بررسی میدانی خبرنگار شهرآرانیوز بیانگر افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی قیمت این محصولات در بازار است.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ دو هفته اخیر که تب گرانی کالاها زیادتر شده، قیمت محصولات سلولزی بهخصوص پوشک بچه آنقدر اوج گرفته است که هنوز به دست مصرفکننده نرسیده، با فاصله زیادی از نرخهای مصوب به توزیعکنندهها فروخته میشود.
مشاهدات خبرنگار شهرآرانیوز نشان میدهد که بستههای ۱۰ تایی دستمال کاغذی در فروشگاهها ۶ تا ۸ هزار تومان و هر بسته پوشاک بچه نیز بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان نسبت به دو هفته گذشته گرانتر شده اند. همچنین بررسی بازار نشان میدهد که اکنون پوشک بیشتر از قیمت مصوب به فروش میرسد. به عنوان مثال هر بسته ۴۰ عددی پوشک یک برند معروف که قیمت مصرف کننده آن ۶۵ هزار تومان است، به قیمت ۹۰ هزار تومان در اختیار فروشندهها قرار داده میشود. یک برند دیگر نیز در حالی به نرخ ۸۵ هزار تومان به فروشندهها داده میشود که قیمت مصرف کننده آن ۶۰ هزار تومان است.
اردیبهشت امسال بود که خبر افزایش ۱۰ درصدی قیمت محصولات سلولزی از زبان قاسمعلی حسنی، دبیرکل اتحادیه بنکداران موادغذایی، منتشر شد؛ خبری که چند روز بعد رئیس هیئتمدیره انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران تکذیبش کرد. نیما بصیریطهرانی به ایسنا گفته بود که فعلا در این محصولات، افزایش قیمت اتفاق نخواهد افتاد، با این حال قیمت پوشک از ابتدای تابستان، روند افزایشی به خود گرفت، اما ازدوهفته گذشته این رشد، جهشی شد.
بسیاری از کارشناسان علت این افزایش قیمت را وارداتی بودن مواداولیه محصولات سلولزی، مشکلات ارز و واردات کالا میدانند. برای بررسی وضعیت این محصولات، سری به چهارراه میدانبار مشهد زدیم و با چند فروشنده محصولات سلولزی گفتگو کردیم.
قیمتها را پاک میکنیم
یکی از فروشندهها با نشان دادن چند برگ کاغذ به ما میگوید: همین حالا ۳۰۰ قلم کسری در مغازه دارم که نمیتوانم تهیه کنم. به همین دلیل قصد جمع کردن مغازه را دارم. آقای باقری ادامه میدهد: همه محصولات سلولزی گران شده است. شرکتها به ما جنس نمیدهند و اگر هم حاضر به فروش شوند، باید درکنارش محصولاتی را که آنها تعیین میکنند، بخریم. برای همین مجبوریم از کلیفروشان و واسطهها خرید کنیم. آنها هم دستمالکاغذی، پوشک یا هر محصول دیگر را قیمتی بیشتر از نرخ مصرفکننده به ما میدهند. او میافزاید: اگر این کالاها را بخریم، مجبوریم قیمت مصرفکننده را از روی محصول پاک کنیم، در غیر این صورت یا باید با مشتری چانه بزنیم یا به تعزیرات و بازرسان جواب پس دهیم.
کالا بدون فاکتور
آقای سپهری، فروشنده دیگری در این خیابان، با اشاره به صادر نشدن فاکتور ازسوی پخشکنندهها به ما میگوید: تعزیرات تاکید کرده است که بدون فاکتور خرید نکنیم. خب من که بیش از ۱۰ سال است در این صنف فعالیت میکنم، اگر نتوانم جنس فروشگاهم را جور کنم، چه بفروشم؟ آنهم در شرایطیکه بازارهای دیگر هم وضعیت بهتری ندارند و تغییر شغل امکانپذیر نیست. او ادامه میدهد: پخشکنندهها هربار برای واریز پول، شمارهحسابهای متفاوت و به نام آدمهای مختلف به ما میدهند؛ به همین دلیل وقتی بازرسان میآیند، ما هیچ مدرکی برای خرید گران کالا نداریم.
فروش با قیمت مصرفکننده
یکی دیگر از فروشندههای همین خیابان که نمیخواهد نامی از او یا مغازهاش برده شود، برای اثبات حرفهایش درباره وضعیت بازار و افزایش قیمتها، در حضور ما با یکی از پخشکنندههای اصلی این محصولات تماس میگیرد. خانم فروشنده در آن طرف خط قیمت دو برند معروف از پوشک بچه را ۸۵ هزارتومان و ۹۰ هزارتومان اعلام میکند و در پاسخ به سوال خریدار درباره قیمت مصرفکننده میگوید: «همان قیمتهای قبلی یعنی ۶۰ و ۶۵ هزار تومان.»
خانم فروشنده قیمت دستمالکاغذی ۱۰ عددی فلکسی را برای دو برند معروف، ۳۸ هزار تومان و ۴۴ هزار تومان اعلام و درباره قیمت مصرفکننده درجشده روی آن اظهار بیاطلاعی میکند. پس از این تماس، فروشنده فروشگاه به ما میگوید که قیمت مصرفکننده دستمالکاغذی برای این برندها، ۳۱ و ۳۵ هزار تومان بوده است. با یک حساب سرانگشتی میتوانیم بگوییم که قیمت پوشک حدود ۴۰ درصد بیشتر از قیمت مصرفکننده به دست توزیعکنندههای جزئی میرسد. همچنین قیمت دستمالکاغذی در این مدت، بیش از ۲۰ درصد افزایش داشته است.
آقای آتشی، یکی از کلیفروشان بازار مصلی، نیز در گفتگو با شهرآرا، با تایید افزایش قیمت محصولات سلولزی میگوید: در همین یک هفته، قیمت دستمالکاغذی بیش از ۳۰ درصد اضافه شده است. مثلا یک بسته دستمالکاغذی ۱۰۰ عددی بهصرفه از ۱۹۰۰ تومان به ۲۵۰۰ تومان رسیده است.
او ادامه میدهد: بیشترین افزایش قیمت، مربوط به پوشک بچه بوده که حدود ۴۵ درصد بوده است. هرچند تلاش میکنیم با مسئولان یکی از کارخانههای معروف تولید محصولات سلولزی در خراسانرضوی مصاحبه کنیم و از علت این افزایش قیمتها بپرسیم، هیچیک از مسئولان کارخانه حاضر به پاسخگویی نمیشوند.
متاسفانه در خراسان رضوی با وجود انجمنهای فراوان، انجمن تولیدکنندههای محصولات سلولزی وجود ندارد، بنابراین امیدواریم سازمان صنعت، معدن و تجارت و خانه صنعت استان برای کنترل قیمت محصولات سلولزی در بازار، برنامهریزی جدی کنند.