صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

گزارش شهرآرانیوز از نوسان‌های بازار غیررسمی ارز مشهد در روزی که نرخ هر دلار به نزدیکی‌های ۳۰ هزار تومان رسید
مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ بازار ارز در مشهد دیروز کار خود را با هیجان آغاز کرد. ابتدای صبح هردلار در بازار معاملات غیررسمی حدود ۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش می‌رسید و این نرخ در پایان روز تا محدوده ۲۹ هزار و ۵۰ تومان و ۲۹ هزار و ۱۰۰ تومان کاهش یافت. نرخ خرید دلار از سوی دلال‌ها نیز در انتهای روز در دامنه ۲۸ هزار و ۸۰۰ تا ۲۸ هزار و ۹۰۰ تومان در نوسان بود.

«نرخ مشهد ۵۰ تومان از تهران پایین‌تر است». این جمله را یکی از دلالان این بازار به خبرنگار شهرآرا می‌گوید و توضیح می‌دهد: «اینجا همه نرخ دلار سبزه میدان تهران را به صورت لحظه‌ای رصد می‌کنند. اکنون تهران فروش ۲۹ هزار و ۱۰۵ تومان است. پس اگر در بازار بگردی به همین نرخ یا کمی پایین‌تر‌ می‌توانی دلار برای خرید پیدا کنی.»

دلال‌های ارز در مشهد به طور معمول در خیابان امام خمینی (ره) حضور دارند. البته محل کسبشان با حرکت خورشید در آسمان تغییر می‌کند. صبح‌ها در سایه ابتدای کوچه ثبت تجمع می‌کنند و ظهر می‌روند آن سوی خیابان و در پناه سایه ساختمان‌های بلندقامت می‌ایستند.


دلار صرافی ملی ۲۸ هزار و ۵۰۰

«۲۰۰۰ دلار خریدارم، ۹۰۰ تومن!». می‌روم جلو که نرخ را بپرسم. دوباره می‌گوید: «۹۰۰ تومن». با تردید می‌پرسم: «۲۹ هزار و ۹۰۰ تومن؟» جواب می‌گیرم: «نه ۲۸ هزار و ۹۰۰». آن قدر رقم دلار درشت شده است که دیگر دلال‌ها به خود زحمت نمی‌دهد نرخ را کامل بگویند و به گفتن ۳ رقم خرد آن اکتفا می‌کنند.


به ۳۰ هزار تومان نرسید

بازار ارز در مشهد دیروز هم تحت تأثیر اخبار و شایعات بود. اگر چه کاهش نرخ ملموسی رخ نداد، اما برخلاف انتظار برخی، دلار ۳۰ هزار تومانی نشد و نسبت به روز دوشنبه نیز حدود ۵۰۰ تومان کاهش قیمت داشت.
در بازار مشهد آنچه به وضوح در چشم‌های منتظر بازار دیده می‌شد، غلبه تعداد فروشنده‌ها بر خریداران بود. به بیان دقیق‌تر اغلب افراد دست به نقد برای فروش بودند و به غیر از دلال‌ها که دلار را ۵۰۰‌تومان زیر فی می‌خریدند، متقاضی دیگری در کار نبود.

نرخ ارز در صرافی ملی نیز دیروز برای چهارمین بار اعلام شد و بر این اساس قیمت دلار و یورو نسبت به ساعات اولیه کاهش یافت و بهای دلار با افت ۳۰۰ تومانی به رقم ۲۸‌هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

دیروز همچنین این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان خریداری می‌کردند. قیمت دلار در بانک مرکزی هم همچنان ۴۲۰۰ تومان اعلام شده بود.
قیمت یورو نیز برای فروش در صرافی‌های ملی ۳۳ هزار و ۳۵۰ تومان اعلام شد؛ قیمت خرید این ارز نیز در این صرافی‌ها ۳۳‌هزار و ۲۵۰ تومان بود. بهای یورو در بانک مرکزی نیز ۴۹۰۳ تومان تعیین شد.


ارز، بازاری نا امن

بسیاری از کارشناسان معتقدند با توجه به افزایش نسبی صادرات نفت (طبق اطلاعات شرکت تنکرترکرز، صادرات نفت ایران در سپتامبر افزایش یافته است و بین ۴۰۰ هزار تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز قرار دارد) و همچنین بازگشت رونق به صادرات غیرنفتی در دوران کرونا، چشم انداز افزایش درآمد‌های ارزی و بازگشت ارز به چرخه اقتصادی، بیش از هر زمان دیگری مثبت است؛ روندی که بر کاهش نرخ ارز اثر مثبت خواهد داشت. از سوی دیگر مرور تجربه مهرماه سال ۹۷ این درس را دارد که رشد ناگهانی نرخ دلار در ایران، ریزش ناگهانی نرخ آن را در پی خواهد داشت.
 
ازاین رو می‌توان با اطمینان گفت که اکنون خرید دلار از بازار غیررسمی، همراه با زیان خواهد بود. دکتر وحید شقاقی شهری، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسائل اقتصادی، نیز اخیرا در گفت وگویی کاهش نرخ دلار را پیش بینی کرد و معتقد بود که صادرات نفت به میزان ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه باز خواهد گشت و صادرات غیرنفتی که به دلیل شیوع ویروس کرونا در بهار ۹۹ بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته بود، با کنترل این ویروس دوباره به روند عادی خود بازخواهد گشت. این ۲ مورد می‌تواند جریان ورودی ارز به کشور را افزایش دهد و قیمت دلار را از نرخ‌های کنونی کاهش دهد.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.