به گزارش شهرآرانیوز، اگر پیش از این تغییری در روش فروش یا حتی عرضه بیشتر و یا کمتر از سوی خودروساز بر روند قیمتی بازار نقش داشت حالا، اما نرخ ارز رقیب بیحریف در این زمینه شده است؛ بهطوریکه با نوسانات ارزی، قیمتها در بازار خودرو کاهشی یا روند صعودی به خود میگیرند.
طی یک دو هفته گذشته همزمان با افزایش نرخ ارز که بخشی از آن به گفته رئیس کل بانک مرکزی به اصرار ایالاتمتحده آمریکا به اجرای مکانیزم ماشه علیه ایران بازمیگشت، قیمتها در بازار خودرو نیز اوج گرفت. این اوجگیری قیمتهای بیسابقهای را برای خودروهای داخلی رقم زد. بهطوریکه پراید را به مرز ۱۳۰ میلیون تومان نیز رساند.
حالا، اما همراه با کاهش نرخ ارز که بخشی از آن مربوط به اخبار ابتلای ترامپ به کرونا است، شاهد افت قیمت خودرو در بازار هستیم. همانطور که عنوان شد روند کاهشی قیمتها خیلی چشمگیر نیست و طی دو روز گذشته بازار شاهد افت ۲ تا ۵ میلیون تومانی قیمتها بوده است. به این ترتیب نوسانات قیمتی دو سال گذشته در بازار خودرو نشان داد که این بازار در مقابل کاهش قیمت مقاومت میکند و این مقاومت نمیشکند؛ مگر اینکه نرخ دلار افت قابل توجهی داشته باشد تا بازار خودرو هم از آن تاثیر بگیرد. آنچه مشخص است طی یک سال گذشته هر تغییر و تحولی در سیاستگذاریها و برنامهریزیهایی که در راستای ساماندهی بازار و صنعت خودرو اجرا میشد در ابتدا تاثیر آن در بازار قابل مشاهده بود، بهعنوان نمونه همراه با رونمایی از بسته فروش خودروسازان و قرعه کشی متقاضیان خودرو، بازار متاثر از اجرای این بسته به یکباره روند نزولی را در قیمتها شاهد بود.
بهطوریکه در خرداد قیمت برخی محصولات تا ۲۰ میلیون تومان نیز افت کرد؛ اما همراه با اجرای باقی دستورالعملهای فروش همچون پیشفروش و فروش مشارکتی یا حتی دور سوم و چهارم فروشهای فوقالعاده، بازار باز هم دچار رخوت وسستی شد و برنامهریزیهای بعدی تاثیری در روند کاهشی قیمتها نداشت. حالا همانطور که عنوان شد نرخ ارز حرف اول را در بازار میزند. اگر نرخ ارز روند صعودی داشته باشد قیمت خودرو نیز هم پای آن افزایشی میشود و اگر نرخ ارز کاهشی شود بازار نیز روند نزولی به خود میگیرد. به این ترتیب قیمتها در بازار خودرو به نرخ ارز گره خورده است و بهنظر میرسد هیچ برنامهریزی و دستورالعملی جز کاهشی شدن نرخ ارز نتواند قیمتها را در بازار خودرو کاهشی کند.
منبع: دنیای اقتصاد