صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مقصد چهاردهم

  • کد خبر: ۴۵۴۸
  • ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱
رضا قوچان‌نژاد بعد از بازی در ۳ قاره جهان، دوباره به لیگ هلند برگشت

این لقبی است که هلندی‌های تیفوسی به او داده‌اند: «گوچی»؛ لقبی که هنوز هم ستاره مشهدی فوتبال کشورمان را با آن می‌شناسیم. او حالا بعد از کش‌وقوس‌های فراوان پیراهن زردهای نفرین‌شده قبرسی را از تن خارج کرده و به خانه نارنجی‌ها بازگشته است، جایی که فوتبالش را از همان‌جا آغاز کرد. از خبر فسخ قرارداد قوچان‌نژاد با آپوئل‌نیکوزیای قبرس تا حضور در تست‌های پزشکی و عقد قرارداد با «زووله»، تیم نه‌چندان‌نام‌آشنای هلندی، فقط 24 ساعت زمان لازم بود. فرایند جدایی گوچی از جمع قبرسی‌ها ماه‌ها به طول انجامید؛ اما دست‌آخر انتقال به یک لیگ سطح بالا در سی‌ویک‌سالگی می‌تواند چالش جذابی برای شماره16 باشد. قوچان‌نژاد که در ماه‌های اخیر تا پای عقد قرارداد با پرسپولیس و تراکتورسازی هم پیش رفت، نهایتا پیراهن آبی زووله را به تن می‌کند.

پیراهن اول و یازدهم
4 سال آموزش، 2 سال درخشش
رضا قوچان‌نژاد فوتبالش را از آکادمی باشگاه هیرنفین هلند آغاز کرد. رضا که از همان کودکی ایران را به‌همراه خانواده‌اش ترک کرده بود، در شانزده‌سالگی به آکادمی این باشگاه هلندی پیوست تا مسیر سبز حضور در مستطیل سبزش را در سرزمین لاله‌های نارنجی تصویر کند. پسر سخت‌کوش خط آتش هیرنفین، در دوره اول حضورش در این تیم 4 سال را صرف آموزش و صبوری کرد. او در طول 4 سال حضورش از هفده‌سالگی تا بیست‌ویک‌سالگی در این باشگاه هلندی تنها 2 بار بازی کرد و هرگز گلی نزد تا محبوب هواداران این تیم شود. باوجود‌این قوچان‌نژاد جوان فرصت بزرگی را برای تبدیل‌شدن به یک مهاجم نوک شش‌دانگ در سرزمین فان‌باستن‌ها، رودگولیت‌ها و کلایورت‌ها داشت. گوچی بعد از 4 سال از هیرنفین رفت؛ اما بازگشتش به این تیم بعد از 7 سال، بازگشت غرورانگیزی بود. او در سال2016 دوباره پیراهن آبی‌وسفیدهای هیرنفین را به تن کرد و این‌بار تیفوسی‌های آبه لنسترا، برایش سنگ‌تمام گذاشتند. فریادهای «گوچی گوچی» هر بازی استادیوم بیست‌وشش‌هزارنفره را پُر می‌کرد و موقعیت‌طلبی مهاجم ایرانی برای تبدیل توپ‌ها به گل، پاسخ مناسبی به ابرازاحساسات تیفوسی‌ها بود. قوچان‌نژاد در دوسالی که در دوره دوم حضورش در هیرنفین برای این تیم بازی کرد، 67 بار به میدان رفت و 27 گل به ثمر رساند.

پیراهن دوم و چهارم
گو اهد ایگلز، مسیری برای اثبات قوچان‌نژاد در فوتبال هلند بود؛ جوان بیست‌ویک‌ساله‌ای که بعد از 4 سال دوره اول حضورش در هیرنفین به‌صورت قرضی به ایگلز رفت، تیمی که در لیگ دسته‌یک هلند حضور داشت و در فصل حضور قوچان‌نژاد در این تیم (2007-2006) به رتبه هفتم دست پیدا کرد. حضور گوچی در تیم پُرقدمت ایگلز که تاریخ تأسیس این باشگاه، 1902 عنوان شده است، 2 دوره بود؛ دوره اول که در 13 حضورش موفق به زدن 4 گل برای این تیم شد و دوره دوم که سال 2010-2009 توانست 10 بار به میدان برود و 6 گل بزند. ایگلز در فصل 2010-2009 در دسته‌یک هلند به مقام پنجمی دست یافت و باز هم از صعود به اردیویژه (لیگ برتر هلند) بازماند.

پیراهن سوم
انتقال قرضی روی قرضی
باوجود عملکرد نسبتا خوب قوچان‌نژاد در ایگلز باز هم مدیران هیرنفین، ستاره ایرانی را بعد از اتمام قرارداد قرضی‌اش به تیم برنگرداندند. قوچان‌نژاد ابتدای سال2009 برای فقط 12 بازی به «امن» در لیست دسته‌یک رفت؛ 12 بازی که البته با یک‌بار گل‌زنی او همراه بود. امن هم یکی از تیم‌های پُرقدمت فوتبال هلند بود که در طول دوران تأسیسش از سال1925 تاکنون هیچ‌گاه در بالاترین سطح فوتبال هلند بازی نکرده بود. البته این تیم هلندی امسال برای اولین‌بار در اردیویژه بازی می‌کند.

پیراهن پنجم
آغاز گل‌زنی‌های دورقمی
ستاره سابق تیم ملی فوتبال فصل 2011-2010 را در لباس زرد آبی «کامبور» سپری کرد؛ تیمی از جنوب سرزمین لاله‌های نارنجی که از سال1990 تاکنون 3 مقطع دوساله در اردیویژه بازی کرده و در سایر مواقع در لیست دسته‌یک حضور داشته است. مهاجم ایرانی بعد از انتقال به این تیم طی یک فصل 37 بار برای کامبوری‌ها به میدان رفت و توانست 15 بار گل‌زنی کند. آمار خوبی که او را در فوتبال هلند به یک بازیکن باارزش تبدیل کرد و از آن به بعد بود که توجه‌ها به رضای فوتبال ایران جلب شد.

پیراهن ششم
ترک موقت هلند به مقصد بلژیک
ترک هلند برای ستاره ایرانی بعد از درخشش در کامبور، تصمیم دشواری بود. قوچان‌نژاد، بلژیک را برای ادامه مسیر زندگی فوتبالی‌اش انتخاب کرد. گوچی نه به شارلوا رفت و نه به استاندارد لیژ. او برای شروع راهش در بلژیک، «سنت ترویدنس» را انتخاب کرد؛ تیمی قدیمی در فوتبال بلژیک که تأسیسش به سال1924 برمی‌گردد. این تیم همواره در بالاترین سطح فوتبال بلژیک حضور داشته و در لیگ برتر بازی کرده است. قوچان‌نژاد در سال‌های 2013-2011 در این تیم 31 بازی انجام داد و 18 گل به ثمر رساند؛ درخششی که توجه تیم‌های بزرگ فوتبال بلژیک را به‌سمت او جلب کرد.

پیراهن هفتم
اولین قهرمانی استاندارد رضا!
رضا قوچان‌نژاد بعد از 2 فصل درخشش در سنت‌ترویدنس، از سوی تیم‌های بزرگ فوتبال بلژیک خواهان پیدا کرد. او در جنگ بزرگان بلژیک به استاندارد لیژ رفت تا طی یک فصل حضورش در این تیم نامی بلژیک به یک قهرمانی در فوتبال این کشور برسد. استاندارد لیژ فصل 2014-2013 با رضا قوچان‌نژاد قهرمانی لیگ شیاطین سرخ را به دست آورد. ستاره ایرانی البته در این تیم فرصت زیادی برای بازی به دست نیاورد و در 10 حضورش در میدان، 4 گل به ثمر رساند.

پیراهن هشتم
پرواز بر فراز بریتانیای کبیر
بعد از موفقیت با استانداردلیژ در لیگ بلژیک، یک نیم‌فصل روی نیمکت نشست تا دست آخر راهی فوتبال انگلستان شود. حضور در فوتبال جزیره حتی اگر لیگ دسته‌یک هم باشد، می‌تواند چالش جذابی باشد. گوچی به چارلتون رفت تا بلکه بتواند به نجات این تیم از قعر جدول لیگ دسته‌یک کمک کند؛ اتفاقی که رقم نخورد و ستاره ایرانی در 2 سال حضورش 38 بار به میدان رفت و تنها 3 گل برای تیمش به ثمر رساند. اتفاقی که باشگاه انگلیسی را از او ناامید کرد تا فصل بعد او را به‌صورت قرضی به فوتبال آسیا بفرستند.

پیراهن نهم و دهم
پیراهن‌های نهم و دهمی که قوچان‌نژاد به تن کرد، پیراهن 2 تیم آسیایی از کشورهای حوزه خلیج فارس بود. او سال2015 را به‌صورت قرضی ابتدا یک نیم‌فصل برای الکویت و سپس نیم‌فصل دیگر برای الوکره به میدان رفت. 19 بازی در این 2 تیم آسیایی و به‌ثمر‌رساندن 13 گل، فرصت مناسبی بود تا قوچان‌نژاد دوباره بعد از بازگشت از آسیا به هیرنفین بازگردد تا شانس درخشش را در هلند جست‌وجو کند.

پیراهن دوازدهم
انتخاب اشتباهی در قبرس!
زننده گل صعود ایران به جام‌جهانی2014 برزیل در سال2018 و بعد از درخشش دوباره در هیرنفین هلند، یک انتخاب اشتباه کرد. او راهی قبرس شد تا برای تیم همیشه‌قهرمان فوتبال قبرس، یعنی آپوئل نیکوزیا، بازی کند؛ انتقالی که برای او فاجعه‌بار بود و قوچان‌نژاد در طول نیم‌فصل فقط 10 بار برای این تیم بازی کرد و 2 گل زد.

پیراهن سیزدهم
تعطیلات در سرزمین کانگوروها
قوچان‌نژاد که کارش با باشگاه قبرسی به چالش رسیده بود، یک نیم‌‌فصل به‌صورت قرضی به اف‌سی‌سیدنی استرالیا رفت؛ اما آنجا هم شرایط برای گوچی مساعد نبود و در 11 بازی فقط یک گل زد. او در سرزمین کانگوروها به آنچه حقش بود، نرسید و در بازگشت به قبرس هم با پیشنهاد فسخ زردهای این کشور روبه‌رو شد.

پیراهن چهاردهم
و حالا دوباره هلند...
و حالا دوباره رضا قوچان‌نژاد به فوتبال هلند بازگشته و قرار است برای تیم رده‌پانزدهمی اردیویژه این کشور یعنی «زووله» بازی کند؛ تیمی که در خط آتشش کمبود دارد و تنهامهاجم لهستانی این تیم هم نتوانسته است در همین 5 هفته ابتدایی لیگ هلند، خواسته‌های سرمربی‌ تیمشان را برآورده کند. قوچان‌نژاد بعد از عقد قراردادش با زووله روز گذشته در گفت‌وگویی کوتاه گفته است: «وقتی از علاقه باشگاه باخبر شدم، با سرمربی و مدیر باشگاه حرف زدم و خیلی سریع به توافق رسیدیم.» حالا باید دید چهاردهمین پیراهن قوچان‌نژاد در سی‌ویک‌سالگی برای او چه سرنوشتی را رقم می‌زند؟

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.