«شوفاژ ۱۰ میلیونی را به قیمت ۲۰ میلیون تومان میفروشند؛ این خلاصه وضعیت بازار است.». همانطور که گوینده این جمله بیان کرده است، وضعیت بازار پکیج و پنلهای گرمایشی، بسامان نیست و اختلاف قیمت بین ارقام رسمی و مصوب با نرخ بازار زیاد است.
مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ «شوفاژ ۱۰ میلیونی را به قیمت ۲۰ میلیون تومان میفروشند؛ این خلاصه وضعیت بازار است.». همانطور که گوینده این جمله بیان کرده است، وضعیت بازار پکیج و پنلهای گرمایشی، بسامان نیست و اختلاف قیمت بین ارقام رسمی و مصوب با نرخ بازار زیاد است.
فعالان بازار میگویند که قیمت پکیج تا اواسط سال۱۳۹۷ حدود ۲ میلیونو ۳۰۰ تا ۳ میلیونو۳۰۰هزار تومان بود، اما مانند سایر اجناس، قیمت آن شروع به افزایش کرد و تا ۷میلیون تومان هم رسید و درنهایت قیمت این کالا اکنون به ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان رسیده. بررسی آگهیهای فروش در فضای مجازی، نشان میدهد هماینک پکیج کارکرده حدود ۳ تا ۸ میلیون تومان قیمت دارد. اما آنطور که برخی آگهیدهندهها میگویند، برخی مردم حتی قدرت خرید پکیج دستدوم را ندارند و برای کاهش قیمت با آگهیدهندهها چانه میزنند.
برای دانستن جزئیات وضعیت بازار دیروز، به بورس فروش این کالا در انتهای خیابان سناباد مشهد مراجعه کردیم. این روزها کمبود کالا در بازار و واسطهگری باعث شده است نرخ پکیج بهعنوان یکی از وسایل اصلی گرمایشی، رو به فزونی بگذارد. البته بنا بهگفته برخی فعالان بازار، این شرایط از ابتدای اردیبهشت امسال شروع شده است.
نمینی یکی از فروشندگان باسابقه پکیج است و در اینباره به شهرآرا میگوید: واقعیت این است که پکیج در داخل کشور تولید نمیشود و اغلب قطعات این محصول، وارداتی است، فقط بدنه محصول در داخل تولید میشود. خیلی از بازاریان معتقدند که مشکل، در ترخیص کالا از گمرک است. کمبود قطعات، باعث کاهش تولید پکیج شده است.
او با اشاره به اینکه تنها ۲ برند مطرح ایرانی در کشور فعال هستند، ادامه میدهد: فروش محصولات یکی از این ۲ برند براساس کد محصول، کدملی و مشخصات کامل خریدار است و به قیمت کارخانه فروخته میشود. اما محصولات برند دیگر با قیمتهای بیشتر به فروش میرسد.
این فروشنده پکیج میافزاید: علت اصلی گرانی در این بازار، کمبود کالاست. شرکتهای پخش به هر مغازه تنها ۳ پکیج میفروشند. با یک حسابوکتاب سرانگشتی، میتوان فهمید که سود قانونی حاصل از فروش ۳ پکیج حتی برای پرداخت اجاره مغازه هم کافی نیست، چه برسد به هزینههای زندگی.
یکی دیگر از فروشندگان این بازار که تمایلی به انتشار نامش ندارد، نیز به شهرآرا میگوید: اگر بهدنبال خرید پکیج و پنل گرمایشی به قیمت کارخانه و مصوب هستید، نگردید که نیست. البته خریدار اصلی این محصول، سازندگان مسکن هستند و پکیج، محصولی مصرفی نیست، اما بههرحال هستند افرادی که میخواهند بهجای استفاده از شوفاژخانه مرکزی، بهسمت استفاده از پکیج برای هر واحد ساختمانی بروند.
این فروشنده پکیج با اشاره به افزایش قیمتهای رخداده در بازار میگوید: قیمت هرمتر پنل گرمایشی از ابتدای سال تاکنون، حدودا ۴ برابر شده است. بسته به نوع و کیفیت، این محصول از متری ۳۰۰ هزارتومان به متری یکمیلیونو ۲۰۰ هزارتومان رسیده است. قیمت رسمی پکیجهای ارزان قیمت نیز افزایش ۲ میلیون تومانی داشته و از حدود ۵/۳ میلیون تومان به ۵/۵ میلیون تومان رسیده است.
وی ادامه میدهد: نظارت کافی بر بازار وجود ندارد و دلالبازی باعث شده است نرخ پکیج در بازار شفاف نباشد. بهگفته یکی از فروشندهها، سال گذشته هرواحد صنفی میتوانست پکیج به تعداد موردنیاز از نمایندگیهای واحدهای تولیدی تحویل بگیرد، اما از یک ماه پیش تاکنون، واحدهای تولیدی تعداد محدودی پکیج به آنها تحویل میدهند.
پاسخگو نبودن اتحادیه
رئیس اتحادیه فروشندگان و نصبکنندگان شوفاژ و تهویه مطبوع مشهد در این زمینه حاضر به پاسخگویی به سوالات شهرآرا نشد. شاهرخ فداکار پاسخگویی را منوط به اجازه اتاق اصناف کرد و گفت: «باید از اتاق اصناف به ما مجوز مصاحبه بدهند و طی یک نامه به اتحادیه، این موضوع را اعلام کنند.»، این درحالی است که پیش از این روسای اتحادیههای صنفی در قبال وظایف خود به سوالات رسانهها پاسخ میدادند و در چند ماه اخیر، روند پاسخگویی اغلب اتحادیهها با مشکلاتی روبهرو شده است.