رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران و فروشندگان لاستیک مشهد با بیان اینکه «هنوز نرخ جدید لاستیک خودرو اعلام نشده است»، گفت: این درحالی است که پس از مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار و آزادشدن قیمت لاستیک، احتمال گرانی لاستیک دستکم تا دوبرابر قیمت فعلی وجود دارد.
سعیده ساجدینیا |شهرآرانیوز- محمدکاظم جنتی در گفتوگو با خبرنگار شهرآرانیوز به فعالیت سامانه جامع تجارت اشاره کرد و افزود: ۳ ماه است که کارخانه به نمایندهها کالا تحویل میدهد و در این سامانه ثبت میکند و در ادامه نیز همه نمایندههای فروش لاستیک، فروش روزانه خود و اطلاعات خریدار را وارد این سامانه میکنند.
او درباره میزان توزیع لاستیک در شهر مشهد گفت: همهچیز به میزان تولید و تحویل لاستیک کارخانجات تولیدکننده به نمایندگیها بستگی دارد و این موجب شده است در برخی مواقع سهمیه خوبی بدهند، اما در مواقعی نیز این اتفاق نیفتاده است. برای نمونه ایرانتایر باید تا ابتدای آبانماه، سهمیه این ماه را اعلام میکرده که ۲ روز پیش (پنجشنبه) به نمایندگیها اعلام کرده است سهمیه آبانماه را واریز کنید.
جنتی افزود: تنظیم بازار دست هیچکس نیست، جز کارخانجات که خودشان تصمیم میگیرند چه تعداد لاستیک و چه سایزی را در اختیار نمایندگیها قرار دهد.
این مسئول در پاسخ به اینکه «آیا این شرایط، بازار را دچار اختلال نمیکند؟» گفت:، چون بوی گرانی به مشام کارخانهها رسیده، سهمیه آبانماه را هم نگه داشتهاند که یا به آذرماه موکول کنند یا یک سبد کوچک در اختیار نمایندهها میگذارند که صرفا رفع مسئولیت کنند.
رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران و فروشندگان لاستیک مشهد درباره میزان نیاز مصرفکنندگان لاستیک گفت: اگر تولید و توزیع لاستیک طبق روال عادی انجام شود، در زمینه لاستیک سواری مشکلی نخواهیم داشت، به شرط اینکه با خریدهای کاذب مشتریان روبهرو نشویم، زیرا در مواردی برای خرید مراجعه میکنند که از اساس به لاستیک نیاز ندارند و بیشتر قصد دپوی آن را دارند.
جنتی نیازهای کاذب در بازار را مهمترین دغدغه پیش روی این صنف مطرح کرد و گفت: بخشی از مصرفکنندگان از بیم گرانشدن لاستیک برای خرید مراجعه میکنند که این مسئله نیازهای کاذب در بازار به وجود میآورد و واقعی نیست، بنابراین اگر فقط پای نیاز واقعی مصرفکنندگان در میان باشد، باید گفت از نظر تولید لاستیک سواری در کشور مشکلی نداریم و تولیدات داخلی نیاز لاستیک خودروهای سواری کشور را تأمین میکند و فقط لاستیک درصد کمی از خودروهای شاسیبلند و پورشه وارداتی است، زیرا فناوری تولید آن را نداریم.