صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

بازار خودرو در هفته آخر آذرماه مانند هفته پیش از آن روز‌های بی‌رونقی داشت و شیب قیمتی محصولات موجود در بازار نیز همچنان نزولی بود.

به گزارش شهرآرانیوز، روند کاهشی نمودار قیمت خودرو‌ها از زمان اعلام نتایج اولیه انتخابات آمریکا استارت خورد و به رغم رشد‌های اندک قیمتی طی این بازه ۴۰ روزه، در قریب به اتفاق روز‌ها شاهد افت قیمت خودرو‌های موجود در بازار، چه داخلی و چه وارداتی بودیم. در حالی بازار خودرو در هفته آخر از فصل پاییز بدین ترتیب نزولی بود که نرخ ارز در بازار، هر چند کُند، روند صعودی در پیش گرفت.

 

آنچه مشخص است بازار ارز بعد از نوسانی شدن وضعیت اقتصادی کشور تبدیل به قطب نمای سایر بازار‌ها از جمله خودرو شد. به‌طوری‌که فعالان دیگر بازار‌ها و خودرو پیش از آغاز داد و ستد، ابتدا نگاهی به تابلوی صرافی‌ها می‌انداختند تا قیمت‌های خود را بر اساس نوسانات نرخ ارز تنظیم کنند.

 

اما همان‌طور که اشاره شد در شرایطی که نرخ ارز در بازار پیشروی اندکی داشته، مشاهده می‌شود که قیمت خودرو کاهش پیدا کرده است.

 

حال این سوال مطرح می‌شود که آیا بازار خودرو مسیر خود را از بازار ارز جدا کرده و دیگر نرخ ارز تاثیری بر قیمت خودرو ندارد یا عامل دیگری این اتفاق را رقم زده است؟

 

یک فعال بازار می‌گوید اعلام نتایج اولیه انتخابات آمریکا و موج خوش‌بینی که بازار‌های عمومی کشور از جمله بازار خودرو را در بر گرفت باعث شد طرف تقاضا به امید کاهش قیمت‌ها از حضور در بازار امتناع کند و همین اتفاق منجر به خالی شدن بازار از خریدار و به دنبال آن قفل شدن معاملات و کسادی بازار شد.

 

این دست‌اندرکار بازار خودرو ادامه می‌دهد البته طرف دیگر یعنی فروشندگان یا به تعبیری عرضه‌کنندگان، مسیر متفاوتی نسبت به طرف تقاضا در پیش گرفتند و شاهد حضور گسترده آن‌ها در بازار بودیم. به طوری که عرضه‌کنندگان نیز همراه با خوش‌بینی ایجاد شده در ارتباط با کاهش ریسک‌های غیر اقتصادی خودرو‌های در اختیار را به بازار آورده و تلاش می‌کنند تا هر چه سریع‌تر آن‌ها را به‌فروش برسانند.

 

در شرایطی این فعال بازار از افت تقاضا و افزایش عرضه خودرو سخن می‌گوید که در مهر ماه امسال معاملات خودرویی وجه دیگری از خود نشان داد.

 

به‌طوری‌که دارندگان سرمایه‌های سرگردان و همچنین آن بخش از متقاضیان غیرواقعی به بازار آمده بودند و می‌خواستند در کوتاه‌ترین زمان ممکن ریال خود را به خودرو تبدیل کنند، اما در آن مقطع زمانی فروشندگان خودرو‌ها را به بازار عرضه نمی‌کردند، زیرا روند قیمتی بی‌ثبات و نمودار آن صعودی بود.

 

البته این فعال خودرو تاکید می‌کند که عرضه‌کنندگان خودرو، همچنان نوسانات نرخ ارز را تعقیب می‌کنند، اما از آنجا که به نوعی شاهد ثبات در بازار ارز هستیم و نرخ‌ها در این بازار نوسان اندکی را تجربه می‌کند، دو عامل خوش‌بینی به گشایش‌های سیاسی و به دنبال آن کنار رفتن ابر‌های تیره تحریم در افق اقتصادی کشور، منجر به کاهش شدید تقاضا در بازار شده است.

 

این دست‌اندرکار بازار ادامه می‌دهد در کنار خوش‌بینی طرف تقاضا به افت بیشتر قیمت‌ها مشاهده می‌کنیم که افزایش عرضه از سوی خودروساز نیز اتفاق افتاده است. آنچه مشخص است وزارت صمت با آماده‌سازی بسته‌ای برای جهش تولید خودرو، وعده افزایش ۵۰ درصدی تولید تا پایان سال جاری را داده است. هر چند این بسته قرار است از سوی شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مورد بررسی قرار گیرد، اما اعلام این خبر، خود تاثیر مثبتی بر روند قیمتی بازار داشته است. در همین حین کارشناس دیگری معتقد است که با توجه به روند نزولی قیمت خودرو در بازار آزاد و مقاومت برخی ذی‌نفعان در برابر کاهش نرخ‌های کارخانه‌ای، کاهش نرخ بازار آزاد به زیر قیمت کارخانه بعید نیست.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
دست تون درد نکه اگر این یارانه را نمیریختید پول نوننداشتیم وام یک میلیونی را اگر میریختید خوب بودلااقل یه مرع با دوکیلو میوه میخریدیم
رمضان احمدی
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
چرا در مورد لیفان ایکس 70گزارشی درج نکرده اید مثال تاریخ عرضه و یا استقبال مردم یا ضرر خریداران از خرید این محصول ویا سود خریداران از این محصول لیفان ایکس 70 ممنون میشم در مورد این خودرو چینی مونتاژ ایران هم کمی گزارش تهیه کنید.