صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

داستان‌نویسی باید مانند سینما درآمدزا شود

  • کد خبر: ۴۹
  • ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱
مشکل اساسی ما این است که بسیاری از هنرجویان داستان‌نویسی امیدی به آینده این هنر به عنوان شغل ندارند.

«مشکل اساسی ما این است که بسیاری از هنرجویان داستان‌نویسی امیدی به آینده این هنر به عنوان شغل ندارند. استعدادهای درخشانی داریم که به سبب نبود چشم‌اندازی امیدوارکننده، داستان‌نویسی را کنار گذاشته‌اند. از این‌ رو، باید از این عرصه به‌ گونه‌ای حمایت کنیم که مانند سینما به صنعتی درآمدزا تبدیل شود.»
این سخنان بخشی از گفته‌هایی بود که در نشست شورای سیاست‌گذاری ادبیات داستانی حوزه هنری خراسان رضوی مطرح شد. این نشست بعدازظهر ‌دوشنبه با حضور شماری از نویسندگان باسابقه مشهد و با محوریت هم‌فکری برای اعتلای داستان‌نویسی خراسان برگزار شد.

نویسندگان بیشتر با هم تعامل کنند
محمد خسروی‌ راد از لزوم نگاه جدی‌تر نویسندگان و متولیان فرهنگ به مقوله داستان و گسترش تعامل و ارتباطات دوستانه نویسندگان ادبیات داستانی و آگاهی از فعالیت‌ها و آثار یکدیگر گفت. همچنین سعید تشکری بینش‌کیفیت‌محور و افزایش سطح دانش نظری و اطلاعات علمی مدیران فرهنگی و داستان‌نویسان را بایسته دانست و خواستار حضور نویسندگان در کلاس‌ها و جلسات ادبی یکدیگر شد تا به این وسیله هنرجویان و نسل جوان با تجربیات جمع بیشتری از هنرمندان این عرصه آشنا شوند.

در ادبیات انقلاب به «تکرار» رسیده‌ایم
‌سید سعید موسوی دیگر نویسنده حاضر در این نشست بود که از مهجور واقع شدن ادبیات انقلاب تحت تأثیر وقوع جنگ تحمیلی گفت و توضیح داد: تاکنون در این عرصه چنان‌که شایسته است اتفاقی نیفتاده است و آثاری که در این زمینه تولید می‌شوند به تکرار دچار شده‌اند.
او راه برون‌رفت از این وضعیت را سرمایه‌گذاری در مدارس و دانشگاه‌ها و استفاده از تبلیغات شهری برای جذب استعدادهای جوان دانست.
«رونق تولید» در فرهنگ و هنر باید رخ دهد
سید علیرضا مهرداد هم با اشاره به نام‌گذاری امسال به سال «رونق تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: رونق تولید فقط به حوزه اقتصادی محدود نمی‌شود بلکه تولید فرهنگی در عرصه هنر و ادبیات نیز باید مورد توجه قرار گیرد. ما در ادبیات دفاع مقدس کارهایی داریم که بر زمین مانده است. برای نمونه، می‌توان به حماسه چهارم خرداد پرداخت،
زمانی که پس از آزادسازی خرمشهر، شهید چراغچی به همراه 300 نفر از رزمندگان خراسان توانست جلو هجوم دوباره بعثی‌ها به خرمشهر را بگیرد و حماسه‌ای بیافرینند که می‌تواند داستانی جذاب شود.
او پیشنهاد آماده کردن خبرنامه‌ای با موضوع تازه‌های نشر ادبیات داستانی در ایران و جهان را ارائه کرد که افزون بر اطلاع‌رسانی، به رفع خلأهای تولید، و ارتقای کیفیت کارگاه‌های داستان‌نویسی نیز بپردازد.

مکتب داستان خراسان را ایجاد می‌کنیم
منصور انوری مشکل اساسی را ناامیدی بسیاری از هنرجویان به آینده داستان‌نویسی به عنوان شغل خواند و یادآور شد: ما استعدادهای درخشانی ‌داریم که به سبب نبودِ چشم‌اندازی امیدوارکننده، داستان‌نویسی را کنار گذاشته‌اند. از این‌ رو، باید از این عرصه به‌ گونه‌ای حمایت کنیم که مانند سینما به صنعتی درآمدزا تبدیل شود.
در این نشست، میثم مرادی، رئیس حوزه هنری خراسان رضوی، نیز ادبیات را برتری مطلق هنر خراسان برشمرد و گفت: ما در این شورای سیاست‌گذاری قصد داریم با حضور و همکاری جمعی از استادان ادبیات داستانی، این استان را به یک مرجع فعال، پویا و تخصصی در عرصه ادبیات انقلاب تبدیل کنیم و مکتب داستان خراسان را به‌ عنوان یک جریان ادبی اثرگذار و مولد ایجاد کنیم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.