همزمان با دهه نخست ماه محرم، آئین سنتی «مشق شمشیر» از شب پنجم تا شب هفتم این ماه به همت نجفیهای مقیم قم برگزار میشود. در این مراسم عزاداران با حرکت از حسینیه نجفیها به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)، ارادت خود را به ساحت سیدالشهدا (ع) و یاران وفادارش ابراز میکنند.
«مشق شمشیر» از آیینهای کهن عزاداری مردم نجف اشرف است که ریشه در روایات واقعه عاشورا دارد. بر اساس نقلهای تاریخی، در شب عاشورا حبیب بن مظاهر اسدی به همراه حضرت ابوالفضل العباس (ع) و جمعی از یاران امام حسین (ع)، برای اطمینانبخشی به حضرت زینب کبری (س) و اعلام آمادگی برای دفاع از امام و آرمانهای الهی، با شمشیرهای آخته در برابر خیمههای حسینی حضور یافتند؛ آیینی که امروز به نمادی از وفاداری و آمادگی یاران حق تبدیل شده است.