کتاب «از صفر به یک» اثر پیتر تیل، کارآفرین موفق و یکی از سرمایه گذاران فیس بوک، است. ایده اصلی این کتاب تمرکز بر این نکته در دنیای کسب و کار است که خلق چیزی جدید اتفاق بیفتد، نه تکرار ایدههای قبلی و اجراشده. با این کار، کسب وکار مورد نظر از صفر به سمت یک حرکت میکند، درحالی که تقلید از کارها و ایدههای دیگران کسب وکار را از یک به نقطهی دیگری میبرد.
شهرآرانیوز - کسب وکارهایی با ایدههای نوین، تنها یک بار برای همیشه اتفاق افتاده اند و هرگز دوباره از سوی صاحبانشان تکرار نمیشوند، مثل کاری که بیل گیتس در ایجاد سیستم عامل یا لری پیج در به وجود آوردن موتورهای جست وجو انجام داد. قهرمانان آینده در بازار رقابتی امروز برنده نمیشوند. آنها از مقایسه و رقابت فرار میکنند، زیرا تجارت آنها منحصربه فرد خواهد بود.
کتاب «از صفر به یک» اثر پیتر تیل، کارآفرین موفق و یکی از سرمایه گذاران فیس بوک، است. ایده اصلی این کتاب تمرکز بر این نکته در دنیای کسب و کار است که خلق چیزی جدید اتفاق بیفتد، نه تکرار ایدههای قبلی و اجراشده. با این کار، کسب وکار مورد نظر از صفر به سمت یک حرکت میکند، درحالی که تقلید از کارها و ایدههای دیگران کسب وکار را از یک به نقطهی دیگری میبرد. به عقیدهی پیتر تیل، در استارت آپها حرکت باید از صفر به یک اتفاق بیفتد تا ارزش ایجاد شود و کسب وکاری ارزشمند و قابل پیشرفت به وجود بیاید.
پیتر تیل، متولد سال ۱۹۶۷ در فرانکفورت آلمان، بنیان گذار PayPal در سال ۱۹۹۸ است. او از اولین سرمایه گذاران فیس بوک است و در سال ۲۰۱۴ در فهرست ثروتمندان جهان قرار گرفت. پیتر تیل کارنامه درخشانی در خلق کسب وکارهای موفق دارد، به گونهای که یک کارآفرین مشهور و موفق جهانی است.
این کتاب میگوید برای موفقیت در یک استارت آپ، باید یک فراورده انحصاری داشته باشید که در آینده بتواند سود تولید کند. در متن این کتاب به واژه «مونوپولی» به مفهوم یک کالا یا خدمت انحصاری تأکید زیادی شده است. کتاب با این مفهوم آغاز میشود که چرا داشتن کالا یا محصول انحصاری تا این حد حساس و دارای اهمیت است.
سپس درباره موقعیت استارت آپ صحبت میکند که چطور باید شرایطی را فراهم آوریم که نوعی از یک شرکت صفر به یک را داشته باشیم. اینجا توصیه کتاب این است که ما به خودمان نگاه کنیم و بنا به موقعیت موجود، این مسیر را پیدا کنیم. در نهایت، میخواهیم به اینجا برسیم که به واقع چطور میشود فراوردهای منحصربه فرد ایجاد کرد.
در بخشهای بعدی کتاب، به این نکته پرداخته میشود که حالا چطور از ایده منحصربه فرد خود حمایت و پشتیبانی کنیم، طوری که بتوانیم آن را حفظ کنیم و در آینده از آن سود کسب کنیم، سودی پایدار که در روند پیشرفت کسب وکار هم چنان باقی بماند.