به گزارش شهرآرانیوز، یکی از مقایسههای خودرویی پر مخاطب بازار، پارس تندر و پژو پارس است. این ۲ خودرو به دلیل شباهت ظاهری متقاضیان یکسانی دارند، اما بسیاری از افراد برای انتخاب یکی از این ۲ خودرو دو دل هستند. در این گزارش قصد داریم مشخصات فنی هر ۲ خودرو را بیان کنیم تا بتوانید انتخاب بهتری برای خرید داشته باشید.
پارس تندر نسخه ایرانیزهشده تندر ۹۰ است که سال ۱۳۹۱ تولید آن در پارس خودرو آغاز شد. پارس تندر به لحاظ ویژگیهای فنی، امکانات و حتی ابعاد و اندازهها درست همانند تندر ۹۰ تیپ E۲ ایران خودروست و فقط ظاهر آن متفاوت شده؛ تغییر چراغهای عقب (که دو چراغه شدن دنده عقب را به همراه داشته)، تغییر درب صندوق، طراحی مجدد سپر عقب، انتقال جای پلاک از سپر به روی صندوق و اضافهشدن مهشکن در وسط سپر از مهمترین تفاوتهای پارس تندر با تندرهای معمولی است.
پارس تندر از مدل ۹۶ به گیربکس JHQ و از مدل ۹۷ نیز به سیستم مولتی مدیا (بلوتوث، مانیتور لمسی، نویگیشن) مجهز شده است. پارس تندر از همان موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر بهره میبرد که میتواند قدرتی برابر با ۱۰۵ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۴۰ نیوتن متر تولید کند. پارس تندر کمی از تندر ۹۰ معمولی گرانتر است و با اختلاف قیمت چند میلیون تومانی به فروش میرسد.
پارس تندر را باید یک تندر ۹۰ بدانیم که تنها در چراغهای عقب اندکی تفاوت میان این دو خودرو وجود دارد. پارس تندر توسط شرکت پارس خودرو طراحی شده و به تولید میرسد.
طراحی خارجی پارس تندر تنها در چراغهای عقب با تندر ۹۰ متفاوت است. تندر ۹۰ برای چندین سال با همان ظاهر ساده و بدون هیچ گونه تغییری در طراحی بدنه بر روی خط تولید قرار دارد و پارس خودرو برای ایجاد تفاوت هرچند کوچک و برای راضی نگه داشتن قشری از جامعه که از طراحی تندر ۹۰ رضایت نداشتند، تصمیم به انجام یک به روز رسانی برای آن گرفت.
نتیجه این اتفاق، تنها تغییر اندکی در چراغهای عقب بود و بخشهای دیگر بدون تغییر باقی ماندند و در داخل کابین هم همین روند ادامه یافت. کابین پارس تندر همان ظاهر ساده را دارد و دست نخورده باقی مانده است.
پژو پارس اتوماتیک یکی از انواع مدلهای پژو پارس است که در سال ۱۳۹۰ توسط ایران خودرو روانه بازار شد، اما تولید این مدل در سال ۱۳۹۲متوقف و مجددا در سال ۱۳۹۶ از سر گرفته شد؛ البته ایران خودرو پیشتر برخی مدلهای پژو پارس ELX را نیز با جعبه دنده اتوماتیک روانه بازار کرده بود.
در ساخت اغلب بخشهای کابین پژو پارس اتوماتیک از پلاستیک خشک استفاده شده است که کیفیت چندانی ندارد؛پارس اتوماتیک نیز به همان پیشرانه معروف ایران خودرو یعنی TU5 مجهز شده است؛ پیشرانهای که قادر است ۱۰۵ اسب بخار قدرت در ۵۸۰۰ دور در دقيقه و ۱۴۲ نيوتن متر گشتاور در ۴۰۰۰ دور در دقيقه را تولید کرده و نیروی تولیدی خود را به واسطه یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو انتقال دهد.
ایران خودرو شتاب 0 تا 100 این خودرو را ۱۵ ثانیه اعلام کرده است که نسبت به مدل دنده دستی چند ثانیهای بیشتر بوده و برای سدانی در این رنج قیمتی به هیچ وجه نمیتواند راضی کننده باشد. مصرف سوخت ترکیبی پارس اتوماتیک براساس اطلاعات مندرج در سایت رسمی ایران خودرو برابر با ۸.۱ لیتر در هر صد کیلومتر است. پارس اتوماتیک از لحاظ آپشن و امکانات رفاهی نسبت به مدلهایی همچون پژو پارس سال و LX دارای تنوع بیشتری است.
کشور سازنده |
|
ایران
|
ایران
|
سال (طراحی) |
|
1391 | 1389 |
موتور |
|
4 سیلندر 16 سوپاپه | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور |
|
1598سی سی | 1587سی سی |
حداکثر قدرت |
|
105 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه | 108 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور |
|
140 نیوتن متر در 3750 دور در دقیقه | 142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه |
جعبه دنده |
|
5 دنده دستی | 4 دنده خودکار |
شتاب 0 تا 100 |
|
10.2 ثانیه | 14.2 ثانیه |
حداکثر سرعت |
|
175 کیلومتر در ساعت | 187 کیلومتر در ساعت |
وزن |
|
1100 کیلوگرم | 1185 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) |
|
4247 طول - 1735 عرض - 1525 ارتفاع | 4498 طول - 1704 عرض - 1410 ارتفاع |
فاصله بین دو محور |
|
2629 میلیمتر | 2670 میلیمتر |
مصرف سوخت ترکیبی |
|
6.9 لیتر در هر صد کیلومتر | 8.2 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک |
|
50 لیتر | 70 لیتر |
استاندارد آلایندگی |
|
یورو 2 | یورو 3 |
ترمز و پایداری |
|
ABS | ABS - EBD |
کیسه هوا |
|
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو | كیسه هوای راننده |
سیستم صوتی |
|
سیستم صوتی با قابلیت پخش CD | بلندگوی عقب |
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان