صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سخنگو و دبیر انجمن صنفی شرکت‌های خدمات مسافرتی خراسان رضوی هشدار داد که هرگونه گرانی بلیت در شرایط اقتصادی فعلی، باعث ورشکستگی کامل این دفاتر خواهد شد.
گروه جامعه شهرآرانیوز | شیوع کرونا در ایران و جهان باعث توقف بی‌سابقه ناوگان حمل‌ونقل مسافرتی، لغو تور‌های گردشگری و هرگونه تردد بین‌شهری یا بین‌المللی شد تا زیان‌های واردشده به صنعت گردشگری جهان، بسیار سنگین و تا حدی جبران‌ناپذیر دیده شود.

مشکلات گردشگری در ایران نسبت به سایر نقاط جهان اندکی تفاوت دارد، یعنی به‌جز کرونا که این صنعت را زمین‌گیر کرد، شرایط اقتصادی، تحریم‌ها و بی‌ثباتی بازار ارز نیز باعث شده است از تردد‌های ساده و کاری تا مسافرت‌های تفریحی، همه تحت تأثیر قرار گیرند. با این حال، چند روز قبل دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از گران‌شدن بلیت‌های هواپیما در ایران خبر داد و این نکته را نیز افزود که ناچار به افزایش قیمت‌ها هستیم.

نرخ‌های جدید اعلام‌شده چنان زیاد بود که سروصدای همه را درآورد و محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، را به واکنش وادار کرد و از توقف اعمال نرخ‌های جدید از ابتدای آبان‌ماه خبر داد تا با کارشناسی و بررسی‌های بیشتر، این مسئله مهم واکاوی شود. البته قسمت ناامیدکننده آن است که شرکت‌های هواپیمایی فقط با اعلام ضمنی نرخ‌های جدید، بلافاصله نرخ‌های جدید را اعمال و بلیت‌فروشی را بر همین مبنا آغاز کرده‌اند.
 

مردم تحمل این قیمت‌ها را نخواهند داشت

مجید فرقانی، سخنگو و دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی، در گفت‌وگویی با شهرآرانیوز به شرایط کنونی واکنش نشان داد و گفت: گرانی بلیت از ۲ جنبه آسیب‌رسان است؛ نخست آنکه، تور‌های داخلی که از زمان شیوع کرونا تلاش کردند با ارائه بسته‌های ارزان سفر، ضرر‌های خود را پوشش دهند، دیگر مشتری نخواهند داشت و این اتفاق پیامدی به‌جز ورشکستگی کامل آژانس‌های مسافرتی به‌دنبال نخواهد داشت.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، هواپیما به‌عنوان وسیله حمل‌ونقلی سریع در ایران و جهان استفاده می‌شود و بسیاری از کسانی که کار‌های ضروری‌ای دارند و در هفته چند مرتبه پرواز می‌کنند، قطعا به گزینه‌های جایگزین همچون قطار و اتوبوس رو خواهند آورد. این هم برای آژانس و هم برای شرکت‌های هواپیمایی خبر بدی خواهد بود.

فرقانی شرایط فعلی شرکت‌های هواپیمایی را مدنظر قرار داد و افزود: این شرکت‌ها هم با مشکلات اقتصادی‌ای همچون گرانی قطعات، خدمات ناوبری، حقوق کارکنان و... روبه‌رو هستند و شاید چاره‌ای جز گرانی نباشد، اما باید به واقعیت جامعه و آستانه تحمل مردم نیز فکر کرد. همین الان هم با نرخ‌های فعلی، نزدیک به ۸۰ درصد مردم توان استفاده از هواپیما را ندارند، چه رسد به نرخ‌های جدید.

سخنگو و دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: همواره با گران‌شدن هر کالا یا خدماتی، مردم به فکر جایگزین آن می‌افتند. اما گرانی هواپیما و استفاده‌نکردن از آن، جایگزین‌ها و انتخاب‌های زیادی نخواهد داشت و از اساس برخی مسیر‌ها فقط تردد با هواپیما را لازم دارد و نمی‌توانیم چیز دیگری را به‌جای آن بگذاریم.

وی با اشاره به آغاز فصل سرما و کاهش مسافر گفت: همواره در ۶ ماه دوم سال با کاهش چشمگیر مسافر مواجهیم و این اتفاق جدیدی نیست و شاید گرانی بلیت‌ها چندان به چشم نیاید. اما در آستانه نوروز و در صورت فروکش‌کردن بحران کرونا، قطعا نرخ‌نامه جدید مردم را از سفر‌های هوایی آزرده و منصرف خواهد کرد.

فرقانی در پایان نیز به وعده‌های عملی‌نشده دولت درباره تخصیص وام کرونا به آژانس‌های مسافرتی اشاره و تصریح کرد: متأسفانه حمایت‌ها روی کاغذ و شفاهی مانده است و در عمل همکاران ما دریافتی‌ای نداشته‌اند. همچنین برخی شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی هم از بازگشت‌دادن وجه بلیت مسافران ایرانی امتناع می‌ورزند که در این بین، شرکت ایرعربیا بدهکاری بزرگ‌تری دارد و پیگیری‌های سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت راه نیز تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.