ۹میلیون تومانی با قیمت ۱۶۶میلیون تومان، پژو پارس تییو۵ با افزایش ۱۰میلیون تومانی با قیمت ۲۳۰میلیون تومان، پژو۲۰۶ تیپ۲ با افزایش ۸میلیون تومانی با قیمت ۱۸۲میلیون تومان، پژو۲۰۵ تیپ۵ با افزایش ۱۳میلیون تومانی با قیمت ۲۲۰میلیون تومان، پژو ۲۰۶ v ۸ با افزایش ۱۵میلیون تومانی با قیمت ۲۱۵میلیون تومان، رانا با افزایش ۹میلیون تومانی با قیمت ۱۸۳میلیون تومان و هایما s ۷ با افزایش ۲۰میلیون تومانی با قیمت ۶۳۲میلیون تومان عرضه میشوند.
همچنین پژو ۲۰۷i دستی با افزایش ۱۶میلیون تومانی با قیمت ۲۵۶میلیون تومان، پژو ۲۰۷i اتوماتیک با افزایش ۳۸میلیون تومانی با قیمت ۳۷۵میلیون تومان، دنا با افزایش ۹ میلیون تومانی با قیمت ۲۴۷میلیون تومان، دنا پلاس با افزایش ۱۳میلیون تومانی با قیمت ۲۸۴میلیون تومان، پراید ۱۱۱ با افزایش ۴میلیون تومانی با قیمت ۱۰۴ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ با افزایش ۹میلیون تومانی با قیمت ۹۵میلیون تومان، پراید۱۳۲ با افزایش ۸میلیون تومانی با قیمت ۹۶میلیون تومان، تیبا۲ با افزایش ۱۱میلیون تومانی با قیمت ۱۲۴میلیون تومان، تیبا صندوقدار با افزایش ۱۲میلیون تومانی با قیمت ۱۱۳میلیون تومان، ساینا با افزایش ۱۱میلیون تومانی با قیمت ۱۲۵میلیون تومان به فروش میرسد.