صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

هوای مشهد همچنان در وضعیت هشدار قرار دارد

  • کد خبر: ۵۵۲۴
  • ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۸
با وجود گذشت چند روز از پرواز ریزگردها در آسمان شهر، هوای مشهد همچنان در وضعیت هشدار قرار دارد

علیرضا ظهیری - گردوغبار بلندشده از صحرای قره‌قوم ترکمنستان با طی کردن مسافت 600کیلومتری از شمال این کشور، از روز چهارشنبه نفس شهر مشهد را بریده است و همچنان قصد خروج ندارد.همانطور که در گزارش قبلی شهرآرا درباره ریزگردهای شهریوری مشهد اشاره کردیم، هوای نفسگیر روزهای اخیر این شهر منشایی خارجی دارد و به صحرایی مربوط می شود که در کشور همسایه شرقی مان قرار گرفته است. مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با شهرآرا با بیان اینکه شاخص‌های میزان آلایندگی هوای مشهد در روزهای گذشته بالاتر از حد استاندارد و در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و در برخی ساعات برای همه گروه‌ها بوده است، اظهار کرد: گردوغباری که این روزها در مشهد شاهد حضور آن هستیم، از صحرای قره‌قوم ترکمنستان به شهر آمده است و از بعدازظهر روز شنبه دوباره شدت گرفت. بر اساس پیش‌بینی‌ها این وضعیت برای امروز نیز ادامه خواهد داشت و از فردا روند کاهشی ذرات معلق در هوا آغاز می‌شود.


تفاهم سه‌جانبه برای حمل‌ونقل سبز
تورج همتی با بیان اینکه با توجه به شرایط ناسالم هوایی در مشهد، وظایف و تکالیف همه دستگاه‌ها به‌سرعت اعلام شده است، ادامه داد: در همین راستا با توجه به فصل بازگشایی مدارس، روز پنجشنبه و با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط‌زیست کشور و همچنین استاندار خراسان‌رضوی، تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان شهرداری مشهد، اداره‌کل محیط‌زیست استان و آموزش‌وپرورش در رابطه با استفاده از حمل‌ونقل سبز به امضا خواهد رسید. وی افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه، شهرداری مشهد قرار است مشوق‌های لازم را برای استفاده دانش‌آموزان از وسایل حمل‌ونقل عمومی نظیر مترو و اتوبوس ارائه کند و با اجرایی شدن آن امیدواریم گام بلندی در راستای استفاده از حمل‌ونقل سبز برداشته شود. همتی با بیان اینکه خوشبختانه مدیریت‌شهری مشهد گام‌های خوبی را برای محیط‌زیست برداشته است، گفت: یکی دیگر از اقدامات مدیریت‌شهری، مصوبه شورای شهر مبنی بر افزایش مسیر دوچرخه‌سواری در شهر مشهد است که بر این اساس مسیر 120کیلومتری دوچرخه‌سواری در شهر به 200کیلومتر افزایش خواهد یافت.


اختصاص 150میلیارد ریال برای مقابله با ریزگردها
مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست خراسان‌رضوی با اشاره به اعتبارات مناسب اختصاص‌یافته برای مقابله با کانون‌های گردوغبار در استان گفت: خوشبختانه از سوی سازمان محیط‌زیست کشور مبلغ 150میلیارد ریال اعتبار در راستای مقابله با کانون‌های گردوغبار استان و کانون‌های بارانی در نظر گرفته شده است که اقدامات اجرایی در این حوزه نیز به‌زودی آغاز خواهد شد.
وی افزود: اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌رضوی متولی اجرای این طرح در استان است.


کاهش آلایندگی هوا از فردا
همچنین مدیر محیط‌زیست و توسعه پایدار شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه از روز چهارشنبه شهر مشهد تحت‌تأثیر گردوغبار برآمده از صحرای شمالی کشور ترکمنستان قرار گرفته و کیفیت هوای شهر به‌شدت کاهش یافته، اظهار کرد: گردوغبار حاصل از صحرای شمالی کشور ترکمنستان پس از طی کردن مسافتی 600کیلومتری، چند روزی است در آسمان مشهد قرار گرفته و هوای این شهر را به‌شدت آلوده کرده است. محمد پذیرا با بیان اینکه صبح شنبه وضعیت آلودگی هوا مناسب‌تر شده بود، از بعدازظهر همین روز دوباره شاخص‌ها بالا رفت و همچنان وضعیت شهر مشهد در بسیاری از ایستگاه‌های سنجش هوا ناسالم است، ادامه داد: شاخص سنجش آلاینده‌های هوا در روز یکشنبه در ایستگاه‌های سجاد، وحدت، خیام جنوبی، شهید کریمی و سرافرازان بالاتر از 150 ای کیو آی بود که این عدد به معنای هوای ناسالم برای تمامی گروه‌‌هاست. وی افزود: شاخص لحظه‌ای هوا نیز دیروز تا عدد 170 ای کیو آی هم رسید. این وضعیت برای امروز همچنان ادامه دارد و بنا به پیش‌بینی سازمان هواشناسی، روند کاهشی آلاینده‌ها از روز سه‌شنبه آغاز خواهد شد. مدیر محیط‌زیست و توسعه پایدار شهری شهرداری مشهد با اشاره به اقدامات ویژه مدیریت‌شهری طی این روزها گفت: مجموعه مدیریت‌شهری در این روزها طرح‌های برخورد با خودروهای دودزا، نظارت بر ناوگان حمل‌ونقل و روان کردن نقاط ترافیکی به‌ویژه در هسته مرکزی شهر را در دستورکار خود قرار داده است. پذیرا از شهروندان مشهدی خواست تا با ورود به سایت مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی مشهد که به‌تازگی راه‌اندازی شده است، آخرین وضعیت آلودگی هوا در منطقه محل زندگی خود یا هر نقطه‌ دیگری از شهر را رصد کنند. وی ادامه داد: با توجه به اینکه در اولین روز شروع سال تحصیلی، شهر مشهد آلوده است، مدیران مدارس از انجام هرگونه فعالیت ورزشی یا فعالیت‌های دیگری که بیرون از محیط مدرسه است، خودداری
کنند.


تعطیلی مهدهای کودک و پیش‌دبستانی
به گفته تورج همتی، مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی به دلیل تداوم وضعیت ناسالم هوا برای گروه‌های حساس و بر اساس مصوبه کارگروه اجرایی و اضطراری کاهش آلودگی هوای استان که ساعت ۲٠ یکشنبه شب مورخ ۳۱ شهریور ماه برگزار شد، مهدهای کودک و پیش دبستانی‌ها امروز اول مهر ماه تعطیل هستند. 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.